PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 30 | 213--227
Tytuł artykułu

Czynniki wzmacniające i osłabiające współpracę w przedsiębiorstwach

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Factors Strengthening and Weakening Cooperation in Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dzieje ludzkiej cywilizacji można rozpatrywać także jako dzieje ludzkiej współpracy, bez której ta cywilizacja po prostu by nie powstała. Dla przedsiębiorstwa jest niezwykle istotna zarówno współpraca z podmiotami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. Przedmiotem zainteresowania w tym opracowaniu będzie głównie współpraca w ramach przedsiębiorstwa, a ściślej mówiąc, czynniki, które ją wzmacniają i osłabiają. Tych czynników jest wiele, ograniczę się więc do kilku wybranych: domeny przedsiębiorstwa, stosowanych technologii i organizacji pracy, outsourcingu i insourcingu, wyznawanych wartości, doboru kadr i budowy zespołów, poziomu integracji, sposobu podejścia do dychotomii współpraca-rywalizacja, wpływów kulturowych, sposobu motywowania. Za- pewne je wszystkie - może częściowo poza wpływami kulturowymi - można sprowadzić do dwóch: przyjętej filozofii zarządzania oraz kompetencji zarządczych determinujących jakość zarządzania. Poszczególne czynniki nawzajem na siebie oddziałują. Wyszczególnienie tych czynników nie jest tożsame z jakimkolwiek podziałem; nie obowiązują więc tutaj zasady rozłączności i adekwatności. Choć programowo będzie tu mowa o współpracy w ramach przedsiębiorstwa, trudno nie zauważyć, że zmiany wykraczające poza przedsiębiorstwo często rzutują silnie także na liczbę pracowników i na współpracę wewnętrzną. Widać to zwłaszcza przy zmianach strategicznych, związanych ze zmianą domen, sposobem rozwiązania dylematu: specjalizacja czy dywersyfikacja, zmianach zakresu outsourcingu i insourcingu. Celem tego opracowania jest rozważenie wybranych czynników wpływających na jakość i efektywność współpracy w przedsiębiorstwach - zarówno oddziałujących pozytywnie, jak i negatywnie - oraz próba syntezy. Publikacja powstała na bazie zarówno literatury przedmiotu, jak też wyników badań, również własnych, wskazanych w tekście. (abstrakt oryginalny)
EN
The success of human civilization is the success of human cooperation. Without cooperation within and outside organization, success will not be possible. Good cooperation and communication are necessary for enterprises to be effective and competitive. There are a lot of factors which determine cooperation between people. The article describes some of them: domains, technologies, outsourcing and insourcing, recognized values, selection of employees and team building, organizational cultures, motivation.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
213--227
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie
Bibliografia
  • 1. Adorno T.W. (2010), Osobowość autorytarna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 2. Fishman Ch. (2012), The Insourcing Boom, "The Atlantic Magazine", December.
  • 3. Herman A., Oleksyn T., Stańczyk I. (red.) (2016), Zarządzanie respektujące wartości, raport z badań, Difin, Warszawa.
  • 4. https://pl.wikipedia.org/wiki/Faszyzm_klerykalny (dostęp: 05.09.2017).
  • 5. Jeffries F.J., Becker T.E. (2008), Trust, Norms and Cooperation: Development and Test a Simplified Model, "Journal of Behavioral and Applied Management", Vol. 9(3), http://www.ibam.com/pubs/bam/articles/vol/No3/IBAM_9_3_5.pdf (dostęp: 02.09.2017).
  • 6. Matuszyk A. (b.r.), Uzależnienie od Internetu, http://www.psychatria.pl/artykul/uzaleznienie-od-internetu/597 (dostęp: 02.09.2017).
  • 7. Oleksyn T. (2017), Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, wyd. 4 rozszerzone i zaktualizowane, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • 8. Oleksyn T. (2018), Zarządzanie kompetencjami - teoria i praktyka, wyd. 4, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • 9. Omyła-Rudzka M. (oprac.) (2016), Zaufanie społeczne, "Komunikat z badań CBOS", nr 18, Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.
  • 10. Pierścionek Z. (2011), Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 11. Reber A.S. (2012), Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • 12. Robbins S.P. (2003), Prawdy o kierowaniu ludźmi... i tylko prawdy, PWE, Warszawa.
  • 13. Rokita M. (2013), Siecioholizm - plaga naszych czasów, http://www.psychiatria.pl/ wiadomosc/siecioholizm-plaga-naszych-czasow/12555 (dostęp: 02.09.2017).
  • 14. Sikorski C. (2009), Kształtowanie kultury organizacyjnej - filozofia, strategie, metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • 15. Tatu N. (2012), Le Nouvel Observateur (przedruk w "Forum", nr 4 z 2013).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171528032

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.