PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 54 | 208--224
Tytuł artykułu

Struktury i działania marketingowe w szpitalach w Polsce

Autorzy
Warianty tytułu
Marketing Structures and Activities in Hospitals in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wraz ze wzrostem liczby niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej działających dla zysku, pojawiły się w polskim systemie ochrony zdrowia nowe siły, które wymuszają zmianę zachowań publicznych świadczeniodawców. Rosnąca konkurencja - w rozmaitych wymiarach - sprawia, że i publiczne zakłady muszą tworzyć rozwiązania oraz struktury, które będą w stanie odpowiedzieć wyzwania związane z próbami przejęcia rynku przez ich niepublicznych konkurentów. Do tego celu mogą i powinny być stosowane narzędzia marketingowe, do tworzenia których niezbędne są odpowiednie struktury zajmujące się ww. kwestiami. Niniejszy artykuł opisuje badania, jakie zostały przeprowadzone na przełomie 2009-2010, a których celem było określenie, jak wyglądają i funkcjonują struktury marketingowe w szpitalach w Polsce. Badanie przeprowadzono na jednostkach publicznych i niepublicznych za pomocą ankiety telefonicznej. Badaniem objęto łącznie 151 publicznych i 70 niepublicznych jednostek szpitalnych mających co najmniej 50 łóżek. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono istnienie różnic między tym jak kwestie, o które pytano realizowane są przez szpitale publiczne i niepubliczne. W tych ostatnich ww. struktury i funkcje są zdecydowanie lepiej rozwinięte, ma miejsce większa formalizacja przyjętych rozwiązań (wydzielane są struktury marketingowe, umiejscowione wysoko w schemacie organizacyjnym jednostek, częściej dochodzi do planowania i budżetowania działań marketingowych). Występują też pewne różnice w zakresie działań marketingowych podejmowanych przez szpitale publiczne i niepubliczne. Powyższe wydaje się mieć związek z przekonaniem jednostek o sensowności stosowania działań marketingowych i rynkiem, na jakim funkcjonują. (abstrakt oryginalny)
EN
Growing number of non-public for profit health care units causes emerging of new forces in the healthcare system in Poland, which coerce changes of public providers ' behaviour. Growing competition - in different dimensions - makes also public health care units develop new solutions and structures. Using these solutions / structures will allow the units to respond to attempt of taking over market shares by their non-public competitors. In order to do that public health care units ought to use marketing tools, developing which requires structures able to undertake these tasks. The paper presents research conducted in 2009-2010, aiming at describing marketing structures and operations of hospitals in Poland. Research was conducted using a telephone questionnaire among 151 public and 70 non-public hospitals, having at least 50 beds. Research show that there are differences between public and non-public hospitals in the way they proceed with their marketing structures and functions. The nonpublic ones have these structures and functions are far better developed. Formalization is more advanced, there are separate marketing cells established, marketing planning and budgeting is more frequent. There are also some differences in the scope of activities undertaken by public and non-public units. Differences described above are most likely due to the way that units perceive rationale of utilizing marketing activities and the market they operate. (original abstract)
Rocznik
Tom
54
Strony
208--224
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum
Bibliografia
  • Biuletyn Statystyczny Ministerstwa Zdrowia 2007, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Warszawa 2007, www.csioz.gov.pl, pozyskano 2011-09-06.
  • Biuletyn Statystyczny Ministerstwa Zdrowia 2008, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Warszawa 2008, www.csioz.gov.pl, pozyskano 2011-09-06.
  • Biuletyn Statystyczny Ministerstwa Zdrowia 2009, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Warszawa 2009, www.csioz.gov.pl, pozyskano 2011-09-06.
  • Biuletyn Statystyczny Ministerstwa Zdrowia 2010, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Warszawa 2010, www.csioz.gov.pl, pozyskano 2011-09-06.
  • Bukiel K., OZZL donosi na M. Balickiego, http://www.emedyk.pl/artykul.php?idartykul_rodzaj=31&idartykul=2248, pozyskano 201110-20.
  • EMC Instytut Medyczny SA, strona www, http://www.emc-sa.pl/og/naszejednostki.aspx, pozyskano 2009-10-20.
  • Grupa Nowy Szpital, strona www, http://www.nowyszpital.pl/grupa_nowy_szpital/nasze_placowki/placowki_grupy_nowy_szpital, pozyskano 2009-10-20.
  • Jażdż-Zaleska Renata, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Niepublicznych Szpitali Samorządowych, wywiad, 2010-09-11.
  • Kautsch M., Gra wstępna, czyli kontrakty 2011, Służba Zdrowia 1-8/2011, s. 8-9.
  • Komorowski S., Hebda M., W oczekiwaniu na inwestora - rynek prywatnych usług me-dycznych w pierwszej fazie rozwoju, Forum Biznesu Medycznego MedMarket 2008, Warszawa, 5.06.2008.
  • Kozierkiewicz A., Projekcje zachowań podmiotów prowadzących zakłady opieki zdrowotnej, [w:] Kozierkiewicz A. (red.), Koło ratunkowe dla szpitali. Od doświadczeń do modelu restrukturyzacji, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań 2008, s. 230-249.
  • Medicalnet, http://www.medicalnet.pl/, pozyskano 2009-10-02.
  • Pachciarz Agnieszka, prezes Pleszewskiego Centrum Medycznego, sp. z o.o., wywiad, 2010-05-25.
  • Paszkowska M., E-promocja zdrowia, "Menedżer Zdrowia", 9/2007, s. 46-52.
  • Ponikowska I., Styś A., Iwankiewicz-Rak B, Typowanie głównych parametrów jakości w lecznictwie uzdrowiskowym. Monografia, Wydawnictwo. Adam Marszałek, Toruń 2002, za: Staszewski R., Szpital na topie. "Menedżer Zdrowia", 3/2007, s. 44-48.
  • Staszewski R., Staszewska A., www.szpital.pl, "Menedżer Zdrowia", 4/2006, s. 34-38.
  • Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.).
  • Wypowiedź ministra..., Express ZiZ, 25/2004, http://www.ziz.com.pl, pozyskano 2007-0614.
  • Zieliński A.: Dobór próby w badaniach epidemiologicznych, "Przegląd Epidemiologiczny", 56/2002, s. 489-498.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171519967

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.