PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 60(3) | 59--90
Tytuł artykułu

Kuchnia narodowa w turystyce kulinarnej Niemiec

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
National Cuisine in German Culinary Tourism
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne zainteresowanie turystów kuchnią narodową odwiedzanego przez nich państwa prowadzi do ożywienia wszelkiego rodzaju usług turystycznych, a tym samym stanowi istotny czynnik rozwoju lokalnego i regionalnego. Kuchnia niemiecka przez swoją różnorodność przyciąga turystów z całego świata, a każdy region pozwala odkryć nowe potrawy różniące się nie tylko wyglądem, ale również smakiem, aromatem a przede wszystkim sposobem przyrządzania, co daje im oryginalność i niezwykłą siłę przyciągania turystów. Rozwijająca się przez lata turystyka kulinarna dziś stanowi podporę całej branży turystycznej, a Niemcy doskonale zdali sobie z tego sprawę i położyli duży nacisk na promocję swoich regionów za pomocą kuchni. Niepowtarzalny klimat niemieckich zakątków przyciąga turystów z innych krajów i pozwala na coraz to szerszą promocję turystyki kulinarnej za pomocą udziału w rozmaitych wydarzeniach gastronomicznych, przemierzając szlaki kulinarne promujące żywność i napoje czy zwiedzanie muzeów prezentujących wybrane elementy dziedzictwa kulinarnego Niemiec. Celem pracy jest ukazanie potencjału kuchni narodowej i jego wykorzystania w rozwoju turystyki kulinarnej Niemiec. Do przygotowania opracowania zastosowano badania niereaktywne (no-reactive research) - metodę analizy treści (content analysis), w których wykorzystano dane wtórne pochodzące z literatury przedmiotu i technikę obserwacji uczestniczącej podczas wizyty studyjnej na terenie Niemiec w 2016 r. (abstrakt oryginalny)
EN
Contemporary tourists' interest in national cuisine of visited country leads to the revival of all kinds of tourist services and at the same time constitutes a vital factor of local and regional development. German cuisine, due to its variety attracts tourists from all over the world and every region enables to explore new dishes which differ not only because of their appurtenance but also because of their taste, aroma and above all due to their methods of preparation, which generates their originality and extraordinary power of attracting tourists. Developing over the years culinary tourism now constitutes support for the whole tourism and Germany realized this fact very well putting the emphasis on promotion of their regions by means of cuisine. Unique climate of German spots attracts tourists from other countries and enables a wider promotion of culinary tourism through participation in various culinary events, compassing culinary trails promoting food and beverage or visiting museums presenting selected elements of German culinary heritage. The aim of this work is to show the potential so national cuisine and its usage in the development of culinary tourism of Germany. In order to prepare the elaboration the author used non-reactive research, the method of content analysis in which were used secondary data coming from literature of the subject and the technique of observation while participating in study visit in Germany in 2016. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
59--90
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania
Bibliografia
  • Banasik W., Fiszer D. (2016), Kulinarne produkty turystyczne Polski, (w:) Makała H. (red.), Trendy żywieniowe w turystyce. Tradycje i dziedzictwo kulinarne, Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych, Warszawa.
  • Borowska A. (2014), Zróżnicowanie terytorialne regionalnego produktu turystycznego na przykładzie szlaków kulinarnych w Polsce, "Turystyka i Rozwój Regionalny" nr 1.
  • Cieślewska J., Kwapisz A., Wroński P. (2008), Kuchnia niemiecka. Podróże kulinarne - tradycje, smaki, potrawy, New Media Concept, Warszawa.
  • Conti L. (1998), Kulinarna podróż dookoła świata, Oficyna Wydawnicza MAK, Wrocław.
  • Dębniewski B., Gałązka M. (2010), Kuchnia włoska, francuska, węgierska i japońska jako walor turystyczny, (w:) Dolatowski Z., Kołożyn-Krajewska D. (red.), Gastronomia w ofercie turystycznej regionu, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki w Częstochowie, Częstochowa.
  • Duda-Seifert M., Drozdowska M. (2015), Kulinarne produkty turystyczne Polski - analiza przestrzenna i ocena dynamiki rozwoju, (w:) Krakowiak B., Stasiak A. (red.), Kultura i turystyka - wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego oraz Instytut Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Hamułka J., Ozimek I. (2001), Kuchnia niemiecka, (w:) Berndt-Kostyrzewska J. (red.), Kuchnie różnych narodów, Wydawnictwo Format-AB, Warszawa.
  • Jaszczak A. (2009a), "Melkhuske" - droga mleczna? O produkcie turystycznym w regionie Ostfriesland, (w:) Palich P. (red.), Marka wiejskiego produktu turystycznego, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia.
  • Jaszczak A. (2009b), Pijanie mleka "Melkhuske", (w:) Kmita-Dziasek E. (red.), Marka wiejskiego produktu turystycznego - inicjatywy i inspiracje, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie. Oddział w Krakowie, Kraków.
  • Nowak D., Czarniecka-Skubina E. (2011), Tradycje winiarstwa w Europie jako produkt turystyczny, (w:) Puchnarewicz E. (red.), Dziedzictwo kulturowe regionów świata i jego znaczenie w turystyce, Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie, Warszawa.
  • Orłowski D., Woźniczko M. (2010), Piwowarskie tradycje w ofercie turystycznej Niemiec, ,,Zeszyty Naukowe Turystyka i Rekreacja" t. 5, nr 1.
  • Orłowski D., Woźniczko M. (2011), Komercyjne wydarzenia promocyjne na rzecz zachowania dziedzictwa kulinarnego w turystyce wiejskiej, (w:) Jastrzębski C. (red.), Turystyka wiejska na drodze do komercjalizacji, Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa w Kielcach, Kielce.
  • Orłowski D., Woźniczko M. (2015), Turystyka kulinarna na wiejskim rynku turystycznym, (w:) Kamińska W. (red.), Innowacyjność w turystyce wiejskiej a nowe możliwości zatrudnienia na obszarach wiejskich, "Studia", t. CLXIII.
  • Orłowski D., Woźniczko M. (2016a), Różnorodność kuchni narodowej jako atrakcja turystyczna Szwecji, (w:) Makała H. (red.), Trendy żywieniowe w turystyce. Tradycje i dziedzictwo kulinarne, Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie, Warszawa.
  • Orłowski D., Woźniczko M. (2016b), Turystyka kulinarna w Polsce - wstępne badania nad fenomenem zjawiska, ,,Turystyka Kulturowa" nr 5, http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/issue/view/100 [dostęp: 25.03.2017].
  • Orłowski D., Woźniczko M. (2017a), Europejskie muzea produktów żywnościowych i ich znaczenie w turystyce kulinarnej, "Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula", nr 54(3).
  • Orłowski D., Woźniczko M. (2017b), Turystyka kulinarna na świecie (materiały niepublikowane).
  • Rӧmer J. (2004), Niemcy, (w:) Dominé A., Rӧmer J., Ditter M. (red.), Culinaria. Kuchnie Europy, Wydawnictwo Kӧnemann, Kӧln.
  • Stasiak A. (2015a), Gastronomia jako atrakcja turystyczna Łodzi, "Turyzm", nr 25/2.
  • Stasiak A. (2015b), Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce, (w:) Krakowiak B., Stasiak A. (red.), Kultura i turystyka - wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego oraz Instytut Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Świtała-Trybek D. (2015), Tasty Events. On Culinary Events in the Silesian Voivodeship, "Łódzkie Studia Etnograficzne", t. 54.
  • Tomczak J. (2013), Szlak kulinarny jako przykład szlaku tematycznego, "Prace i Studia Geograficzne", nr 52.
  • Woźniczko M., Jędrysiak T., Orłowski D. (2015), Turystyka kulinarna, PWE, Warszawa.
  • Woźniczko M., Orłowski D. (2011), Szlaki kulinarne komponentem wiejskiego produktu turystycznego, (w:) Jastrzębski C. (red.), Turystyka wiejska na drodze do komercjalizacji, Wyższa Szkoła Ekonomii, Prawa i Nauk Medycznych im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach, Kielce.
  • Żurawski S. (2007), Obyczaje, języki, ludy świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • (www1) http://www.dresdnerstollenfest.de [dostęp: 27.03.2017].
  • (www2) http://www.chocolart.de [dostęp: 27.03.2017].
  • (www3) http:// www.weimar.de/zwiebelmarkt [dostęp: 27.03.2017].
  • (www4) http://www.bierstrasse.de, 28.03.2017.
  • (www5) http://www.badische-spargelstrasse.com [dostęp: 28.03.2017].
  • (www6) http://www.kaesestrasse.eformation.de [dostęp: 28.03.2017].
  • (www7) http://www.niedersaechsische-milchstrasse.de [dostęp: 28.03.2017].
  • (www8) http://www.currywurstmuseum.com [dostęp: 03.04.2017].
  • (www9)_http://www.bratwurstmuseum.de [dostęp: 03.04.2017].
  • (www10) http://www.klossmuseum.de [dostęp: 03.04.2017].
  • (www11) https://www.schokoladenmuseum.de [dostęp: 03.04.2017].
  • (www12) https://www.niederegger.de [dostęp: 03.04.2017].
  • (www13) http://www.sdtb.de/Zucker-Museum.6.0.html [dostęp: 03.04.2017].
  • (www14) http://www.museen-schrobenhausen.byseum.de/de/spargelmuseum [dostęp: 03.04.2017].
  • (www15) http://www.brotmuseum-ulm.de [dostęp: 03.04.2017].
  • (www16) http://www.hopfenmuseum.de [dostęp: 03.04.2017].
  • (www17) http://www.spicys.de [dostęp: 03.04.2017].
  • (www18) http://www.teemuseum.de [dostęp: 03.04.2017].
  • (www19) http://www.maisel.com [dostęp: 03.04.2017].
  • (www20) http://www.bayerisches-brauereimuseum.de [dostęp: 03.04.2017].
  • (www21) http://www.becks.de [dostęp: 03.04.2017].
  • (www22) http://www.brauerei-museum.de [dostęp: 03.04.2017].
  • (www23) http://www.museumsbrauerei.de [dostęp: 03.04.2017].
  • (www24) http://www.bier-und-oktoberfestmuseum.de [dostęp: 03.04.2017].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171525779

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.