PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 42 | 99--114
Tytuł artykułu

Process Based Knowledge Management in Projects - the Tutorial Outline

Autorzy
Warianty tytułu
Propedeutyka procesowego zarządzania zasobami wiedzy w projektach
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The paper introduces Knowledge Management as an efficient vehicle for project managers in attaining their project goals. In particular, the human factor role in KM in projects is taken into considerations. The Nonaka and Takeuchi externalization, combination, internalization and socialization are criteria for the operational methods and techniques to be pursued by project manager. Consequently on all levels process-based concepts are applied. Demanddriven generic project management handbook as vital project KM vehicle is presented. The paper has a tutorial structure along the L-Timeh® project management mental model. After justification in the introduction, a brief overview of KM in project is given, the goal and the project KM process are drafted and then the selected methods and techniques of KM are enumerated. Conclusions about the usability and references close the paper. (original abstract)
Artykuł wprowadza zarządzanie zasobami wiedzy (ZZW) jako skuteczny środek wspomagający prowadzących projekty w osiągnięciu celów projektu. Szczególna uwaga poświęcona jest roli czynnika ludzkiego w ZZW. Eksternalizacja, kombinacja, internalizacja i socjalizacja modelu Nonaki i Takeuchiego wybrane zostały jako kryterium doboru metod i technik prowadzącego projekt. Konsekwentnie na wszystkich poziomach zastosowane jest podejście procesowe do ZZW w projektach. Generyczny model podręcznika prowadzenia projektów, wyprowadzony z aktualnych potrzeb i wymagań projektu jest witalnym narzędziem skutecznego ZZW w projekcie. Artykuł ma strukturę propedeutyki zagadnienia, opartą o model mentalny prowadzenia projektów L-Timer®: krótki zarys zagadnienia przedstawiony jest bezpośrednio po uzasadnieniu wyboru środków w wprowadzeniu. Następnie przedstawione są cel ZZW i przebieg tego procesu w prowadzeniu projektu. Kolejnie wymienione zostały wybrane metody i techniki. Wnioski podsumowujące użyteczność i spis literatury kończą artykuł. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
42
Strony
99--114
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Bern University of Applied Sciences, Switzerland
Bibliografia
  • Koskinen K.U., Pihlanto P., Knowledge Management in Project-Based Companies. An Organic Perspective, Palgrave Macmillan, 2008, USA.
  • Davidson P., Rowe J., Systematising knowledge management in projects. "International Journal of Managing Projects in Business", 2(4), 2009, p. 561-576.
  • Kasvi J.J.J., Vartiainen M., Hailikari M., Managing knowledge and knowledge competences in projects and project organisations. "International Journal of Project Management", 21 (8), 2003, p. 571-582.
  • Ajmal M., Helo P., Kekäle T., Crotocail factors for knowledge management in project business, "Journal of Knowledge Management", vol. 14, no.1, 2010, p. 156-168.
  • Slaughter S.A., Kirsch L.J., The effectiveness of Knowlegde transfer Portfolios in Soft-ware Process Improvement: A Field Study, "Information Systems Research", 17 (3), 2006, 301.
  • Karlsen J.T., Gottschalk P., Factors affecting knowledge transfer in IT projects, "Engi-neering Management Journal", Vol. 16 No.1, 3-10.
  • Alavi M., Leidner D.E., Review: Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues, MIS Quarterly, 25(1), 2001, 107-136.
  • Long D.D., Building the knowledge-based organizations: How culture drives knowledge behaviors, Working Paper of the Center for Business Innovation, Ernst & Young LLP, Cambridge, MA, 1997.
  • Osterloh M., Frey B.S., Motivation, Knowledge Transfer, and Organizational Forms, "Organization Science", Vol. 11, No. 5, September-October 2000, p. 538-550.
  • Seiler S., Lent B., Pinkowska M., Pinazza M., An Integrated Model of Factors Influencing Project Managers' Motivation - Findings from a Swiss Survey, "International Journal of Project Management", 2011, accepted for publication.
  • Mertins K., Vorbeck J., Knowledge Management, Concepts and Best Practices, Springer, Heidelberg, GE 2003.
  • Lent B., IT-Projekte lenken - mit System, Friedr. Vieweg & Sohn Verlag, Wiesbaden, DE, 2003.
  • Schwaab J., Knowledge management for project managers and other decision-makers Learning from experience GTZ, Eschborn 2007, second edition 2009.
  • Probst G., Wissen managen, 3, Auflage, Frankfurt am Main, 1999.
  • Nonaka, I., Takeuchi H., The Knowledge Creating Company. New York: Oxford University Press, 1995.
  • Reich B.H., Managing Knowledge and Learning in IT Projects: A Conceptual Framework and Guidelines For Practice, "Project Management Journal", Vol. 38, Iss. 2, 2007, p. 5-17.
  • Longham M.E., Rosenthal A.E., Role of Cervical Sympathetic Nerve in Regulating Intraocular Pressure and Circulation, "American Journal on Physiology", Vol. 2010 Iss. 4, 1966, p. 786-794.
  • Schindler M. (2001): Wissensmanagement in der Projektabwicklung, 2. durchgesehene Auflage, Josef Eul Verlag GmbH, Köln, 2001., p. 139 cont.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171529286

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.