PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 40 | 132--146
Tytuł artykułu

Możliwości wykorzystania w oświacie nowoczesnych koncepcji zarządzania - studia literaturowe

Warianty tytułu
Possible Uses in Education Modern Management Concepts - Literature Studies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowano wyniki badań literaturowych w zakresie stosowania nowoczesnych metod i koncepcji zarządzania w organizacjach oświatowych obejmujących źródła polskie i zagraniczne. Przedstawiono zakres oraz ograniczenia ich stosowania w polskich szkołach, zasygnalizowano potrzeby wprowadzenia zmian w tym zakresie. (abstrakt oryginalny)
EN
In this article the results of literature research are presented in the scope of using modern methods and managing conceptions in educational organizations including Polish and foreign sources. The scope and limitations of using them at Polish schools were presented, the needs of introducing changes in this scope were indicated. (original abstract)(original abstract)
Rocznik
Tom
40
Strony
132--146
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wydział Edukacji, Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny
  • Politechnika Śląska
autor
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • Bolesta-Kukułka K., Ferens H., (red.), Zarządzanie firmą. STRATEGOR. Tłumaczenie Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 2001, s. 73.
  • Boske Ch., Children's spirit: Leadership standards and chief school executives. "International Journal of Educational Management", 2009, Vol. 23 Iss: 2, p. 115-128.
  • Bradley J.C., Swee C.G., Shannon C., Data use leads to data valuing: Evaluative inquiry for school decision making. Leadership and Policy in Schools 2006, Vol. 5, No.2, 155-176.
  • Brauckmann St., Pashiardis P., A validation study of the leadership styles of a holistic leadership theoretical framework. "International Journal of Educational Management", 2011, Vol. 25 Iss: 1, p. 11-32.
  • Carmeli A., Tishler A.: The relationships between intangible organizational elements and organizational performance. "Strategic Management Journal", Nr 25 (13), 2004, p.p. 12571278.
  • Clonan S.M., MCDougal J.L., Clark K., Davison S., Use of Office Discipline Referrals in School-Wide Decision making: a Practical Example. "Psychology in the Schools", Vol. 44 (1), Wiley Periodicals 2007, p. 20-27.
  • Cousins J.B., Goh S.C., Clarc S., Data Use leads to Data Valuing: Evaluative Inquiry for School Decision Making. "Leadership & Policy in Schools", Jun 2006, Vol 5, Issue 2, p. 155176, 22p, 3 Charts.
  • Cranston N., Tromans C., Reugebrink M., Forgotten leader: What do we know about deputy principalship in secondary schools? "International Leadership in Education" 2004, 7 (3), p. 225-242.
  • Dudek M., Mazur Z., Waszkiewicz W., System informacyjny jako podstawa sprawnego zarządzania marketingowo-logistycznego. [w:] Borowiecki R., Kwieciński M. [red.] Informacja w zarządzaniu procesem zmian. ZAKAMYCZE, Kraków 2003, s. 79.
  • Flajszok I., Męczyńska A., Michna A., Decyzje nieprogramowane podejmowane przez dyrektorów jednostek oświatowych - badania empiryczne. [w:] [red.] Pyka J.: Nowoczesność przemysłu i usług. Współczesne wyzwania i uwarunkowania rozwoju przemysłu i usług. Wyd. TNOiK, Katowice 2010, s. 298-309.
  • Frączkiewicz-Wronka A., Saryusz-Wolska H.: Niepewność i decyzje strategiczne w publicznym systemie ochrony zdrowia [w:] [red.] Krupski R.: Planowanie strategiczne w warunkach niepewności, Wyd. Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2007, s. 239.
  • Hamid J.A.: Knowledge strategies of school administrators and teachers. "International Journal of Educational Management", 2008, Vol. 22, Iss: 3, p. 259-268.
  • Ho W., Dey P.K., Higson H.E., Multiple criteria decision making techniques in higher education. "International Journal of Technology Management", 2006, 40(5), p. 319-337.
  • Hoy W.K., Smith P.A., Influence: a key to successful leadership. "International Journal of Educational Management", 2007, Vol. 21 Iss: 2, p. 158-167.
  • Koźmiński A., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw. Wyd. Akademicki i Profesjonalne, Warszawa 2008, s. 262.
  • Kythreotis A., Pashiardis P., Kyriakides L., The influence of school leadership styles and culture on students' achievement in Cyprus primary schools. "Journal of Educational Administration" 2010, Vol. 48, Iss: 2, p. 218-240.
  • Lussier R.N., Achua Ch.F., Leadership: Theory, Application, Skill Development. South-Western Publishing, 2004.
  • Meyer M.J., Macmillan R.B., Northfield S., The use of conscience and discretion as constructs in principals' difficult or conflicted decision making dealings during principal succession events. "International Studies in Educational Administration", 2009, (37)3, p. 20-36.
  • Ngware M. W., Wamukuru D. K., Onyango Odebero S.: Total quality management in secondary schools in Kenya: extent of practice. "Quality Assurance in Education", 2006, Vol. 14 Iss: 4, p. 339-362.
  • Pavia L.: The era of knowledge in health care. "Health Care Strategic Management", 2001, Nr 19 (2), s. 12-13.
  • Pokojski Z., Jak kierować szkołą w warunkach konkurencji?. MUNICIPIUM SA, Warszawa 2007, s. 17-21.
  • Pradela A., Zarządzanie oświatą dostosowane do potrzeb rynku pracy. Wyd. Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice 2009, s. 111-128.
  • Randeree E.: Structural barriers: redesigning schools to create learning organizations. "International Journal of Educational Management", 2006, Vol. 20 Iss: 5, p. 397-404.
  • Robbins St.P., Zachowania w organizacji. PWE, Warszawa 1998, s. 243.
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.(Dz. U. z 2002 r. Nr 56 poz. 506 z późn. zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U z 2001 r. nr 92, poz. 1020, z późn. zm.).
  • Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji. Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  • Sroka H.: Systemy wspomagania decyzji. Konstrukcja i realizacja, praca zbiorowa, AE w Katowicach, Katowice, 1991.
  • Saiti A., Eliophotou-Menon M., Educational decision making in a centralised system: the case of Greece. "International Journal of Educational Management" 2009, Vol. 23 Iss: 6, p. 446-455.
  • San Antonio D.M., Gamage D.T., PSALM for empowering educational stakeholders: Participatory School Administration, Leadership and Management. "International Journal of Educational Management" 2007, Vol. 21 Iss: 3, p. 254-265.
  • Senge P.M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998, s. 361-364.
  • Simpson M., Payne F., Condie R.: Introducing ICT in Secondary Schools A Context for Reflection on Management and Professional Norms. "Educational Management Administration Leadership", July 2005, Vol. 33 No. 3, s. 331-354.
  • Storey V.A., Beeman T.E., Values to Action: Utilizing a Value Informed Decision Matrix to ‚Jumpstart' Dialogue and Critical Self Reflection by School Leaders on Elements Influencing Their Decision-making Process, "Journal of Alternative Perspectives in the Social Sciences", 2009, Vol.1, No 3, p. 760-782.
  • Thody A., Papanaoum Z., Johansson O., Pashiardis P., School principal preparation in Europe. "International Journal of Educational Management", 2007, Vol. 21 Iss: 1, p. 37-53.
  • Toremen F., Ekinci A., Karakus M., Influence of managers' empathic skills on school success. "International Journal of Educational Management", 2006, Vol. 20, Iss: 6, p. 490-499.
  • Umashankar V., Dutta K., Balanced scorecards in managing higher education institutions: an Indian perspective. "International Journal of Educational Management", 2007, Vol. 21 Iss: 1, p. 54-67.
  • Watjatrakul B., Using the Students-as-Customers Concept In Technology Disciplines: Students' Perspectives. Proceedings of Word Academy of Science. Engineering and Technology. Vol. 39, March 2009.
  • Zwijze-Koning K. H., de Jong M.D.T., Auditing management practices in schools: Recurring communication problems and solutions. "International Journal of Educational Management", 2009, Vol. 23, Iss: 3, p. 227-236.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171531872

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.