PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 1070, t. 1 Agrobiznes 2005 : zmiany w agrobiznesie po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. T. 1 | 272--276
Tytuł artykułu

Cena mleka i jego przetworów w Polsce jako czynnik ich konkurencyjności

Warianty tytułu
Prices of Milk and Milk Products in Poland as An Element of Their Competitiveness
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pierwszy rok członkostwa Polski w UE przyniósł znaczny wzrost cen mleka w naszym kraju. Spowodowało to zbliżenie się cen produktów mleczarskich w Polsce do poziomu unijnego, a w przypadku np. mleka w proszku nastąpiło nawet wyrównanie się tych cen. Do końca 2004 r. nie zaobserwowano negatywnego wpływu tego faktu na wyniki handlu zagranicznego. Mimo ogólnej tendencji do wyrównywania się cen należy przypuszczać, że w najbliższych kilku latach w przypadku niektórych produktów pewne różnice jednak się utrzymują. Będzie to nadal źródłem przewagi konkurencyjnej naszych artykułów mleczarskich, choć znaczenie cen jako czynnika konkurencyjności znacznie zmaleje. Sytuacja ta będzie zmuszała polski sektor mleczarski do wykorzystania innych czynników, charakterystycznych dla bardziej rozwiniętych gospodarek. (fragment tekstu)
EN
Until quite recently price was the most important factor positively affecting the competitive power of Polish dairy products on the European Union market. The price of finished products depends to the highest extent on the price of raw materials. In 2002 and 2003 the average price of milk in Poland accounted for 60.9% and 55.2% respectively of the mean price of milk in the EU. Due to a significant increase in milk prices recorded in Poland in 2004, and strengthening of Polish zloty in relation to euro, in July 2004 the price of milk in Poland was lower by only about 25% than in Great Britain. As a result, the differences in prices of milk products between the Polish and EU markets became much smaller. In December 2004 the price of skimmed milk powder was higher in Poland than in Great Britain, and the price of milk was by only several percent lower in Poland than in Great Britain, Germany, France or the Netherlands. Due to this direction of changes, the role of price as a factor deciding about the competitiveness of Polish dairy products on the EU market is gradually diminishing. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Gornowicz M., Polskie mleczarstwo w aspekcie konkurencyjności na jednolitym rynku Unii Europejskiej, UWM, Olsztyn 2003.
  • Jagiełło M., Nowa koncepcja mierzenia międzynarodowej konkurencyjności gospodarki metodą analizy czynnikowej, materiały z konferencji "Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z UE i globalizacji", cz. I, s. 85-101, SGH, Warszawa 2000.
  • Rocznik Statystyczny RP, GUS, Warszawa 2004.
  • Rynek mleka. Analizy rynkowe, IERiGŻ nr 27, Warszawa 2004.
  • Rynek mleka i produktów mleczarskich. Notowania, FAPA, Warszawa 2003-2005.
  • Smoleński Z., Przystosowanie polskiego mleczarstwa do warunków Unii Europejskiej, "Przegląd Mleczarski", 1998, nr 9, s. 272-275.
  • Stepulak S., W. Guba, A. Babuchowski, Wyzwania dla polskiego sektora mleczarskiego, "Przegląd Mleczarski", 2000, nr 11, s. 357-362.
  • Szulce H., Ciechomski W., Analiza porównawcza poziomu cen surowca i podstawowych produktów mleczarskich w Polsce i Unii Europejskiej, [w:] Uwarunkowania rozwoju mleczarstwa polskiego w procesie integrowania Polski z UE, t.1, red. E. Skawińska, TNOiK, Toruń 1998, s. 219-240.
  • Żukrowska K., Konkurencyjność systemowa w procesie transformacji. Przykład Polski, [w:] Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z UE i globalizacji, t. I, SGH, Warszawa 2001, s. 81-102.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171530686

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.