PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 7 | 20--28
Tytuł artykułu

Współczesne uczelnie jako profesjonalnie zarządzane przedsiębiorstwa usługowe zorientowane rynkowo

Autorzy
Warianty tytułu
Today's University as a Professionally Administered Market-Oriented Service Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł jest poświęcony problematyce szkół wyższych, które wykorzystują doświadczenia podmiotów sfery biznesowej w celu realizacji zamierzeń określonych w misji. Autorka akcentuje fakt, iż współczesne uczelnie nie działają już intuicyjnie czy spontanicznie, a wszelka aktywność rynkowa jest konsekwencją wdrażania przemyślanych i profesjonalnie przygotowanych planów. W artykule omówiono tło rynkowe, które stanowiło istotny czynnik determinujący adaptację reguł i zasad marketingowych do zarządzania uczelnią. Odniesiono się również do poziomu ukierunkowania rynkowego uczelni, co niewątpliwie może stanowić o budowaniu przewagi konkurencyjnej opartej na marketingowych atrybutach działalności. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper analyses universities' issues which are using the business operators experience to realize their aims defined in the mission. The Author emphasizes the fact that today's universities don't operate intuitively or spontaneously and all the market activity is the consequence of considered and professional plans implementation. In the article is discussed the market background which was the main factor determining marketing rules adaptation to the HEI's management. Furthermore the paper shows universities level of market orientation what undoubtedly may be used to build competitive advantage based on marketing operations attributes. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
20--28
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Bibliografia
  • Altkorn, J. (2003). Przewaga konkurencyjna uczelni. W: R. Niestrój (red.). Zarządzanie i marketing. Prace Naukowe Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Marciszewska, A. (2014). Profesjonalizacja zarządzania organizacjami non profit - ujęcie teoretyczne. Organizacja i Kierowanie, (4), 57-69.
  • Pabian, A. (2015). Wyznaczniki i przesłanki rynkowej orientacji szkół wyższych w Polsce. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Romana Niestroja, maszynopis. Dąbrowa Górnicza.
  • Pabian, A. (2016a). Od konwergencji sektorów poprzez konkurencję wśród polskich uczelni publicznych i niepublicznych po rozwiązania hybrydowe. Marketing i Rynek, (4), 2-10.
  • Pabian, A. (2016b). Rynkowa orientacja szkół wyższych w Polsce - uwarunkowania, wyznaczniki, prawidłowości. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
  • Pabian, A. i Piróg, A. (2017). Consolidation as a Way of Building Competitive Advantage in the Context of the Demographic Decline and Limited Resources. W: A. Jabłoński (red.), Sustainability and Scalability of Business: Theory and Practice. New York: Nova Science Publishers.
  • Pluta-Olearnik, M. (2009). Uczelnia jako instytucja edukacji wyższej i podmiot rynkowy. W: M. Pluta-Olearnik (red.), Przedsiębiorcza uczelnia i jej relacje z otoczeniem. Warszawa: Difin.
  • Seredocha, I. (2006). Potrzeba planowania strategicznego w usługach edukacyjnych. W: G. Nowaczyk i P. Lisiecki (red.), Marketingowe Zarządzanie Szkołą Wyższą. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.
  • Seredocha, I. (2007). Działania marketingowe podstawą sukcesu uczelni. Marketing i Rynek, (2), 28-35.
  • Szymura-Tyc, M. (2005). Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
  • Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005, DzU z 2005 r. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171523583

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.