PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 98 | nr 154 | 185--202
Tytuł artykułu

Co oznacza "finansowy" w rachunkowości?

Warianty tytułu
What Does "Financial" Mean in Accounting?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rachunkowość ma ścisły związek z językiem, co przejawia się zarówno w tym, że do opisu zjawisk i zdarzeń, oprócz liczb, wykorzystuje ona język naturalny, jak również w tym, że sama bywa określana mianem "języka biznesu". Celem artykułu jest identyfikacja i objaśnienie znaczeń przymiotnika "finansowy" w rachunkowości. Dla realizacji celu przyjęto metodę analizy jakościowej, obejmującej gromadzenie i kodowanie materiałów źródłowych, opracowanie korpusów językowych (polsko- i anglojęzycznego), analizę opisową i porównawczą, interpretację i objaśnianie. W artykule przyjęto perspektywę semiotyczną, w której ramach przeanalizowano aspekt semantyczny (sens i znaczenie) i syntaktyczny (logika i spójność). W wyniku przeprowadzonych badań ustalono, że przymiotnik "finansowy" ma wiele znaczeń w rachunkowości, które zależą od kontekstu, a mianowicie, może odnosić się do "finansów" (1), dotyczyć źródeł finansowania działalności (2), wiązać się ze sprawozdaniem finansowym (3), lub określać kategorie opozycyjne semantycznie względem kategorii "niefinansowych" (4), "zarządczych" (5), majątkowych" (6), "rzeczowych" (7), "niematerialnych" (8), "operacyjnych" (9) lub "inwestycyjnych" (10). (abstrakt oryginalny)
EN
Accounting is closely related to language, which is manifested in the fact that to describe phenomena and events, in addition to numbers, it uses natural language, as well as that it is sometimes referred to as the "business language". The purpose of this article is to identify and explain the meanings of the adjective "financial" in accounting. To achieve this goal, the method of qualitative analysis was adopted, including the collection and coding of documents, the development of language corpora (Polish and English), descriptive and comparative analysis, interpretation and explanation. The author adopts a semiotic perspective, in which the semantic (sense and meaning) and syntactic (logic and cohesion) aspects were analysed. As a result of the conducted research, it was determined that the adjective "financial" has numerous meanings in accounting, depending on the context, namely: it may refer to "finance" (1), or "financing" (2), or "financial statement" (3), or it may denote categories having the opposite meaning to "non-financial" (4), "managerial" (5), "asset" (6), "material" (7), "intangible" (8), "operating" (9) or "investing" (10). (original abstract)
Rocznik
Tom
98
Numer
Strony
185--202
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Amernic J., Craig R. (2009), Understanding accounting through conceptual metaphor: Accounting is an instrument?, "Critical Perspectives on Accounting", 20, s. 875-883.
  • Beattie V., McInnes W., Fearnley S. (2004), A methodology for analysing and evaluating narratives in annual reports: a comprehensive descriptive profile and metrics for disclosure quality attributes, "Accounting Forum", 28 (3), s. 205-236.
  • Blitzer I. (2016), The relevance of audited annual financial reports for investors, praca doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu (niepubl.)
  • Brennan N.M., Guillamon-Saorin E., Pierce A. (2009), Impression management: Developing and illustrating a scheme of analysis for narrative disclosures - a methodological note, "Accounting, Auditing & Accountability Journal", 22 (5), s. 789-832.
  • Brennan N.M., Merkl-Davies D.M. (2014), Rhetoric and argument in social and environmental reporting: the Dirty Laundry case. Accounting, "Auditing & Accountability Journal", 27 (4), s. 602-633.
  • Clatworthy M., Jones M.J. (2001), The effect of thematic structure on the variability of annual report read-ability, "Accounting, Auditing & Accountability Journal", 14 (3), s. 311-326.
  • Courtis J.K., Hassan S. (2002), Reading ease of bilingual annual reports, "Journal of Business Communication", 39, s. 394-413.
  • Dyczkowski T. (2016), Analiza dokonań OPP prezentowanych w ich sprawozdaniach rocznych z wykorzystaniem metody drążenia tekstu, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", 274, s. 57-66.
  • Ferguson J. (2007), Analysing accounting discourse: avoiding the "fallacy of internalism", "Accounting, Auditing & Accountability Journal", 20 (6), s. 912-934.
  • Gallhofer S., Haslam J., Roper, J. (2007). Reply to: Analysing accounting discourse: avoiding the "fallacy of internalism", "Accounting, Auditing & Accountability Journal", 20 (6), s. 935-940.
  • Gumb B. (2007), What is shown, what is hidden: Compulsory disclosure as a spectacle, "Critical Perspectives on Accounting", 18 (7), s. 807-828.
  • Hannon N. (2001), Toward one universal accounting language, "Strategic Finance", 11, s. 61-62.
  • Haried A.A. (1972), The semantic dimension of financial statements, "Journal of Accounting research", 10 (2), s. 376-391.
  • Hewaidy A.M. (2007), Readability of financial statement footnotes of Kuwaiti corporations, "European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences", 8, s. 18-28.
  • Hronsky J.J.F., Houghton K.A. (2001), The meaning of a defined accounting concept: regulatory changes and the effect on auditor decision making, "Accounting, Organizations and Society", 26 (2), s. 123-139.
  • Jacob R.A., Madu C.N. (2004), Are we approaching a universal accounting language in five years?, "Foresight: the Journal of Futures Studies, Strategic Thinking and Policy", 6 (6), s. 356-363.
  • Jain T.N. (1973), Alternative methods of accounting and decision making: a psycholinguistical analysis, "The Accounting Review", 48 (1), s. 95-104.
  • Jones M., Smith M. (2014), Traditional and alternative methods of measuring the understandability of ac-counting narratives, "Accounting, Auditing & Accountability Journal", 27 (1), s. 183-208.
  • Li F. (2008), Annual report readability, current earnings, and earnings persistence, "Journal of Accounting and Economics", 45 (2-3), s. 221-247.
  • Linsley P.M., Lawrence M.J. (2007), Risk reporting by the largest UK companies: readability and lack of obfuscation, "Accounting, Auditing & Accountability Journal", 20 (4), s. 620-627.
  • Llewellyn S., Milne M.J. (2007), Accounting as codified discourse, "Accounting, Auditing & Accountability Journal", 20 (6), s. 805-824.
  • Masztalerz M. (2013), Rachunkowość w świetle językoznawstwa, "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", 71 (127), s. 177-191.
  • Masztalerz M. (2014), Semiotyka ustawy o rachunkowości - wybrane zagadnienia, "Studia Oeconomica Posnaniensia", 2 (4), s. 73-87.
  • Masztalerz M. (2016), Semantyka wartości godziwej, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", 147, s. 23-34.
  • Masztalerz M. (2018), Komunikacja w rachunkowości - aspekty językowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań (w druku).
  • Ong A. (2003), Financial reporting: changing the language of accounting, "Credit Control", 24 (2), s. 16-19.
  • Ramaglia J.A. (1988), Structures in the accounting lexicon: an investigation of similarities structures and connotative dimensions in five nations, praca doktorska, University of Washington (niepubl.).
  • Rutherford B.A. (2003), Obfuscation, textual complexity and the role of regulated narrative accounting disclosure in corporate governance, "Journal of Management and Governance", 7, s. 187-210.
  • Smith J.E. (1972), A critical analysis of the application of communication theory to accounting communications via published financial statements, praca doktorska, University of Arizona (niepubl.).
  • Spence C. (2007), Social and environmental reporting and hegemonic discourse, "Accounting, Auditing & Accountability Journal", 20 (6), s. 855-882.
  • Sun M. (2007), An exploratory study of the understandability of listed companies' annual reports, "Frontiers of Business Research in China", 1, s. 39-49.
  • Tanaka S. (1982), The structure of accounting language, Chuo University Press, Tokyo.
  • Weißenberger B.E., Holthoff G. (2013), Cognitive style and connotative meaning in management accounting communication, "Journal of Management Control", 24, s. 1-25.
  • Young J. J. (2003), Constructing, persuading and silencing: the rhetoric of accounting standards, "Accounting, Organizations and Society", 28 (6), s. 621-638.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171527753

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.