PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | T. 10, Nr 2 | 373--394
Tytuł artykułu

Trzeba inaczej uczyć. Kilka uwag o homo zappiens i miękkich umiejętnościach komunikacyjnych prawników

Warianty tytułu
Teaching has to be done differently. A few remarks about "homo zappiens" and soft communication skills of lawyers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Aktualne programy studiów prawniczych w Polsce mają wciąż charakter "analogowy", nauczyciele akademiccy w dużej części są nadal "analogowi", a studenci i aplikanci zamieszkują inny świat: to "digitalni (cyfrowi) tubylcy", inaczej mówiąc to homo zappiens, czyli "nieustannie klikający". Z drugiej strony programy są przesycone prawie wyłącznie dogmatyką prawa, a rynek potrzebuje absolwentów prawa do gospodarki, także z wiedzą o zasadach działania rynku, biznesu i przedsiębiorstw, w tym ze specjalnymi miękkimi kompetencjami, zupełnie innymi niż wymagane są od wieków w sądach. Autorka przedstawia argumenty na rzecz koniecznej reformy studiów prawniczych w związku z powyższymi zjawiskami. (abstrakt oryginalny)
EN
Current legal studies curricula in Poland are still "analogue", academic teachers themselves are still largely "analogue", and students and articling students live in a different world: they are "digital natives", in other words, "homo zappiens", meaning "constantly clicking". On the other hand, curricula and programmes are saturated almost exclusively with legal doctrines, but the market needs law graduates in economy, also with the knowledge of market, business and enterprise opinion principles, including special soft skills, completely different from those required for centuries in courts. The author presents arguments for the necessary reform of legal studies in connection with the above phenomena. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
373--394
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Ash T.G., Wolne słowo. Dziesięć zasad dla połączonego świata, Kraków 2018. Borkowski J., Standaryzacja nauczania w naukach prawnych, "Państwo i Prawo" 2004, 2.
  • Brożek B., Stelmach J., Negocjacje, Kraków 2014.
  • Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasze życie, Gliwice 2012.
  • Czarnota A., Kryzys nauki prawa a edukacja prawnicza. O niekonieczności produkowania "użytecznych idiotów", "Prawo i Więź" 2013, 2.
  • Czuba K., Media i władza, Warszawa 2004. Estreicher S., Nauczanie prawa publicznego na uniwersytetach polskich i reformy pożądane, Poznań 1936.
  • Jabłońska-Bonca J., Moda na egalitaryzm w szkolnictwie wyższym i naukowa bańka spekulacyjna, "Prawo i Więź" 2013, 2.
  • Jabłońska-Bonca J., Prawo w kręgu mitów, Gdańsk 1996.
  • Jabłońska-Bonca J., Retoryka na studiach prawniczych w Polsce w "kleszczach encyklopedyzmu" i walki o zasady dostępu do zawodów prawniczych, [w:] B. Sobczak i H. Zgółkowa (red.), Dydaktyka retoryki, Poznań 2011.
  • Jabłońska-Bonca J., Zeidler K., Prawnik a sztuka retoryki i negocjacji, Warszawa 2016.
  • Jabłoński P., Kaczmarek P., O trzech granicach władzy prawniczej, "Archiwum Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej" 2013, 1, s. 94.
  • (Jaga), Kierownicy szkolenia aplikantów adwokackich za modelem patronackim z modyfikacjami programu szkolenia, 26.02.2018 r. www.rp.pl/Aplikacjaadwokacka/kierownicy-szkolenia (dostęp: 6.07.2018).
  • Koper W., Jakich kompetencji oczekują od prawników przedsiębiorcy?, www.rzeczpospolita.pl (dostęp: 6.01.2018).
  • Koranyi K., Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1967.
  • Korybski A., O standaryzacji nauczania na studiach prawniczych, "Państwo i Prawo" 2004, 2.
  • Krzyżanowska A., Poprawmy aplikacje - prof. M. Gutowski o konieczności zmian w kształceniu przyszłych adwokatów, "Rzeczpospolita" 10.03.2018, www.rp.pl/Rzecz-o-prawie/popraw my-aplikację (dostęp: 6.07.2018).
  • Makowski W., Uniwersyteckie studium prawnicze, Warszawa, b.d.w.
  • Marody M., Technologie intelektu, Warszawa 1987.
  • Marosz M., Resortowe togi, Warszawa 2017.
  • Marszał M., Spór o model prawnika w Drugiej Rzeczpospolitej, "Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa" 2015, 8, s. 173-183.
  • McGinnis A.L., Sztuka motywacji, czyli jak wydobyć z ludzi to, co w nich najlepsze, Warszawa 1992.
  • Młynarska-Sobaczewska A., Nuda w pałacu sprawiedliwości. O edukacji prawniczej w Polsce, "Prawo i Więź" 2013, 3.
  • Morawski J., Kryzys nauki prawa oraz innych nauk prawnych w Polsce i gdzie indziej, "Prawo i Więź" 2013, 2.
  • Ordoniec J., Dyletantyzm czy specjalizacja?, "Współczesna Myśl Prawnicza" 1937, 1, s. 12.
  • Peretiakowicz A., Wywiad z profesorem dr. Antonim Peretiakowiczem Rektorem Uniwersytetu Poznańskiego, "Współczesna Myśl Prawnicza" 1936, 11.
  • Polowczy J., E. Marek, Czuj i decyduj, "Polityka" 2018, 27, s. 65.
  • Prensky M., Digital Natives, Digital Immigrants, www.marcprenscy.com/writing/Prensky.
  • Rodak L., Kiełb M., Pamięciowa nauka prawa. W poszukiwaniu straconego czasu, "Prawo i Więź" 2013, 3.
  • Rozwadowski W., O reformie studiów prawniczych w Polsce, "Edukacja Prawnicza" 1994, 1.
  • Sczaniecki M., Sójka-Zielińska K., Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2010.
  • Stalk G., Time - the Next Source of Competitive Advantage, "Harvard Business Review" 1988, 2.
  • Turska A. (red.), Humanizacja zawodów prawniczych a nauczanie akademickie, Warszawa 2002.
  • Walencik J., Prawnik z korporacji musi znać się na biznesie, www.rzeczpospolita.pl (dostęp: 3.11.2019).
  • Waltoś S., Od dyplomu uniwersyteckiego do zawodu prawniczego, "Palestra" 1996, 3-4.
  • Zając A., Uczenie się w sieci przez zapping, "Neodidagmata" 2011, 31/32.
  • Znamierowski C., Młodzież prawnicza II, "Gazeta Polska" 27.08.1937, s. 3.
  • Zoll F., Jaka szkoła prawa?, Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171531886

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.