PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 3 | 162--171
Tytuł artykułu

The Application of Mobile Marketing in CRM in the Medical Sector

Warianty tytułu
Wykorzystanie marketingu mobilnego w CRM w sektorze medycznym
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of the article is to indicate the possibilities of using the mobile applications in support of Customer Relationship Management in healthcare (in case of diabetics). The study is based on literature studies and the results of a questionnaire survey conducted online on Polish websites and in social media for diabetics in January 2016. The research results quoted in this paper prove that the application of mobile solutions can be beneficial for the CRM system in healthcare industry and patient's health. The results of own research show that this is still a rather rare practice. However, the great majority of the respondents is willing to use the mobile application and patients express their interest in using it to monitor diabetes and manage their relationship with doctors and health centres. This indicates the need to understand various perceptions of mobile marketing used for CRM among patients, doctors, and managers. (original abstract)
Celem artykułu jest wskazanie możliwości wykorzystania mobilnych aplikacji wspomagających zarządzanie relacjami z klientami w opiece zdrowotnej, w przypadku diabetyków. Badania przeprowadzono na podstawie studiów literaturowych oraz wyników własnych badań empirycznych przeprowadzonych metodą komunikowania się pośredniego z respondentami, techniką ankiety internetowej, opublikowanej na stronach internetowych i w mediach społecznościowych dedykowanych dla diabetyków w styczniu 2016 roku. Wyniki badań wskazują, że zastosowanie rozwiązań mobilnych może być korzystne dla systemu CRM w opiece zdrowotnej. Wyniki własnych badań empirycznych pokazują, że jest to raczej rzadka praktyka. Jednak zdecydowana większość respondentów chce skorzystać z aplikacji mobilnej, a pacjenci wyrazili zainteresowanie użyciem aplikacji do monitorowania cukrzycy i zarządzania relacjami z lekarzami i ośrodkami zdrowia. Wskazuje to na potrzebę zrozumienia różnego postrzegania marketingu mobilnego wśród pacjentów, lekarzy i kadry zarządzającej. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
162--171
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • Alt R., Puschmann T. (2005), Developing Customer Process Orientation: the case of Pharma Corp., "Business Process Management Journal", Vol. 11(4).
  • Con D., Jackson B., Gray K., De Cruz P. (2017), eHealth for inflammatory bowel disease self-management-the patient perspective, "Scandinavian Journal of Gastroenterology", Vol. 52(9).
  • Dushinski K. (2012), The Mobile Marketing Handbook, Cyberage Books, USA.
  • Elvin-Walsh L., Ferguson M., Collins P.F. (2018), Nutritional monitoring of patients post-bariatric surgery: implications for smartphone applications, "Journal of Human Nutrition and Dietetics", Vol. 31(1).
  • Free C., Phillips G., Watson L., Galli L., Felix L., Edwards Ph., Patel V., Haines A. (2013), The effectiveness of mobile-health technologies to improve health care service delivery processes: a systematic review and meta-analysis, "PLoS Med", Vol. 10(1).
  • Hollenbach J.P., Cushing A., Melvin E., McGowan B., Cloutier M.M., Manice M. (2017), Understanding clinicians' attitudes toward a mobile health strategy to childhood asthma management: A qualitative study, "Journal of Asthma", Vol. 54(7).
  • Kassianos A.P., Georgiou G., Papaconstantinou E.P., Detzortzi A., Horne R. (2017), Smartphone applications for educating and helping non-motivating patients adhere to medication that treats mental health conditions: Aims and functioning, "Frontiers in Psychology", Vol. 8(11).
  • Mansour E. (2017), Health informatics: The ownership and use of mobile medical applications among Egyptian patients, "Journal of Librarianship and Information Science", Vol. 49(3).
  • Rudawska I., Krot K. (2010), Obsługa pacjenta w usługach medycznych - podejście relacyjne, (in:) Brzozowska-Woś M. (red.), Marketing - ujęcie relacyjne, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
  • Sadowska E. (2013), Marketing mobilny a komunikacja marketingowa, "Studia Ekonomiczne", nr 140.
  • Salem J., Borgmann H., Baunacke M., Boehm K., Hanske J., MacNeily A., Meyer C., Nestler T., Schmid M., Huber J. (2017), Widespread use of internet, applications, and social media in the professional life of urology residents, "Canadian Urological Association Journal", Vol. 11(9).
  • Sezgin E., Özkan-Yildirim S., Yildirim S. (2017), Investigation of physicians' awareness and use of mHealth apps: A mixed method study, "Health Policy and Technology", Vol. 6(3).
  • Swedberg C. (2013), Brigham and Women's Hospital Tests NFC RFID for Patient Bedsides, "RFID Journal", March 14, http://www.rfidjournal.com/articles/ [access: 14.11.2017].
  • Torpie K. (2014), Customer service vs. Patient care, ‟Patient Experience Journal", Vol.1(2).
  • Vital Wave Consulting (2009), mHealth for Development: The Opportunity of Mobile Technology for Healthcare in the Developing World, UN Foundation-Vodafone Foundation Partnership, Washington (USA) and Berkshire (UK).
  • WHO (2011), mHealth: New horizons for health through mobile technologies, Vol. 3, WHO Library Cataloguing-in-Publication Data, Switzerland.
  • Yamaguchi S., Waki K., Tomizawa N., Waki H., Nannya Y., Nangaku M., Kadowaki T., Ohe K. (2017), Previous dropout from diabetic care as a predictor of patients' willingness to use mobile applications for self-management: A cross-sectional study, "Journal of Diabetes Investigation", Vol. 8(4).
  • Yina W. (2010), Application of Customer Relationship Management in Health Care, Second International Conference on Multimedia and Information Technology (MMIT).
  • (www1) http://www.vivalink.com/ [access: 04.11.2017].
  • (www2) https://pacthealth.com/ [access: 24.11.2017].
  • (www3) https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mas.apps.pregnancy&hl=pl [access: 14.11.2017].
  • (www4) https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nestle.pierwszapomoc&hl=en [access: 24.11.2016].
  • (www5) http://idf.org/diabetesatlas [access: 20.11.2016].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171530316

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.