PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 30 | 45--62
Tytuł artykułu

Perspektywy rozwoju grup zakupowych w Polsce w sektorze MŚP

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Perspectives of the Development of Purchase Groups in Poland in the SME Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest analiza działania grup zakupowych i ocena czy mają one szansę na rozwój swojej działalności w sektorze polskich małych i średnich przedsiębiorstw oraz czy sektor ten jest gotowy na współdziałanie w sferze zakupu towarów i usług. W pracy wykorzystano bezpośredni wywiad kwestionariuszowy przeprowadzony przez Autorkę i wywiad typu CATI. Respondenci w badaniu dobrani zostali losowo z bazy danych uzyskanych z GUS o w Łodzi Opracowanie potwierdza pozytywne wyniki działalności grup zakupowych w Polsce. Badania wykazały, iż pomimo swoich sukcesów taka forma współpracy nie jest znana w sektorze MŚP, stąd jeśli grupy zakupowe nie podejmą działań marketingowych, ich rozwój będzie ograniczony. Przedsiębiorcy pomimo ograniczonego zaufania i braku otwartości są jednak skłonni podjąć kooperację z grupą zakupową, ale tylko w obszarach pomocniczych dla prowadzonej działalności. Daje to szansę na współpracę pomiędzy badanymi stronami. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is analyzing and estimate whether group purchasing organizations have a real chance to develop their activity in the sector of Polish small and medium enterprises (SMEs) and to evaluate its willingness to cooperate in the sphere of purchasing goods and services The research is based on questionnaire interview and a CATI type interview. Respondents in the study were randomly selected from a database obtained from the Central Statistical Office in Łódź. The study confirms the positive results of activity of group purchasing organization (GPO) in Poland. Research showed that cooperation with GPO is unknown solution in the Polish SME sector, so GPO development in this sector is not possible, or will be limited, without their marketing activities. Entrepreneurs, despite their limited trust and fears of cooperation, are, however, willing to collaborate with the group purchasing organizations, but only in the ancillary areas for their business. Therefore, it gives an opportunity for cooperation between the researched parties. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
45--62
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Aigrain P. (2012), Dzielenie się. Kultura i gospodarka epoki Internetu, Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa.
  • Arend R.J., Wisner J.D. (2005), Small Business and Supply Chain Management: Is There a Fit?, J. Bus. Venturing 20.
  • Bartkowiak P., Domański J. (2013), Szpitalne Grupy Zakupowe w kształtowaniu łańcucha wartości na rynku usług szpitalnych [w:] A. Marjański (red.) Przedsiębiorczy Menedżer Przedsiębiorczej Organizacji, Nowoczesne tendencje w nauce oraz w praktyce organizacji i zarządzania, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, tom XIV, zeszyt 3, Łódź 2013.
  • Danielak W., Mierzwa D., Bartczak K. (2017), Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce. Szanse i zagrożenia rynkowe, Wyd. Exante, Wrocław.
  • Doz Y.L., Hamel G. (2006), Alianse strategiczne, Sztuka zdobywania korzyści poprzez współpracę, Wyd. Helion, Gliwice.
  • Drucker P. (2002), Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes, Warszawa 2002.
  • Działalność przedsiębiorstw niefinansowych na lata 2005-2015, GUS, https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start.
  • Essig, M. (2000), Purchasing consortia as symbiotic relationships: developing the concept of ''consortium sourcing'', European Journal of Purchasing & Supply Management 6 (1).
  • Ghaderi H., Leman Z. (2013), Horizontal collaboration in purchasing: A successful case from small and medium enterprises (SMEs), African Journal of Business Management Vol. 7(10), pp.750-753, 14 marzec 2013.
  • Grabiec O. (2014), Formy współdziałania organizacji w ujęciu praktycznym, ZS WSH Zarządzanie 2014 (1).
  • Gray K. (2006), Consortia, Buying Groups and Trends in Demand Aggregation, VP Corporate Strategy.
  • Griffin R.W. (2001), Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Hendrick, T. E. (1997), Purchasing consortiums: horizontal alliances among firms buying common goods and services what? who? why? how? CAPS.
  • Hong P, Jeong J. (2006), Supply chain management practices of SMEs: from a business growth perspective. J. Enterp. Inf. Mange. 19(3) http://www.suwalki24.pl/mobile/article/1,_polska_wraca_do_komunizmu_ekonomia_sharing_w_natarciu.
  • Kaszyński W., Federowski J. (2011), Szpitalne grupy zakupowe. Wspólnymi siłami, Menedżer zdrowia, grudzień - styczeń 10/2011.
  • Khalid S. (2014), The True Value of GPOs and Purchas ing Consor t iums, Ins tasupplay, 10/2014.
  • Kolińska K., Doliński D. (2013), Grupowe zakupy materiałów jako sposób na obniżenie kosztów przedsiębiorstwa, Logistyka-nauka, 5/2013.
  • Lachiewicz S., Matejun M. (2012), Specyfika zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami, [w:] Matejun M. (red.), Zarządzanie małą i średnią firmą w teorii i w ćwiczeniach, Difin, Warszawa.
  • Małe i średnie firmy muszą współpracować z międzynarodowymi korporacjami, aby realizować swoje ambicje, Polskie Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, https://www.skwp.pl/Male,i,srednie,firmy,musza,wspolpracowac,z,,miedzynarodowymi,korporacjami%2C,aby,realizowac,swoje,ambicje,13701.html.
  • Matejun M. (2007), Wewnętrzne bariery rozwoju firm sektora MSP [w:] Lachiewicz S. (red.), Zarządzanie rozwojem organizacji, Tom II, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
  • Nollet J., Beaulieu M. (2005), Should an organization join a purchasing group? Supply Chain Management 10 (1)
  • Nowe trendy w oszczędzaniu w 2018, https://rekinfinansow.pl/trendy-oszczedzanie-2018.
  • Ołówko N. (2016), Polityka podatkowa państwa a funkcjonowanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw [w:] K. Pujer (red.), Zarządzanie organizacją w turbulentnym otoczeniu, Exante, Wrocław.
  • Piasecki B. (1998), Przedsiębiorczość i mała firma, teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
  • Polychronakis, Y., Syntetos, A., (2007), 'Soft' supplier management related issues: an empirical investigation, International Journal of Production Economics 106 (2).
  • Raport Marketplanet i Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki "Rola i ranga zakupów w polskich przedsiębiorstwach" www.log24.pl..
  • Raport o franczyzie w Polsce, PROFIT System, www. franchising.pl/artykul/8420/tysiacpomyslow-biznes-2014-roku.
  • Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/files/sme_definition/sme_user_guide_pl.pdf .
  • Sadler D. (2012), How Group Purchasing Can Mean Big Savings for Small Businesses http://www.allbusiness.com/how-group-purchasing-can-mean-big-savings-for-smallbusinesses-15037283-1.html.
  • Schmiemann M. (2008), Enterprises by Size Class - Overview of SMEs in the EU, Eurostat Statistics in Focus, nr 31/2008, European Communities 2008.
  • Startegia rozwoju Łódzkiego Regionu Metropolitalnego 2020+, Łódź 2016, http://lom.lodz.pl/wp-content/uploads/Strategia-Rozwoju-%C5%81OM-2020-_-24.03.20161.pdf.
  • Szczebiot-Knoblauch L., Tworzenie grup producenckich jako przejaw przedsiębiorczości wiejskiej, http://www.mikroekonomia.net/system/publication_files/1078/original/21.pdf?1315294358 .
  • Tarnawa A, Węcławska D., Zadura-Lichota P., Zbierowski P. (2016), Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor - Polska 2015, Warszawa 2016. http://badania.parp.gov.pl/attachments/article/47866/Raport_GEM_Polska_2016.pdf .
  • Tella, E., Virolainen, V.M. (2005), Motives behind purchasing consortia. International Journal of Production Economics 93-94, 2005.
  • Weinstein B. L. (2006), The Role of Group Purchasing Organizations (GPO) in the U.S. Medical Industry Supplay Chain, Estudios De Economia Aplicada, Vol. 24-3,2006.
  • Wrońska E.M. (2012), Teoria kosztów transakcyjnych a grupy zakupowe, Annales Universitatis Mariae Curie- Skłodowska, Lublin-Polonia, VOL. XLVI, 1, 2012.
  • www.dzienniklodzki.pl.
  • www.forsal.pl.
  • www.getwindfall.com.
  • Wyżnikiewicz B. (2014), Polskie MSP na drodze ku nowoczesności, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową 2014.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171528294

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.