PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 2(42) | 79--88
Tytuł artykułu

Kooperacja w klastrach turystycznych

Warianty tytułu
Cooperation in Tourism Clusters
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest określenie specyfiki powiązań kooperacyjnych zachodzących między przedsiębiorstwami skupionymi wokół branży turystycznej. Rozważania teoretyczne poparto wynikami badań własnych. W tym celu posłużono się autorskim kwestionariuszem ankiety. Badania ankietowe przeprowadzono wśród 60 przedsiębiorstw deklarujących przynależność do klastrów turystycznych. W artykule przyjęto następującą hipotezę badawczą: Kooperacja w klastrach turystycznych polega na realizacji wspólnych przedsięwzięć marketingowych, a główną formą przepływu wiedzy w klastrach jest udział w targach, konferencjach i wizytach studyjnych. Z przeprowadzonej analizy wynika, że podmioty klastrów turystycznych aktywnie kooperują, dostrzegając korzyści współpracy, wspólnej promocji oraz wymiany wiedzy i doświadczeń podczas spotkań branżowych.(abstrakt autora)
EN
The main objective of the study is to demonstrate the character of cooperation links between enterprises concentrated around tourism industry. Theoretical analysis is supported by own research. To this end, own questionnaires were used. Surveys were conducted among 60 tourist enterprises declaring affiliation with tourism clusters. The research hypothesis of this article is that cooperation in tourism clusters consists of implementation of joint marketing projects and the main form of knowledge movement is participation in tourism fairs, conferences and study visits. The results of the analysis show that the entities of tourism clusters actively work together recognizing the advantages of: cooperation, joint promotion as well as exchange of knowledge and experiences during business meetings.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
79--88
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie Filia w Białej Podlaskiej
  • Akademia Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Anderson, J.C., Narus, J.A. (1990). A model of distributor firm and manufacturer firm working partnerships. Journal of Marketing, 1 (54), 45-58.
  • Bengtsson, M., Kock, S. (1999). Cooperation and Competition in Relationships between Competitors in Business Networks. Journal of Business & Industrial Marketing, 3 (14), 178-191.
  • Dębski, M. (2014). Klaster jako czynnik rozwoju konkurencyjności destynacji turystycznej. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 4 (15), 51-66.
  • European Commission (2002). Regional Clusters in Europe. Observatory of European SMEs, 3.
  • Famielec, J. (1997). Strategie rozwoju przedsiębiorstw. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
  • Ferreira, J., Estevao, C. (2009). Regional Competitiveness of Tourism Cluster: A Conceptual Model Proposal. Tourism and Management Studies. Pobrano z: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/14853/1/ (2.02.2018).
  • Górzyński, M., Pander, W., Koć, P. (2006). Tworzenie związków kooperacyjnych między MSP oraz MSP i instytucjami otoczenia biznesu. Warszawa: PARP.
  • Kowalski, A.M. (2011). Wpływ kryzysu gospodarczego na procesy współpracy i konkurencji. Master of Business Administration, 2 (109), 30-42.
  • Malakauskaite, A., Navickas, V. (2010). The Role of Clusters in the formation Process of Tourism Sector Competitivness: Conceptual Novelties. Economics and Management, 15, 149-154.
  • Meyer, B. (2014). Efekty współdziałania podmiotów gospodarki turystycznej. W: A. Panasiuk (red.), Fundusze Unii Europejskiej w gospodarce turystycznej (s. 103-105). Warszawa: Difin.
  • Panasiuk, A. (2006). Integracja działań samorządu terytorialnego i podmiotów sektora turystycznego jako warunek rozwoju gospodarki turystycznej. W: S. Wodejko (red.), Gospodarka turystyczna a grupy interesu (s. 98-107). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Podobiński, A. (2004). Marketingowe czynniki rozwoju sprzedaży wyrobów przemysłowych. Kraków: Uczelnianie Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH.
  • Porter, M.E. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: PWE.
  • Rapacz, A., Gryszel, P., Jaremen, D. (2011). Możliwości współpracy podmiotów gospodarki turystycznej w percepcji właścicieli przedsiębiorstw turystycznych działających w Karpaczu. W: A. Rapacz (red.), Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca (s. 504-514). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Rapacz, A., Jaremen, D., Gryszel, P. (2010). Dolina Pałaców i Ogrodów jako przejaw współpracy na rynku turystycznym. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 4 (9), 413-421.
  • Soliński, T. (2010). Innowacyjne zarządzanie rozwojem turystyki. W: J. Krupa (red.), Innowacyjność w turystyce (s. 98-114). Rzeszów: Procarpathia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171523543

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.