PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 50 T. 1. Metody ilościowe w ekonomii | 155--167
Tytuł artykułu

Identyfikacja wzorców zaangażowania w podnoszenie kwalifikacji z wykorzystaniem analizy sekwencji

Warianty tytułu
Identification of Patterns of the Involvement in Qualifications Improvement by Sequence Analysis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono problematykę związaną z podejmowaniem aktywności mających na celu podnoszenie umiejętności. W szczególności analizowano przebieg zaangażowania w proces kształcenia przez całe życie w Polsce w kolejnych jednostkach czasu oraz w odniesieniu do takich cech demograficznych, jak płeć i wiek. Jako metodę badawczą zastosowano analizę sekwencji, która umożliwiła identyfikację głównych wzorców zachowań w rozpatrywanym obszarze i wybranym przedziale czasowym. Analizy przeprowadzono na podstawie danych panelowych wyodrębnionych dla lat 2009-2015, pochodzących z ogólnopolskiego badania Diagnoza Społeczna. Otrzymane rezultaty wskazują na wiele negatywnych prawidłowości w zakresie zaangażowania w podnoszenie kwalifikacji. (abstrakt oryginalny)
EN
The article concerns issues related to activities aimed at the improvement of competences, in particular the involvement in the lifelong learning process in Poland in subsequent time units and in relation to some demographic characteristics such as gender and age. The sequence analysis was used as a research method to identify the main patterns of behavior in the field of interest and in the selected time interval. The analyzes were conducted on the basis of panel data from the years 2009-2015, derived from a nationwide survey entitled Social Diagnosis. The results show a number of negative regularities in terms of the engagement in the improvement of qualifications.(original abstract)
Rocznik
Strony
155--167
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Aggarwal, C.C. (2015). Data Mining: The Textbook. Switzerland: Springer International Publishing.
  • Dong, G., Pei, J. (2007). Sequence Data Mining. New York: Springer Science & Business Media, LLC.
  • Dziechciarz, J. (2015). Pomiar i wycena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w formalnych i nieformalnych formach. W: P. Wdowiński (red.), Nauczyciel akademicki wobec nowych wyzwań edukacyjnych (s. 25-43). Łódź, Wyd. UŁ.
  • Gabadinho, A., Ritschard, G., Müller, N.S., Studer M. (2011). Analyzing and Visualizing State Sequences in R with TraMineR. Journal of Statistical Software, 40 (4), 1-37.
  • Gabadinho, A., Ritschard, G., Studer, M., Müller, N.S. (2009). Mining Sequence Data in R with the TraMineR Package: A Users Guide for Version 1.2. Geneva: University of Geneva. Pobrane z: http://mephisto.unige.ch/pub/TraMineR/doc/1.2/TraMineR-1.2--Users-Guide_.pdf (29.01.2017).
  • Grześkowiak, A. (2013). Statystyczna analiza aktywności edukacyjnej osób dorosłych w Polsce. Ekonometria, 2 (40), 22-35.
  • Grześkowiak, A. (2015). Wielowymiarowa analiza uwarunkowań zaangażowania Polaków w kształcenie ustawiczne o charakterze pozaformalnym. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 384, 108-116.
  • Kohler, U., Brzinsky-Fay, C., Luniak, M. (2006). Sequence Analysis with Stata. The Stata Journal, 6 (4), 435-460.
  • Rada Monitoringu Społecznego (2015). Diagnoza społeczna. Kwestionariusze i instrukcja 2015. Pobrane z: www.diagnoza.com (15.06.2017).
  • Rényi, A. (1961). On Measures of Entropy and Information. Proceedings of the fourth Berkeley symposium on mathematical statistics and probability, 1, 547-561.
  • Ritschard, G. (2012). Exploring Sequential Data. W: J.G. Ganascia, P. Lenca, J.M. Petit (red.), Discovery Science. DS 2012. Lecture Notes in Computer Science (s. 3-6). T. 7569. Berlin, Heidelberg: Springer.
  • Strzelecki, P., Saczuk, K., Grabowska, I., Kotowska, I.E. (2015). Rynek pracy. W: J. Czapiński, T. Panek, Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Raport (s. 129-173). Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.
  • Turek, K., Worek, B. (2015). Kształcenie po szkole. Warszawa: PARP.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171521669

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.