PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 4 tom 2 | 366--375
Tytuł artykułu

Czynniki skłaniające do nabycia żywności prozdrowotnej w świetle badań jakościowych

Warianty tytułu
The Factors Prompting to Buy Health Food in the Light of Qualitative Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Czynniki skłaniające do wyboru produktu spożywczego o właściwościach prozdrowotnych określono w wyniku przeprowadzonych badań jakościowych. Dla ponad połowy badanej zbiorowości zdrowotność produktu jest istotnym lub raczej istotnym czynnikiem jego wyboru. Wśród najczęściej wymienianych czynników przyczyniających się do odczuwania przez badanych satysfakcji z realizowanego sposobu odżywiania wymieniano zbilansowaną i urozmaiconą dietę, która wpływa na samopoczucie i zdrowy wygląd. Satysfakcja ze spożywania określonych grup produktów związana była z konsumpcją warzyw i owoców oraz z kontekstem określonym przez badanych jako własnoręcznie przygotowane posiłki, jadane w domu, w gronie rodziny, przyjaciół lub znajomych. (abstrakt oryginalny)
EN
The characteristics of the selection factors for a healthy food product were determined by a qualitative research. Among the factors of satisfaction with nutrition is a balanced and varied diet. It affects the well-being and healthy appearance. Satisfaction with consumption of certain product groups was related to consumption of vegetables and fruit and the context defined by the respondents as self-prepared meals, eaten at home, with the family, friends or acquaintances. According to the study, the health benefits of buying decisions made by clients are important for over half of the surveyed population, who said that the health qualities of the product is important to them or rather important. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
366--375
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Babicz-Zielińska E. (2006), Jakość w ocenie konsumenckiej, GWP, Gdańsk.
  • Babicz-Zielińska E., Zabrocki R. (2007), Postawy konsumentów wobec prozdrowotnej wartości żywności, "Żywność, Nauka, Technologia, Jakość", nr 6(55).
  • Babicz-Zielińska E., Komorowska-Szczepańska W., Bardo Z. (2011), Postawy i poglądy dziewcząt w stosunku do diety o działaniu prozdrowotnym, "Problemy Higieny i Epidemiologii", nr 92(3).
  • Babicz-Zielińska E., Jeżewska-Zychowicz M. (2015), Wpływ czynników środowiskowych na wybór i spożycie żywności, "Handel Wewnętrzny", nr 2(235).
  • Barska A. (2013), Kryteria wyboru produktów żywnościowych przez młodych konsumentów z Polski, Czech i Słowacji, "Zagadnienia Ekonomiki Rolnej", nr 337(4).
  • Budżety gospodarstw domowych w 2016 r. (2016), GUS, Warszawa.
  • Childs N.M. (1997), Functional foods and the food industry: consumer, economic and product development issues, "Journal of Nutraceuticals. Functional and Medical Foods", No. 1-2.
  • Escher I., Petrykowska J. (2014), Zachowania młodych polskich konsumentów na rynku żywności ekologicznej, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu", nr 36.
  • Gawęcki J. (2014), Żywność prozdrowotna - terminologia, składniki, informacja dla konsumenta, (w:) Czapski J., Górecka D. (red.), Żywność prozdrowotna. Składniki i technologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań.
  • Gutkowska K. (2011), Innowacyjność konsumentów wobec produktów żywnościowych jako warunek rozwoju rynku żywności, "Konsumpcja i Rozwój", nr 1.
  • Jeżewska-Zychowicz M., Babicz-Zielińska E., Laskowski W. (2009), Konsument na rynku nowej żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Jeżewska-Zychowicz M., Kowalczuk I. (2016), Prozdrowotne i hedonistyczne uwarunkowania decyzji konsumenckich na rynku pieczywa, "Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej", nr 114.
  • Kozirok W., Baumgart A., Babicz-Zielińska E. (2012), Postawy i zachowania konsumentów wobec żywności prozdrowotnej, "Bromatologia Chemia Toksykologia", tom XLV, nr 3.
  • Poczta W., Pawlak K. (2005), Typologia wzorców konsumpcji podstawowych artykułów żywnościowych w krajach UE, "Roczniki Naukowe SERiA", tom VII, nr 8.
  • Rozporządzenie WE Nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności. (Dz.U.UE.L.06.404.9).
  • Saba A., Vassallo M., Shepherd R., Lampila P., Arvola A., Dean M., Winkelmann M., Claupein E., Lähteenmäki L. (2010), Country-Wise Differences in Perception of Health-Related Massages in Cereal-Based Food Product, "Food Quality and Preferences", No. 21.
  • Sirieix L., Delanchy M., Renaud H., Zepeda I., Gurviez P. (2013), Consumers' Perception of Individual and Combined Sustaiable Food Labels: A UK Pilot Investigation, "International Journal of Consumer Studies", No. 37.
  • Taczanowski M. (2014), Żywność prozdrowotna w świetle norm prawnych, (w:) Żywność prozdrowotna. Składniki i technologia, Czapski J., Górecka D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań.
  • Urala N., Lähteenmäki L. (2004), Attitudes behind consumers' willingness to use functional foods, "Food Quality and Preference", No. 15(7).
  • Verbeke W. (2005), Consumer acceptance of functional foods: socio-demographic, cognitive and attitudinal determinants, "Food Quality and Preference", No. 16.
  • Wądołowska L. (2011), Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
  • Zunft H.J.F., Friebe D. (1997), Perceived benefits of healthy eating among a nationally-representative sample of adults in the European Union, "European Journal Clinical Nutrition", No. 51.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171531640

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.