PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | z. 4 (46) | 755--762
Tytuł artykułu

Building Competitive Advantage Through Product Innovations Based on Raw Material Modifications

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Changes in consumers' activity on the agri-food market in Poland, especially their growing awareness and knowledge of products translate into competitive strategies of enterprises. Product strategies with increasing significance of innovativeness have the leading role among competitive strategies. The aim of this article is to present product's innovations in terms of input (raw material) and discuss its role in creating competitive advantages of enterprises. The crispbread market is an example of the implementation of these actions. This article analyses this market in terms of changes in product-based innovativeness. Desk research was applied to analyze the most important concepts and determines detailed research areas that are adequate to the issue of raw materialbased innovativeness. Analyses proved that in Poland conventional (traditional) production systems prevailed over modern ones, which are characterised by flexibility, leading technology and organisation of variable serial production. For this reason, innovations are being developed. Modifications in the raw material composition have an element of originality and they should be treated as product-based innovations observed from the market perspective. The development of new trends in production and distribution as well as the possibilities of assortment changes reflect global tendencies in the trends of product innovations on the food market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
755--762
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Bibliografia
  • Bakery products Market in Europe. Overview (2009). Retrieved Oct 13th 2016 from: https://www.fft-world.com/blog/2009/11/17/bakery-products-market-in-europeoverview-november-2009/
  • Barska, A. (2014). Attitudes of young consumers towards innovations on the food market. Management, 18(1), 419-431.
  • Bioprodukty, innowacyjne technologie wytwarzania prozdrowotnych produktów piekarskich i makaronu o obniżonej kaloryczności (n.d.). Retrieved Oct 8th 2016 from: http://www.bioprodukty.sggw.pl/SitePages/Strona%20g%C5%82%C3%B3wna.aspx
  • Błaszczak, A, Grześkiewicz, W. (2014). Żywność funkcjonalna - szansa czy zagrożenie dla zdrowia? Med. Og. Nauk. Zdr., 20(2), 214-221.
  • Boczar, P. (2014). Możliwości produkcji rzepaku w Polsce i zmiany kierunków jego wykorzystania. Poznań: Wyd. UP.
  • Borkowska, B., Pospieszna, A. (2015). Ocena porównawcza jakości pieczywa chrupkiego wybranych producentów. Zesz. Nauk. Akad. Mors. Gdyn., 88, 17-23.
  • Brzeziński, M. (2013). Organizacja produkcji w przedsiębiorstwie. Warszawa: Difin SA.
  • Christa, K. (2008). Żywieniowo-profilaktyczna wartość ziarniaków gryki oraz produktów gryczanych. Przegl. Zboż.- Młyn., 52(8), 29.
  • Gutkowska, K., Kowalczuk, I., Sajdakowska, M., Żakowska-Biemans, S., Kozłowska, A., Olewnik-Mikołajewska, A. (2014). Postawy konsumentów wobec innowacji na rynku żywności. Handel Wewn., 4(351), 80-93.
  • Gondek, E., Jakubczyk, E., Wieczorek, B. (2013). Właściwości fizyczne bezglutenowego pieczywa chrupkiego. Zesz. Probl. Post. Nauk Roln., 574, 29-38.
  • Gondek, E., Marzec, A. (2007). Sensoryczna ocena tekstury pieczywa chrupkiego o zróżnicowanej aktywności wody. Inż. Roln., 5(93), 169-177.
  • Górska-Warsewicz, H. (2014). Zarządzanie tożsamością marek w przedsiębiorstwach sektora żywnościowego. Polit. Eur. Fin. Market., 10(59), 239-254.
  • Handel extra (2016). Barilla Poland: trend prozdrowotny wzmacnia rynek pieczywa chrupkiego. Retrieved Oct 7th2016 from: http://handelextra.pl/artykuly/187860,barillapoland-trend-prozdrowotny-wzmacnia-rynek-pieczywachrupkiego
  • Healthy & Wellness Food - jedzenie dla zdrowia i przyjemności (2010). Przem. Fermen. Owoc. Warzyw., 2.
  • Jakubczyk, E., Marzec, A., Lewicki, P. (2008). Relationship between water activity of crisp bread and its mechanical properties and structure. Pol. J. Food Nutr. Sci., 58, 1, 45-51.
  • Li, S., Zhang, Q. H. (2001). Advances in the development of functional foods from buckwheat. Crit. Rev. Food Sci. Nutr., 41(6), 451-464.
  • MM&P24 (2006). Agencja Promocji "Jet" wygrała obsługę promocji pieczywa Wasa, marketer rusza z półroczną kampanią. Retrieved Sep 26th 2016 from: http://mmp24.pl/artykuly/26201,agencja-promocji-jet-wygrala-obslugepromocji-pieczywa-wasa-marketer-rusza-z-polrocznakampania
  • Niedzielski, P., Rychlik, K. (2006). Innowacje i Kreatywność. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
  • portalspozywczy.pl (n.d.). Retrieved Sep 26th 2016 from: http://www.portalspozywczy.pl/inne/wiadomosci/pelnoziarniste- pieczywo-bio-od-good-food,73915.html
  • Podręcznik Oslo (2008). Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji OECD/Eurostat. Polska wersja elektroniczna. Warszawa: MNiSzW. Retrieved from: http://home.agh.edu.pl/~kkulak/lib/exe/fetch.php?media=user:konrad:vary:oslo-manual.pdf
  • Sandvik, P., Kihlberg, I., Lindroos, A. K., Marklinder, I., Nydahl, M. (2014). Bread consumption patterns in a Swedish national dietary survey focusing particularly on whole-grain and rye bread. Food Nutr. Res., 5, 58. Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC4157137/. DOI: 10.3402/fnr.v58.24024
  • Sobotkiewicz, D., Waniowski, P. (2006). Marketing. Zagadnienia podstawowe. Warszawa: Wyd. Placet.
  • Sojkin, B., Małecka, M., Olejniczak, T., Bakalarska, M. (2009). Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności. Poznań: Wyd. UE.
  • Święcicki, W. K., Surma, M., Koziara, W., Skrzypczak, G., Szukała, J., Bartkowiak-Broda, I., Zimny, J., Banaszak, Z., Marciniak, K. (2011). Nowoczesne technologie w produkcji roślinnej - przyjazne dla człowieka i środowiska. Pol. J. Agron., 7, 102-112.
  • Unia Europejska (n.d.). Jeden rynek bez granic. Retrieved Oct 14th 2016 from: https://europa.eu/european-union/topics/ single-market_pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171525509

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.