PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | vol. 4, t. 336 | 173--193
Tytuł artykułu

Źródła wiedzy i kompetencje w zakresie zdobywania wiedzy firm zielonych technologii w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Knowledge and Competences of the Green Technology Firms in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł podejmuje problematykę przewagi konkurencyjnej opartej na wiedzy polskich firm zielonych technologii. Jego celem jest identyfikacja źródeł wiedzy oraz wskazanie kompetencji w zakresie zdobywania wiedzy, które leżą u podstaw sukcesu rynkowego tych firm. Badania empiryczne prowadzone metodą wywiadów pogłębionych koncentrują się na identyfikacji źródeł wiedzy i kompetencji firm, a także sposobów ich kształtowania. Uzyskane wyniki pozwoliły na wskazanie najważniejszych źródeł wiedzy, które można ustrukturalizować w następujące filary: prace badawczo-rozwojowe, wiedza o konkurencji, klientach i odbiorcach, rynku i możliwych zmianach oraz o rynkach zagranicznych. W artykule zidentyfikowano także kompetencje firm zielonych technologii w Polsce w zakresie zdobywania wiedzy istotnej dla funkcjonowania organizacji i realizacji przez nie celów strategicznych, takich jak opracowywanie nowych technologii i doskonalenie aktualnie posiadanego rozwiązania, wzrost sprzedaży i ekspansja rynkowa.(abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses the issue of the knowledge based competitive advantage of the Polish green technology firms. The purpose of the article is to identify knowledge sources and competences in terms of gaining new knowledge, which are the core of the market success of the researched companies. The research was conducted with the use of qualitative research methods - in-depth interviews (IDI) and its results determined the sources of the knowledge and competences of the companies and their methods of forming. The results allowed to present the main knowledge and competence sources of the green technology firms in Poland which are structured into pillars: research and development, knowledge about the competition, clients and recipients, market and its potential changes, as well as foreign markets. The companies' competences are identified in the article which are crucial to the mode of operation of the companies and their strategic goals achievement, such as new technology creation, perfecting of the technology, sales augmentation and market expansion.(original abstract)
Rocznik
Strony
173--193
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Barney J. B. (1991), Firm resources and sustained competitive advantage, "Journal of Management", t. 17, nr 1, s. 99-120.
  • Boisot M. (2013), The creation and sharing knowledge, [w:] J. Child, M. Ihrig (red.), Knowledge, organization and management. Building on the work of Max Boisot, Oxford University Press,Oxford.
  • Cohen W. M., Levinthal D. A. (1990), Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation, "Administrative Science Quarterly", t. 35, s. 128-152.
  • Galikhanov M. F., Ilyasova A., Ivanov V., Gorodetskaya I. M., Shageeva F. T. (2015), Continuous professional education as an instrument for development of industry employees' innovational competences within regional territorial-production cluster, "Proceedings of 2015 InternationalConference on Interactive Collaborative Learning", ICL 2015.
  • Grant R. (2002), Towards a knowledge based theory of the firm, "Strategic Management Journal", t. 17, s. 109-122.
  • Hamel G., Prahalad C. K. (1994), Competing for the future, Harvard Business School Press, Boston.
  • Hamel G., Prahalad C. K. (1999), Przewaga konkurencyjna jutra. Strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości, Business Press, Warszawa.
  • Ihrig M., MacMillan I. (2013), The strategic management of knowledge, [w:] J. Child, M. Ihrig (red.), Knowledge, organization and management. building on the work of Max Boisot, Oxford University Press, Oxford.
  • Jednoralska A. (2013), Wizje przyszłości dostawców technologii środowiskowych, [w:] K. Klincewicz (red.), Polski rynek technologii środowiskowych - doświadczenia dostawców, rekomendacjedla instytucji publicznych. Raport z badań, Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
  • Klincewicz K. (2008a), Cele zarządzania wiedzą, [w:] D. Jemielniak, A. K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa.
  • Klincewicz K. (2008b), Systemy i struktury gromadzenia i rozpowszechniania wiedzy, [w:] D. Jemielniak, A. K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Klincewicz K. (2013), Polskie technologie środowiskowe - rynek i dostawcy, [w:] K. Klincewicz (red.), Polski rynek technologii środowiskowych - doświadczenia dostawców, rekomendacjedla instytucji publicznych. Raport z badań, Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
  • Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Latusek D. (2008), Pozyskiwanie wiedzy z otoczenia. Wywiad gospodarczy. Relacje z partnerami oparte na wiedzy, [w:] D. Jemielniak, A. K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Lockett A., Thompson S., Morgenstern U. (2009), The development of the resource-based view of the firm: a critical appraisal, "International Journal of Management Reviews", t. 11, nr 1,s. 9-28.
  • Nonaka I., Toyama R., Konno N. (2000), SECI, Ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation, "Long Range Planning", t. 33, nr 1, s. 5-34.
  • Noori J., Tidd J., Arasti M. R. (2012), Dynamic capability and diversification, [w:] J. Tidd (red.), From knowledge management to strategic competence. Assessing technological, market andorganisational innovation, Imperial College Press, London.
  • Prahalad C. K., Hamel G. (1990), The core competence of the corporation, "Harvard Business Review", t. 68, nr 3, s. 79-91.
  • Shrivastava P. (1995), Environmental technologies and competitive advantage, "Strategic Management Journal", t. 16, s. 183-200.
  • Testa G. (2013), Knowledge transfer in vertical relationship: the case study of Val d'Agri oil district, "Journal of Knowledge Management", t. 17, nr 4, s. 617-636.
  • Tushman M. L., Scanlan T. J. (1981), Boundary Spanning Individuals: Their Role in Information Transfer and Their Antecendents, "Academy of Management Journal", t. 24, nr 2, s. 289-305.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171533478

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.