PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 6, cz. 3 Firmy rodzinne - rozwój teorii i praktyki zarządzania | 299--313
Tytuł artykułu

Wykorzystywanie technologii informacyjnych w firmach rodzinnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Application of Information Technology in Family Businesses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszej pracy omówione zostaną podstawowe kwestie dotyczące wykorzystywania technologii informacyjnych w ramach biznesu rodzinnego. Głównym celem będzie pokazanie tego, jakie są przyczyny wdrażania tych technologii w firmach rodzinnych, jaka jest skala tego wdrażania i do jakich efektów może ono doprowadzić. Praca została podzielona na trzy części, w których kolejno omówiono zagadnienia odnoszące się do istoty tego, czym są technologie informacyjne oraz firmy rodzinne, przyczyn i zakresu wykorzystywania tych technologii przez te firmy, jak również następstw, które są widoczne dzięki stosowaniu IT w ramach biznesu rodzinnego. Przy realizacji podjętej tematyki wykorzystano metodę desk research, czyli analizy danych i treści, które znajdują się w literaturze przedmiotu. (fragment tekstu)
EN
The paper concerns the issues related to the application of information technology within the family business. This is a very important subject, which is affected by the fact that family businesses are important parts of the market and their functioning significantly affects the whole economy, providing employment to many people, as well as being the basis of livelihood for a large part of the family. The main objective of paper is to discuss what the conditions and scope of the implementation of information technology in family businesses are, and what effects this entails. Thus, the attempt will be made to determine the role that information technology has in family businesses. At the same time attention will be focused mainly on those family businesses that operate in Poland. Desk research method will be applied. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Warszawska; Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Gupta V., Levenburg N., Moore L.L. i in. (2008), Exploring the Construct of Family Business in the Emerging Markets, "International Journal of Business and Emerging Markets", nr 2.
  • Jabłkowski J. (2013), Senior w firmie rodzinnej, "Magazyn Firm Rodzinnych", nr 1.
  • Johann M (2011), Rynkowe czynniki konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, "Przegląd Organizacji", nr 5.
  • Johann M., Jankowska M. (2014), Wyzwania dla menadżerow marketingu w obliczu rozwoju technologii IT, "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie", nr 3.
  • Juszczyk S. (2004), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej jako element przestrzeni edukacyjnej, "Dydaktyka Informatyki", nr 1.
  • Kałuża H. (2009), Firmy rodzinne w XXI wieku - specyfika i sukcesja, "Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej", nr 75.
  • Larsson M., Lindgren H., Nyberg D. (2000), Entrepreneurship, active ownership & succession strategies: The long term viability of the Swedish Bonnier and Wallenberg family business groups [w:] P. Poutziouris (red.), Tradition or entrepreneurship in the new economy? 11th Annual World Conference Family Business Network, Manchester Business School Publication, Manchester.
  • Nowicki A. (red.) (2005), System informacyjny marketingu przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Orzoł I. (2010), Znaczenie współczesnych technologii informacyjnych w zarządzaniu polskimi przedsiębiorstwami [w:] Konferencja Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji, Polskie Towarzystwo Zarządzania Produkcją, Zakopane.
  • PARP (2009) Badanie firm rodzinnych w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • PARP (2015), Firmy rodzinne w Polsce 2014, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • Popczyk W. (2013), Firmy rodzinne są skazane na sukces w gospodarce globalnej XXI w. (cz. I), "Magazyn Firm Rodzinnych", nr 1.
  • Pypłacz P. (2014), Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw rodzinnych w aspekcie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych [w:] B. Piasecki, A. Marjański (red.), Firmy rodzinne - współczesne nurty badań i praktyki zarządzania, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", tom XV, zeszyt 7, część II.
  • Safin K. (2006), Przedsiębiorstwo rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Akademia Ekonomiczna, Wrocław.
  • Sobiecki R. (2010), Jak uczyć przedsiębiorców - na podstawie przedsiębiorczości rodzinnej, "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie", nr 3.
  • Sobiecki R., Kargul A., Kochanowska J. (2014), Przedsiębiorstwo rodzinne - definicje i stan wiedzy [w:] R. Sobiecki (red.), Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
  • Sobiecki R., Leszczewska K. (2010), Firmy rodzinne w Polsce - sposób na sukces, Centrum Doradztwa Rolniczego, Brwinow.
  • Westhead P., Cowling M.., Storey D. (1997), The management and performance of unquoted family companies in the United Kingdom, The University of Warwick, Coventry.
  • Więcek-Janka E. (2015), Jesteśmy innowacyjni! Ale czy na pewno wszyscy?, "Magazyn Firm Rodzinnych", nr 2.
  • Baczko T., Chaberski A. (2009), Innowacyjność firm rodzinnych, www.pte.pl/, dostęp: 30 stycznia 2017.
  • Wyzwania zarządcze w firmach rodzinnych, www.mttp.pl/pobieranie/badanie_sukcesja_2015.pdf, dostęp: 30 stycznia 2017.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171517352

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.