PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 8 | 38--43
Tytuł artykułu

Analiza porównawcza usług e-bankowości w Polsce

Warianty tytułu
Comparative Analysis of e-Banking Services in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem niniejszego artykułu jest identyfikacja najlepszych z punktu widzenia klienta indywidualnego serwisów internetowych bankowości elektronicznej w Polsce w 2017. Po krótkim wprowadzeniu na temat sytuacji w bankowości elektronicznej w Polsce autorzy określają założenia do prowadzonych badań. W badaniach wykorzystano metodę oceny punktowej oraz metodę oceny punktowej z preferencjami. W celu uzyskania danych niezbędnych do badania: zweryfikowano listę kryteriów oceny serwisów bankowych, zbudowano elektroniczny arkusz ocen udostępniony w Internecie i poproszono wybranych w sposób celowo-przypadkowy użytkowników o jego wypełnienie (metoda CAWI). Na podstawie uzyskanych wyników przeprowadzono wielostronne analizy oraz przedstawiono wynikające z nich wnioski i rekomendacje. Autorskim wkładem do badań była specyfikacja kryteriów oceny serwisów, jako głównych wyznaczników postrzegania jakości witryn internetowych, identyfikacja najlepszych witryn e-bankowości oraz sformułowanie wniosków mogących stać się punktem wyjścia dla stworzenia skutecznego systemu zarządzania jakością e-usług w tej dziedzinie. (abstrakt autora)
EN
The main purpose of this article is to identify best e-banking websites in Poland in 2017 from the point of view of an individual client. Following a brief introduction describing the situation of electronic banking in Poland, the authors present the assumptions adopted for the conducted research. A scoring method and a scoring method with preferences are used in the studies. In order to obtain the data for the present analysis, the authors constructed an electronic evaluation form which was made available via the Internet, and the random purposive sample of users were asked to fill in the questionnaire (CAWI method). Subsequently, on the basis of the obtained findings, the authors have carried out multidimensional analyses and presented the resultant conclusions and recommendations. The authors' original contribution is: specifying the criteria used for websites' evaluation as main indicators of the perception of the quality of websites; identifying best e-banking websites and formulating conclusions which may constitute a starting point for devising an efficient system for quality management of e-services in the sectors. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
38--43
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • [1] Chang Lee ?., Chung N. (2009). Understanding Factors Affecting Trust in and Satisfaction with Mobile Banking in Korea: A Modified DeLone and McLeans Model Perspective, "Interacting with Computers", Vol. 21, No. 5, pp. 385-392.
  • [2] Chiou W.C., Lin C.C., Perng C. (2010), A Strategic Framework for Website Evaluation Based on a Review of the Literature from 1995-2006, "Information & Management", Vol. 47, No. 5-6, pp. 282-290.
  • [3] Chmielarz W. (2010), Methodological Aspects of the Evaluation of Individual E Banking Services for Selected Banks in Poland, [in:] M. Pańkowska (ed.), Infonomics for Distributed Business and Decision-Making Environments. Creating Information System Ecology, IGI Global, Hershey-New York, pp. 201-216.
  • [4] Chmielarz W., Łuczak ?. (2015), Mobile Banking in the Opinion of Users of Banking Applications in Poland, "Applied Mechanics and Materials", Vol. 79(5), pp. 31-38.
  • [5] Chmielarz W., Zborowski M. (2016): Comparative Analysis of Electronic Banking Websites in Poland in 2014 and 2015, [in:] E. Ziemba (ed.), Information Technology in Management, Lecture Notes in Business Information Processing, Springer International Publishing, pp. 147-161.
  • [6] Chmielarz W., Zborowski M. (2017), Analysis of the Use of Electronic Banking and e-Payments from the Point of View of a Client, [in:] M. Ganzha, L. Maciaszek, M. Pa- przycki (eds.), Annals of Computer Science and Information Systems, Vol. 11, Proceedings of the 2017 Federated Conference on Computer Science and Information Systems, Praha, Czechia, Poland, PTI Warsaw, IEEE New York City, pp. 965-970.
  • [7] http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?data- set=isoc_bdel5cbc&lang=en, data dostępu: 1.04.2018 r.
  • [8] https://asseconews.pl/jakie-innowacje-przyniesie-ban- kowosci-2018-rok/, data dostępu: 2.04.2018 r.
  • [9] https://prnews.pl/raport-prnews-pl-liczba-klientow- mobile-only-iv-kw-2017-433554, data dostępu: 2.04.2018 r.
  • [10] https://prnews.pl/raport-prnews-pl-rynek-banko- wosci-internetowej-iv-kw-2017-434184, data dostępu: 1.04.2018 r.
  • [11] https://prnews.pl/raport-prnews-pl-rynek-bankowosci- -mobilnej-iv-kw-2017-433527, data dostępu: 1.04.2018 r.
  • [12] NetB@nk,2018, https://zbp.pl/public/repozytorium/ wydarzenia/images/marzec_2018/konf/Netbank_ Q4_20180329, data dostępu: 3.03.2018 r.
  • [13] Jovovic R., Lekic E., Jovovic M. (2016), Monitoring the Quality of Services in Electronic Banking, "Journal of Central Banking Theory and Practice", Vol. 5, No. 3, pp. 99-119, https://www.researchgate.net/publica- tion/308708067_Monitoring_the_Quality_of_Services_ in_Electronic_Banking, access date: 12.04.2018.
  • [14] Likert R. (1932), A Technique for the Measurement of Attitudes, [in:] W.R. Woodworth (ed.), Archives of Psychology, Science Press, New York, Vol. 22, No. 140, pp. 5-55.
  • [15] Migdadi Y.K. (2008), The Quality of Internet Banking Service Encounter in Jordan, "Journal of Internet Banking and Commerce", Vol. 13, No. 2, pp. 1-8, https://www.researchgate.net/publication/237449092_The_Quality_of_In- ternet_Banking_Service_Encounter_in_Jordan, access date: 11.04.2014.
  • [16] Miranda F.J., Cortes R" Barriuso C. (2006), Quantitative Evaluation of e-Banking Web Sites: an Empirical Study of Spanish Banks, "The Electronic Journal Information Systems Evaluation", Vol. 9, Iss. 2, pp. 73-82, http:// www.ejise.com, access date: 11.12.2017.
  • [17] Saaty T. (1990,), How to Make a Decision. The Analytic Hierarchy Process, "European Journal of Operational Research", Vol. 48, Iss. 1, pp. 9-26.
  • [18] Wu Y.L., Tao Y.H., Yang P.C. (2012), Learning from the Past and Present: Measuring Internet Banking Service Quality, "Service Industry Journal", Vol. 32, No. 2, http:// ir. nuk.edu. tw:8080/ir/bitst ream/310360000Q/9988/2/ FSIJTao4IR.pdf, access date: 1.02.2018.
  • [19] Weir C" McKay I., Jack M. (2007), Functionality and Usability in Design for eStatements in eBanking Services, "Interacting with Computers", Vol. 19, No. 2, pp. 241 - 256.
  • [20] Yanga Z., Shib Y., Wanga ?., Yan H. (2014), Website Quality and Profitability Evaluation in Ecommerce Firms Using Two-stage DEA Model, 1st International Conference on Data Sciences, ICDS2014, "Procedia Computer Science ", No. 30, pp. 4-13.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171532316

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.