PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 5 | 43--64
Tytuł artykułu

Popularność poszczególnych kierunków studiów wśród mężczyzn i kobiet w krajach Unii Europejskiej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Popularity of Various Fields of Education Among men and women in European Union Countries
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dwudziesty pierwszy wiek to w krajach Unii Europejskiej czas ogromnej ekspansji edukacji, a zwłaszcza ekspansji masowego szkolnictwa wyższego. W każdym z krajów członkowskich występuje bardzo duża różnorodność kierunków kształcenia na wszystkich trzech poziomach szkolnictwa wyższego. Różnorodność ta jest zjawiskiem pozytywnym, gdyż sprzyja budowaniu gospodarki kreatywnej. Bogactwo dyscyplin pozwala bowiem na kreowanie innowacji wykorzystujących wiedzę pochodzącą z wielu - wydawałoby się - dość odległych dziedzin. Istnieje szereg czynników wpływających na to, że dana osoba wybiera właśnie taki kierunek studiów, a nie inny. W niniejszym artykule sprawdzono, czy jednym z takich istotnych czynników jest płeć. W każdym z krajów Unii Europejskiej przeanalizowano dziesięć kierunków studiów i wszystkie trzy stopnie kształcenia na poziomie wyższym. W badaniu wykorzystano dane z bazy Eurostat obejmujące lata 2013-2015. (abstrakt oryginalny)
EN
The twenty-first century is a time of enormous educational expansion in European Union countries, especially in the area of mass higher education. There is a great diversity of educational fields in each member state at all three levels of higher education. This diversity is a positive phenomenon, because it favours the formation of a creative economy. The multiplicity of disciplines enables the creation of innovations that use knowledge from many, seemingly quite distant fields. There are a number of factors influencing a given person's choice of one such field of education over another. In this article, it is examined whether gender is one of the important factors. In each of the European Union countries, ten fields and all three levels of higher education are analysed. The study is based on data from the Eurostat database covering the years 2013-2015. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
43--64
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • West Pomeranian Business School
Bibliografia
  • AUBERT, J., REIFFERS, J., (2003), Knowledge economies in the Middle East and North Africa: Toward new development strategies, The World Bank, Washington.
  • AYALON, H., (2003), Women and men go to university: Mathematical background and gender differences in choice of field in higher education, Sex Roles, 5-6 (48), s. 277-290.
  • BRADLEY, K., (2000), The incorporation of women into higher education: Paradoxical outcomes?Sociology of Education, 1 (73), s. 1-18.
  • GROMKOWSKA-MELOSIK, A., (2011), Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków.
  • GROMKOWSKA-MELOSIK, A., (2015), Dostęp kobiet i mężczyzn do studiów wyższych. Studium porównawcze, Rocznik Lubuski, 2 (41), s. 39-49.
  • KOT, S. M., JAKUBOWSKI, J., SOKOŁOWSKI, A., (2007), Statystyka, DIFIN, Warszawa.
  • KUŹNIAR, K., (2007), Znaczenie kapitału ludzkiego dla realizacji koncepcji gospodarki opartej na wiedzy w Polsce [w:] Przemiany rynku pracy w kontekście procesów społecznych i gospodarczych, red. J. Poteralski, PRINT GROUP, Szczecin.
  • MELOSIK, Z., (1996), Tożsamość, ciało i władza: teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Wyd. "Edytor", Poznań - Toruń.
  • NEEF, D., SIESFELD, A., CEFOLA, J., (2011), The economic impact of knowledge, Routledge - Taylor & Francis Group, New York.
  • PUŁASKA-TURYNA, B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, DIFIN, Warszawa.
  • TURCZAK, A., (2012), Inwestowanie w badania i rozwój istotnym czynnikiem wzrostu Produktu Krajowego Brutto [w:] Wybrane aspekty kształtowania kapitału ludzkiego w organizacji i społeczeństwie, red. M. Kunasz, volumina.pl Daniel Krzanowski, Szczecin.
  • TURCZAK, A., (2016), Analiza przyczynowa różnic w wielkości nakładów na badania i rozwój w wybranych krajach Unii Europejskiej i świata, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 276, 22-36.
  • TURCZAK, A., (2017), Zatrudnienie w działalności badawczo-rozwojowej w wybranych krajach Unii Europejskiej i świata, Progress in Economic Sciences, 4, s. 333-346.
  • WATSON, C. M., QUATMAN, T., EDLER, E., (2002), Career aspirations of adolescent girls: Effects of achievement level, grade, and single-sex school environment, Sex Roles, 9-10 (46), s. 323-335.
  • WOŹNIAK, M. G., JABŁOŃSKI, Ł., SOSZYŃSKA, E., FIRSZT, D., BAL-WOŹNIAK, T., (2015), Kapitał ludzki w rozwoju innowacyjnej gospodarki i zarządzaniu innowacyjnością przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • ZELIAŚ, A., (2000), Metody statystyczne, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171528398

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.