PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | z. 166 | 105--119
Tytuł artykułu

Dolna Wisła jako element infrastruktury transportu na zapleczu portu morskiego Gdańsk

Warianty tytułu
Lower Vistula River as Transport Infrastructural Element at the Hinterland of Gdansk Sea Port
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Obecnie w Polsce obsługa portu morskiego w Gdańsku jest zdominowana przez transport samochodowy. Przewozy transportem wodnym śródlądowym w relacjach z tym portem mają jedynie charakter sporadyczny. Droga wodna Wisła, zwłaszcza na odcinku z Gdańska do Warszawy, ma potencjał, aby być ważnym ogniwem systemu transportowego na zapleczu portu w Gdańsku. Zasadniczym celem artykułu jest wskazanie najkorzystniejszego sposobu zagospodarowania drogi wodnej dolnej Wisły. W sytuacji, gdy pojawiają się różne opinie na temat sposobu nadania funkcji transportowej drodze wodnej na dolnej Wiśle, ważne jest, aby wzorować się na doświadczeniach międzynarodowych w przedmiocie rozwoju dróg wodnych. W artykule przedstawiono aktualne problemy rozwoju dróg wodnych w Niemczech, obecny stan transportu na zapleczu portu Gdańsk oraz wskazano na uwarunkowania zagospodarowania Wisły na odcinku Gdańsk-Warszawa. Można wnioskować, że zagospodarowanie dolnej Wisły jest uzasadnione, a najlepszym rozwiązaniem jest jej kaskadyzacja, gdyż tylko taki wariant zapewni tej drodze wodnej parametry klasy międzynarodowej, w efekcie skuteczne włączenie jej w system transportu na zapleczu portu morskiego w Gdańsku.(abstrakt oryginalny)
EN
Nowadays Gdansk sea port is reached predominantly by road transport. Inland water transport to this sea port is rare. Water track, the Vistula river, especially in its section between Gdansk and Warsaw, has got sufficient potential to become a relevant link in the transport system in the hinterland of the Gdansk port. The main goal of the paper is to identify the most beneficial way, in which lower part of Vistula can be used and managed. In circumstances when opinions on how lower Vistula can be used as a water track are divided, we should use international experience in the development of inland waterways. The paper discusses problems faced currently by the development of inland waterways transport in Germany, the present transport connections at the hinterland of the Gdansk sea port, and outlines circumstances for the Vistula water in the section Gdansk-Warsaw. We may conclude that it is justified to develop and manage lower Vistula and the best way of doing it is through cascading as only under such an option international class parameters can be ensured for this inland waterway to effectively include it in the transport system at the hinterland of Gdansk sea port.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
105--119
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Bernardinum.
  • Program rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku) (2013). Warszawa: Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
  • Piotrowski, J. (2016). Analiza odcinków sieci kolejowej o ograniczonej przepustowości. Warszawa: Urząd Transportu Kolejowego.
  • Dűnner, H. W. (2016). Ausbau der Moselschleusen beschleunigen. Schiffahrt Hafen Bahn und Technik, 8.
  • GUS (2017a). Gospodarka morska w Polsce w 2017 r., Szczecin.
  • GUS (2017b), Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej, Warszawa-Szczecin.
  • Braun, W., Huber, J., Michels, K. (2015). Ökologisch wertvoll! Der Neckar als Wasserstraße und Lebensraum für Tiere und Pflanzen, w: Die Wasser- und Schifffahrtsverwaltung 2015, https:// www.wsv.de/service/publikationen/WSV/Jahresinfo_GDWS_web.pdf, dostęp 27.01.2018.
  • Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur (2016). Bundesverkehrswegeplan 2030, Bonn, https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage/VerkehrUndMobilitaet/BVWP/ bvwp-2030-kabinettsplan.pdf?__blob=publicationFile, dostęp 18.01.2018.
  • GDDKiA (2018). Wyniki generalnego pomiaru ruchu 2015 na drogach krajowych, https://www. gddkia.gov.pl/pl/2551/GPR-2015, dostęp 29.01.2018.
  • Naskręt, M. (2017). 1,4 mld zł na lepszy dostęp kolei do trójmiejskich portów, https://www.trojmiasto. pl/wiadomosci/14-mld-zl-na-lepszy-dostep-kolei-do-trojmiejskich-portow-n119239. html, dostęp 26.01.2018.
  • Naumann, J. P. (2013). Zweite Schleuse in Fankel fertig, Deutsche Verkehrs - Zeitung, https:// www.dvz.de/rubriken/land/binnenschifffahrt/detail/news/zweite-schleuse-in-fankel-fertig.html, dostęp 29.01.2018.
  • Port Gdańsk (2013). Strategia Rozwoju Portu Morskiego w Gdańsku do 2027 r., http://www. portgdansk.pl/zmpg-sa/strategia-rozwoju, dostęp 10.01.2018.
  • Port Gdańsk (2016). Facts & figures pdf, http://www.portgdansk.pl/zmpg-sa/media?open_ cat=20&rtfr=1, dostęp 25.01.2018.
  • Port Gdańsk (2018). Statystyki przeładunków, http://www.portgdansk.pl/o-porcie/facts-and- figures, dostęp 27.01.2018.
  • Port Monitor (2017). Results of Top 10 Baltic container ports in first half of 2017, http://actiaforum.pl/assets/files/realizacje/pdf/PM-17-EN_Top_10_kontenery_Ba%C5%82tyk_1H2017_ver3.pdf, dostęp 5.02.2018.
  • Powstało studium wykonalności szlaku wodnego Dniepr-Wisła, http://takdlaodry.pl/powstalo- studium-wykonalnosci-szlaku-wodnego-dniepr-wisla, dostęp 2.02.2018.
  • Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018a). Die Hauptdaten der Wasserstraße Mosel, http://www.wsa-trier.de/wasserstrasse/index.html, dostęp 23.01.2018.
  • Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018b). Die Schleusenanlage Dörverden, http://www.nba-hannover.wsv.de/baumassnahmen/abgeschlossene_baumassnahmen/ neubau_schleuse_doerverden/index.html
  • Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018c). Freizeitaktivitäten und Historisches an und über den Neckar, http://www.wsa-stuttgart.wsv.de/neckar_region/index.html, dostęp 27.01.2018.
  • Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018d). Geschichte und Entwicklung der Schifffahrt auf der Mosel, http://www.wsa-trier.de/wasserstrasse/historisches/index.html,dostęp 23.01.2018.
  • Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018e). Mittelweseranpassung. Das Großmotorgüterschiff setzt neue Maßstäbe, http://www.nba-hannover.wsv.de/baumassnahmen/ aktuelle_baumassnahmen/mittelweseranpassung/index.html, dostęp 23.01.2018.
  • Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018f). Neubau der Weserschleuse Minden, http://www.nba-hannover.wsv.de/baumassnahmen/aktuelle_baumassnahmen/ neubau_schleuse_minden/, dostęp 22.01.2018.
  • Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018 g), Neue Wasserstraβen Minden, broschüre. http://www.nba-hannover.wsv.de/baumassnahmen/aktuelle_baumassnahmen/ neubau_schleuse_minden/Broschuere_Weserschleuse_Minden_08-2017.pdf, dostęp 18.01.2018.
  • Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018h). Schleuse Fankel, http://www. wsa-koblenz.wsv.de/baumassnahmen/stand_2_schleuse/zweite_schl_fankel.html, dostęp 27.01.2018.
  • Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018i), Schleuse Trier, http://www. wsa-trier.de/projekte/Zweite_Moselschleusen/Trier/index.html, dostęp 5.02.2018.
  • Wasser- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018j), Verkehrsbericht 2013. Rheinstrom- -Gebiet (Ober- und Mittelrhein - Neckar - Mosel - Saar - Lahn), s. 20, http://www.wsd-suedwest.wsv.de/wir_ueber_uns/service/Publikation/pdf/Verkehrsbericht_2013_Lesezeichen. pdf, dostęp 29.01.2018.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171533411

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.