PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 2(28) | 12--21
Tytuł artykułu

Financial Management and the Evolution of the Financial Situation in Polish Households in the Period 2010-2017

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Incomes are the most important factor shaping the functioning of the household on the market. Thanks to incomes households can hold savings. There are also various forms of consumer credit on the market that are available to households. The aim of the presented article is to show the evolution and changes in the financial situation in the light of activities in the field of financial management in Polish households in 2010-2017. In the article dissertations were passed based on the literature and empirical research. In the empirical part the used results derive from the survey as of 2011 "Market behaviours of Polish consumers in the age of globalization of consumption" and 2013 "Consumers' competence as a stimulant of innovative behaviours and sustainable consumption" as well as the research results published in the reports of the Public Opinion Research Center (CBOS) from 2010-2017: "Economic Conditions of Households", "Material Living Conditions" and "Life Satisfaction". (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
12--21
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Szczecin, Poland
Bibliografia
  • Bodie Z., Merton R.C., 2003, Finanse, PWE, Warszawa.
  • Bywalec C., 2017, Gospodarstwo domowe. Ekonomika, Finanse, Konsumpcja, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Dąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Ozimek I., 2015, Kompetencje konsumentów. Innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja, PWE, Warszawa.
  • Jackoby J., Chestnut R.W., Fisher W.A., 1978, A Behavioral Process Approach to Information Aqusition in Nondurable Purchasing, Journal of Marketing Research, 15.
  • Maciejewski G., 2011, Ryzyko w decyzjach nabywczych konsumentów, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Narodowy Bank Polski, 2017, Zasobność gospodarstw domowych w Polsce. Raport za badania 2016 r., NBP, Warszawa, https://www.nbp.pl/aktualnosci/wiadomosci_2018/Raport_BZGD_2016.pdf.
  • Public Opinion Research Center, 2017a, Materialne warunki życia. Komunikat z badań nr 39/2017, CBOS, Warszawa.
  • Public Opinion Research Center, 2017b, Sytuacja finansowa gospodarstw domowych. Komunika z badań nr 127/2017, CBOS, Warszawa.
  • Public Opinion Research Center, 2017c, Zadowolenie z życia. Komunikat z badań nr 3/2017, CBOS, Warszawa.
  • Rudnicki L., 2000, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa.
  • Smyczek S., 2001, Lojalność konsumentów na rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Smyczek S., Sowa I., 2005, Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa.
  • Statistics Poland, 2017, Budżety gospodarstw domowych w 2016 roku, GUS, Warszawa.
  • Statistics Poland, 2018, Metainformacje, http://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/62,pojecie.html.
  • Włodarczyk K., 2013, Rynkowe zachowania polskich konsumentów w dobie globalizacji konsumpcji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Zaleśkiewicz T., 2015, Psychologia ekonomiczna, PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171528796

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.