PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 498 Nauki ekonomiczne w XXI wieku - wyzwania, dylematy, perspektywy. Międzynarodowe stosunki gospodarcze | 32--47
Tytuł artykułu

Offshoring procesów opartych na wiedzy - analiza eksportu usług

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Offshoring of Knowledge-Intensive Processes - Analysis of Services Export
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule poddaje się analizie wybrane czynniki dotyczące potencjału innowacyjnego gospodarki, zasobów, kosztów i wydajności siły roboczej oraz inwestycji w B+R. Na tej podstawie podjęto próbę oceny zależności między tymi czynnikami a eksportem usług opartych na wiedzy, a także eksportem wyróżnionej przez Autorkę grupy usług nazwanych jako biznesowe usługi oparte na wiedzy. Usługi te uznano za przejaw dokonywania przez przedsiębiorstwa offshoringu procesów pozaprodukcyjnych, czyli zlecania wykonania tych procesów zagranicznym wykonawcom. Przeprowadzone badanie empiryczne pozwoliło zidentyfikować czynniki najsilniej wpływające na eksport biznesowych uslug opartych na wiedzy, a tym samym sprzyjające poprawie atrakcyjności kraju jako miejsca lokalizacji procesów wiedzochłonnych w ramach offshoringu.(abstrakt oryginalny)
EN
This article analyzes selected factors regarding the potential of innovative economy, resources, costs and productivity of the workforce as well as investments in R&D. On this basis, an attempt was made to assess the relationship between these factors and the export of knowledge-based services, as well as the export of a group of services named as business services based on knowledge distinguished by the author. These services were considered as a sign of off-shoring of non-production processes. The empirical study made it possible to identify the factors that highly affect the country's share in international supply networks, i.e. conducive to improve the attractiveness of the economy as a place for locating knowledge-intensive processes as part of offshoring.(original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Aaby N.E., Slater S.F., 1989, Managerial influences on export performance: a review of the empirical literature 1978-88, International Marketing Review, vol. 6, no. 4, s. 53-68.
  • Baldwin J.R., Gu W., 2003, Export-market participation and productivity performance in Canadian manufacturing, Canadian Journal of Economics, vol. 36, issue 3, s. 634-657.
  • Baldwin J.R., Gu W., 2004, Trade liberalization: export-market participation, productivity growth and innovation, Oxford Review of Economic Policy, vol. 20, issue 3, s. 372-392.
  • Bernard A.B., Jensen J.B., 1999, Exceptional exporter performance: cause, effect or both?, Journal of International Economics, 47, s. 1-25.
  • Bettencourt L.A., Ostrom A.L., Brown S.W., Roundtree R.I., 2002, Client co-production in knowledge-intensive business services, California Management Review, vol. 44, s. 100-128.
  • Budnikowski A., 2017, Ekonomia międzynarodowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Campa J., Goldberg L.S., 1997, The Evolving External Orientation of Manufacturing Industries: Evidence from Four Countries, NBER Working Papers, No. 5919, National Bureau of Economic Research.
  • Carlin W., Glyn A., van Reenen J., 2001, Export market performance of OECD countries: An empirical examination of the role of cost competitiveness, The Economic Journal, vol. 111, iss. 468, s. 128-162.
  • Cavusgil S.T., 1984, Differences among exporting firms based on their degree of internationalization, Journal of Business Research, vol. 12, no. 3, s. 195-208.
  • Cavusgil S.T., Zou S., 1994, Marketing strategy-performance relationship: an investigation of the empirical link in export market ventures, Journal of Marketing, vol. 58, s. 1-21.
  • Ceglowski J., 2006, Does gravity matter in a service economy? Review of World Economics, vol. 142, iss. 2.
  • Chilimoniuk-Przeździecka E., 2011, Eksport usług biznesowych z Polski, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, nr 179, s. 45-56.
  • Chilimoniuk-Przeździecka, 2016, Globalne przepływy usług badawczo-rozwojowych - przyczyny i kierunki, International Business and Global Economy, nr 35/1, s. 279-294.
  • Chilimoniuk-Przeździecka E., Kuźnar A., 2016, Znaczenie usług w globalnych łańcuchach wartości, Gospodarka Narodowa, nr 5(285), s. 141-156.
  • Clerides S.K., Lach S., Tybout J.R., 1998, Is learning by exporting important? Micro-dynamic evidence from Colombia, Mexico, and Morocco, Quarterly Journal of Economics, vol. 113, s. 903948.
  • Den Hertog P., 2000, Knowledge-intensive business services as co-producers of innovation, International Journal of Innovation Management, vol. 4, no. 4, s. 491-528.
  • Den Hertog P., Bilderbeek R., Maltha S., 1997, Intangibles: The Soft Side of Innovation, Futures, vol. 29, no. 1, s. 33-45.
  • Dominguez L.V., Sequeira C.G., 1993, Determinants of LDC exporters' performance: a cross-national study, Journal of International Business Studies, vol. 24, s. 19-40.
  • Fagerberg J., 1996, Technology and Competitiveness, Working Papers, No. 1996548, Archives from Centre for Technology, Innovation and Culture, University of Oslo.
  • François J., Woerz J., 2008, Producer services, manufacturing linkages, and trade, Journal of Industry, Competition and Trade, no. 8, iss. 3-4, s. 199-229.
  • Gray R., Owen D., Sopher M.J., 1998, Setting up a control system for your organization, Nonprofit World, vol. 16, no. 3, s. 65-76.
  • Grünfeld L.A., Moxnes A., 2003, The Intangible Globalization: Explaining the Patterns of International Trade in Services, Discussion Paper, No. 657, Norwegian Institute of International Affairs, Oslo.
  • GUS, 2016, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/uslugi-biznesowe,16,1.html (7.04.2017).
  • GUS, b.d., Definicje pojęć z zakresu statystyki nauki i techniki, http://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/760,pojecie.html (7.04.2017).
  • IMF, 2009, Balance of Payments and International Investment Position Manual (BPM6), International Monetary Fund (IMF).
  • Kasahara H., Lapham B., 2013, Productivity and the decision to import and export: Theory and evidence, Journal of International Economics, vol. 89, issue 2, s. 297-316.
  • Kimura F., Lee H., 2006, The Gravity Equation in International Trade in Services, Review of World Economics, vol. 142, iss. 1.
  • Kuemmerle W., 1999, The drivers of foreign direct investment into research and development: An empirical investigation, Journal of International Business Studies, vol. 30, iss. 1, s. 1-24.
  • Kuźnar A., 2007, Usługi w handlu międzynarodowym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa.
  • Kuźnar A., 2017, Międzynarodowy handel produktami wiedzy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Landesmann M., Pfaffermayr M., 1997, Technological competition and trade performance, Applied Economics, vol. 29, iss. 2, s. 179-196.
  • Lewin A.Y., Zhong X., 2012, Co-evolution of Global Sourcing of Business Support Functions and the Economic Development of Emerging Economies, [w:] Witt M., Redding G. (eds.), Oxford Handbook of Asia Business Systems, Oxford University Press, Oxford.
  • Manning S., Lewin A.Y., Schuerch M., 2011, The Stability of Offshore Outsourcing Relationships. The Role of Relation Specificity and Client Control, Management International Review, vol. 51, iss. 3, s. 381-406.
  • Miles I., Kastrinos N., Flanagan K., Bilderbeek R., den Hertog P., Huntink W., Bouman M., 1995, Knowledge Intensive Business Services: Their Roles and Users, Carriers and Sources of Innovation, PREST, Manchester.
  • Mirza D., Nicoletti G., 2004, What Is So Special about Trade in Services?, GEP Research Paper, No. 02, Leverhulme Center for Research on Globalization and Economic Policy, Nottingham.
  • Toivonen M., 2006, Future prospects of knowledge-intensive business services (KIBS) and implications to regional economies, ICFAI Journal of Knowledge Management, vol. 4, no. 3.
  • USITC, 2013, The Economic Effects of Significant U.S. Import Restraints, Eight Update, USITC Publication 4440, Washington.
  • Vandermerwe S., Rada J., 1989, Servitization of business: Adding value by adding services, European Management Journal, vol. 6, no. 4.
  • Wagner J., 2007, Export and productivity: a survey of the evidence from firm-level data, World Economy, vol. 30, iss. 1, s. 60-82.
  • Walsh K., 2006, Trade in services: does gravity hold? A gravity model approach to estimating barriers to services trade, The Institute for International Integration Studies, Discussion Paper Series, No. 183, IIIS, Dublin.
  • Walters P.G.P., Samiee S., 1990, A model for assessing performance in small US exporting firms, Entrepreneurship Theory and Practice, Winter, s. 33-50.
  • Wolff E.N., 1995, Technology and the demand for skills, Levy Economics Institute Working Paper, No. 153.
  • Wolfmayr Y., 2008, Producer services and competitiveness of manufacturing exports, FIW Research Reports Series I-009.
  • Wood P., 2002, Knowledge-intensive services and urban innovativeness, Urban Studies, vol. 39, s. 993-1002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171532948

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.