PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | z. 4 (46) | 739--746
Tytuł artykułu

Consumer Attitudes Towards Products of Regional Manufacturers and Their Impact on the Purchasing Behavior on the Market for Dairy Products

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The purpose of this study is to present, analyze and evaluate the behavior of buyers on the market for dairy products, including the importance they attach to the origin of the product and to the producers in the buying process. The attitudes towards regional products and producers were associated with other elements of consumer behavior related to the decision-making process on the dairy market, such as: product selection criteria; frequency of purchases in various store types; and basic criteria for store selection. The research part is based on the analysis of the results of surveys conducted in 2015 with a group of 694 students. The study demonstrates the existence of important links between "pro-regional" attitudes and such determinants of the choice of dairy products as the product's nutritional composition; absence of preservatives; quality certificates; country of origin; and environmental performance. This suggests that dairy products from regional producers are. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
739--746
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Bibliografia
  • Alsughayir, A. (2013). Consumer ethnocentrism: a literature review. Int. J. Bus. Manag. Inven., 2(5), 50-54.
  • Angowski, M., Domańska, K. (2015). Czynniki wpływające na wybór miejsca dokonywania zakupu na rynku serów żółtych na przykładzie serów długodojrzewających. Zesz. Nauk. Uniw. Szczec., 875, Probl. Zarz. Fin. Market., 41(2), 385-397.
  • Angowski, M., Lipowski, M. (2014). Uwarunkowania wyboru produktów żywnościowych i miejsc ich zakupu. Market. Rynek, 6 (CD), 2-16.
  • Baer-Nawrocka, A., Suchoń, A. (2014). Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych w Unii Europejskiej. Wybrane zagadnienia ekonomiczne i prawne. Wieś Roln., 4(165), 115-130.
  • Bilska, B. (2008). Konkurencyjność produktów regionalnych i tradycyjnych. Rocz. Nauk. SERiA, X(4), 20-25.
  • Czajkowska, K., Kowalska, H., Piotrowski, D. (2013). Rola konsumenta w procesie projektowania nowych produktów spożywczych. Zesz. Probl. Post. Nauk Roln., 575, 23-32.
  • Dybka, S. (2015). Kierunki zmian preferencji konsumentów w odniesieniu do produktów i detalistów. Handel Wewn., 4(357), 200-210.
  • Frewer, L., Risvik, E., Schifferstein, H. (2001). Food, People and Society. A European Perspective of Consumers' Food Choices. Berlin: Springel-Verlag.
  • Gradziuk, B. (2015). Postawy i zachowania producentów oraz nabywców względem żywności lokalnej. Rocz. Nauk. SERiA, XVII(3), 96-102.
  • Grebowiec, M. (2010). Rola produktów tradycyjnych i regionalnych w podejmowaniu decyzji nabywczych przez konsumentów na rynku dóbr żywnościowych w Polsce. Probl. Roln. Świat., 10(2), 22-31.
  • Ilbery, B., Kneafsey, M. (2000). Producer constructions of quality in regional speciality food production: A case study from south-west England. J. Rural Stud., 16(2), 217-230.
  • Ittersum, K., Meulenberg, M. T. G., van Trijp, H. C. M., Candel, M. J. J. M. (2007). Consumers' Appreciation of Regional Certification Labels: A Pan-European Study. J. Agric. Econ., 58(1), 1-23.
  • Kawa, M., Augustyńska-Prejsnar, A. (2014). Czynniki decydujące o wyborze produktów tradycyjnych i regionalnych w opinii mieszkańców Podkarpacia. J. Agribus. Rural Dev., 3(33), 51-59.
  • Kijak, E. (2008). Produkty tradycyjne, regionalne i lokalne. AgroBazar, 14, 4-5.
  • Kipnis, E., Kubacki, K., Broderick, A. J., Siemieniako, D., Pisarenko, N. L. (2012). "They don't want us to become tchem": Brand Local Integration and consumer ethnocentrism. J. Market. Manag., 28(7-8), 836-864.
  • Kucharczyk, M., Krzywonos, M., Wilk, M., Seruga, P., Borowiak, D. (2015). Etnocentryzm konsumencki a produkty regionalne. Pr. Nauk. Uniw. Ekon. Wroc., 411, 87-96.
  • Kuznesof, S., Tregear, A., Moxey, A. (1997). Regional foods: A consumer perspective. Brit. Food J., 99(6), 199-206.
  • Loureiro, M. L., McCluskey, J. J. (2000). Assessing consumer response to protected geographical identification labeling. Agribusiness, 16(3), 309-320.
  • Ness, M. R., Ness, M., Brennan, M., Oughton, E., Ritson, C., Ruto, E. (2010). Modelling consumer behavior intentions towards food with implications for marketing quality low-input and organic food. Food Qual. Prefer., 21, 100-119.
  • Siemieniako, D. (2013). Społeczno-kulturowe czynniki lojalności konsumentów alkoholu. Market. Rynek, 12, 28-34.
  • Szromnik, A., Wolanin-Jarosz, E. (2014). Etnocentryzm konsumencki na zglobalizowanym rynku - czynniki i procesy kształtowania (cz. 1). Market. Rynek, 4, 2-13.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171525505

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.