PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | z. 105 | 307--319
Tytuł artykułu

Próba analizy pojęcia innowacji

Autorzy
Warianty tytułu
Test Analysis of the Concept of Innovation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest analiza pojęcia innowacji od klasycznego jej ujęcia przez Schumpetera aż do czasów współczesnych. Innowacje uznaje się obecnie za podstawowy czynnik rozwoju przedsiębiorstw. Autor artykułu prezentuje różne ujęcia innowacji oraz wskazuje na źródłosłów tego pojęcia i podstawowe jego rodzaje. Analizy te prowadzone są zarówno w aspekcie historycznym, jak i systematycznym. Usiłuje także wskazać na czynniki decydujące o przyjmowanej definicji innowacji. Praca ma wymiar wyłącznie teoretyczny - stanowi próbę swoistej ontologii pojęcia innowacji.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to analyze the concept of innovation from Schumpeter's classic approach to modern times. Innovation is now recognized as a key factor in the development of enterprises. The author analyzes the notion of innovation as such, also pointing to its origins and basic types. These analyzes are carried out both historically and systematically. Some attempts are also made to point to the determinants of the accepted definition of innovation. Work is purely theoretical - it is an attempt at a specific ontology of the concept of innovation.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
307--319
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • 1. Białoń L.: Zręby teorii innowacji, [w:] Białoń L. (red.): Zarządzanie działalnością innowacyjną. Placet. Warszawa 2010.
  • 2. Dolińska M.: Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy. PWE, Warszawa 2010.
  • 3. Drucker P.F.: Praktyka zarządzania. MT Biznes, Warszawa 2005.
  • 4. Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami. PWN, Warszawa 2005.
  • 5. Ingarden R.: Spór o istnienie świata, t. 1, wyd. III zm. PWN, Warszawa 1987.
  • 6. Kalinowski T.B.: Innowacyjność przedsiębiorstw a systemy zarządzania jakością, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2010.
  • 7. Kotler Ph.: Marketing Management. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey 2002.
  • 8. Kozioł L.: Model systemu innowacyjności w przedsiębiorstwie bazującym na wiedzy, [w:] Potocki A. (red.): Globalizacja a społeczne aspekty przeobrażeń i zmian organiza-cyjnych. Difin, Warszawa 2009.
  • 9. Koźmiński A.K., Jamielniak D.: Zarządzanie od podstaw. Oficyna Wolters Kluwer Business. Warszawa 2011.
  • 10. Kożuch B.: Nauka o organizacji. CeDeWu, Warszawa 2011.
  • 11. Machaczka J.: Podstawy zarządzania. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 2005.
  • 12. Mansfield E.: Size of Firm, Market Structure and Innovation. "Journal of Political Economy", Vol. 71, No. 6, 1963.
  • 13. Marfo-Yiadom E.: Zasady zarządzania. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008.
  • 14. Niedzielski P.: Polityka innowacyjna w transporcie. Wydawnictwo Naukowe Uniwersy-tetu Szczecińskiego, Szczecin 2003.
  • 15. Niedzielski P., Rychlik K.: Innowacje i kreatywność. Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2006.
  • 16. Orbik Z.: Problematyka odpowiedzialności w filozofii techniki. Zeszyty Naukowe, s. Organizacja i Zarządzanie, z. 95. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2016.
  • 17. Osika G.: Innowacje społeczne jako wsparcie dla inteligentnych specjalizacji - uwarunkowania komunikacyjne. Zeszyty Naukowe, s. Organizacja i Zarządzanie, z. 95. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2016.
  • 18. Pomykalski A.: Zarządzanie innowacjami. Globalizacja, konkurencja, technologia informacyjna. PWN, Warszawa-Łódź 2001.
  • 19. Pszczołowski T.: Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1978.
  • 20. Rogers E.M.: Diffusion of Innovations. Free Press, New York 2003.
  • 21. Schumpeter J.A.: Teoria rozwoju gospodarczego. PWN, Warszawa 1960.
  • 22. Schumpeter J.A.: The Instability of Capitalism. "The Economic Journal", Vol. 38, No. 151, 1928.
  • 23. Sokołowska S.: Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009.
  • 24. Tatarkiewicz W.: Historia filozofii. T. I. PWN, Warszawa 1981.
  • 25. Tokarski J.: (red.): Słownik wyrazów obcych. PWN, Warszawa 1980.
  • 26. Wendt R.: Zarządzanie zmianą w polskiej firmie. Dom Wydawniczy Zachorek, Warszawa 2010.
  • 27. Zhao F.: Exploring the Synergy between Entrepreneurship and Innovation. "International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research", 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171534031

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.