PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | 15 | nr 1096 Zastosowania metod ilościowych | 117--127
Tytuł artykułu

Analiza wydatków na reklamę w Polsce na tle wybranych państw europejskich w latach 1996-2000

Warianty tytułu
Analysis of Advertising Expenditures in Chosen European Countries 1996-2000
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Poziom wydatków na reklamę w Polsce jako odsetek PKB należy uznać za wysoki. Osiągnięcie go wiązało się z wysoką dynamiką wydatków na reklamę w końcu lat dziewięćdziesiątych. W najbliższych latach nie należy się już spodziewać w Polsce tak wysokich przyrostów wydatków na reklamę w porównaniu z dynamiką PKB, niezależnie od fazy cyklu koniunktury gospodarczej.
Kraje takie jak Węgry, Czechy i Słowenia osiągnęły poziom rozwoju gospodarczego porównywalny z najsłabiej rozwiniętymi gospodarczo krajami UE (mierzony za pomocą PKB per capita PPP), a wydatki na reklamę per capita PPP w tych krajach są na porównywalnym poziomie z wydatkami na reklamę w państwach "starej" UE. Wiąże się to z wysokim udziałem wydatków na reklamę w PKB, wyższym niż np. we Francji czy w Niemczech.
Wysoki udział wydatków na reklamę w PKB w Polsce wskazuje na wyczerpanie prostych rezerw wzrostu rynku reklamy. Zdaniem autorów, udział wydatków na reklamę w PKB w Polsce nie będzie odbiegał od poziomu tego wskaźnika w Czechach czy na Węgrzech. W związku z tym dalszy wzrost rynku reklamy będzie wykazywał dynamikę porównywalną z dynamiką PKB lub tylko nieco wyższą - związaną z kontynuacją niewielkiego wzrostu rynku reklamy w państwach "starej" UE (w latach 1996-2000 udział wydatków na reklamę w PKB wzrósł we Francji o 0,23 punktu procentowego, a w Niemczech o 0,15 punktu procentowego). (fragment tekstu)
EN
In this paper advertising expenditures in chosen European countries are analysed. The authors claim that advertising expenditures in Poland are high with respect to the gross domestic product. This suggests that high increases in advertising expenditures should not be expected. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, doktorantka
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Arens W.F., Bovée C.L. (1994), Contemporary Advertising, IL, Irwin, Burr Ridge.
  • Czarny В., Rapacki R. (2002), Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa.
  • Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V. (2002), Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.
  • Pionierzy i tytani polskiej reklamy (1999), red. P. Wasilewski, Agencja Wasilewski, Kraków.
  • Russell J.T., Lane W.R. (2000), Reklama według Ottona Kleppnera, Felberg SJA, Warszawa.
  • Rynek reklamy cz. I, "Businessman", dodatek do nr l(130)/2002.
  • Status Report 2001. Advertising and the Economy (2001), European Key Facts, vol. 2, IP and RTL Group.
  • Television 1997, European Key Facts, IP and RTL Group.
  • Television 1999, European Key Facts, IP and RTL Group.
  • Television 2001, European Key Facts, IP and RTL Group.
  • www.worldbank.org/data/ (2004-02-04).
  • www.stat.gov.pl/ (2004-02-04).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171527161

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.