PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | z. 105 | 347--362
Tytuł artykułu

Csr - a Fashion or Real Commitment? The Case of Polish Listed Companies

Warianty tytułu
CSR - moda czy rzeczywiste zaangażowanie? Przypadek polskich przedsiębiorstw notowanych na giełdzie
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Artykuł ten, nie będąc ostatecznym punktem odniesienia, ma na celu ocenę zaangażowania społecznego dużych i solidnych pod względem finansowym, notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie polskich przedsiębiorstw w przeddzień wdrożenia unijnej dyrektywy odnośnie do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności (2014/95/UE). Wybrane przedsiębiorstwa wydają się idealne, aby stać się pionierami CSR w Polsce, jednak wyniki analizy wskazują, że mimo starań wielu instytucji o ujednolicenie zasad CSR i popularyzację tego podejścia sytuacja w Polsce nie jest zbyt optymistyczna. Ograniczona uwaga poświęcona normom oraz sprawozdawczości CSR w polskim prawie oznacza również, że zagraniczne firmy poszukujące dostępu do polskiego rynku kapitałowego generalnie nie będą zmagały się z poważnymi ograniczeniami wynikającymi z przepisów dotyczących zrównoważonego rozwoju. Dyrektywa UE z pewnością zmieni tę sytuację, istnieje jednak widoczna potrzeba kontynuowania edukacji przedsiębiorstw w tej materii.(original abstract)
This article, without claiming to be the ultimate reference, aims at assessing the social commitment of the large and solid financially, listed on the Warsaw Stock Exchange (WSE), Polish companies, on the eve of the implementation of the EU directive on disclosure of non-financial and diversity information (2014/95/EU). The selected companies seem perfect to form a vanguard of CSR in Poland, but the results of the analysis indicate that despite the existing efforts for CSR standardization and better implementation, the situation in Poland is not so optimistic. The limited attention paid to CSR norms as well as CSR reporting under Polish law means also that foreign companies seeking access to Polish capital market generally will not face serious constraints in terms of regulations regarding sustainable development. The EU directive will certainly change this situation but there is a visible need for continuing education of companies in this field.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
347--362
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • 1. 2050: The New Agenda for Business in Poland, Executive Summary, 2012, http://odpowiedzialnybiznes.pl/english/, 12.11.2016.
  • 2. Bechert S., Gorynia-Pfeffer N.: Polsko-niemieckie przedsiębiorstwa oraz wymagania ich Stakeholder. Rekomendacje na temat społecznej odpowiedzialności biznesu. RKW Kompetenzzentrum, Klarman Druck, Kelkheim 2008.
  • 3. Bowen H.R.: Social responsibilities of the businessman. Harper & Brothers, New York 1953.
  • 4. Carroll A.: Corporate Social Responsibility, Evolution of a Definitional Construct. University of Georgia, 1999.
  • 5. Elms H.: Corporate (and stakeholder) responsibility in Central and Eastern Europe. "International Journal of Emerging Markets", Vol. 1, No. 3, 2006.
  • 6. European Commission. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. European Commission, Brussels 2011.
  • 7. Gjølberg M.: The Origin of Corporate Social Responsibility: Global Forces or National Legacies? "Socio-Economic Review", Vol. 7, No. 4, 2009.
  • 8. Global Compact (2012). From Ten Principles of the UN Global Compact, https://www.unglobalcompact.org/what-is-gc/mission/principles, 15.10.2015.
  • 9. International Organization for Standardization (2015). ISO, http://www.iso.org/iso/home/ about.htm, 12.10.2015.
  • 10. Jackson G., Apostolakou A.: Corporate social responsibility in Western Europe: an institutional mirror or substitute? "Journal of Business Ethics", Vol. 94(3), 2010.
  • 11. Kinderman D.P.: Why Do Some Countries Get CSR Sooner and in Greater Quantity, than Others? The Political Economy of Corporate Responsibility and the Rise of Market Liberalism Across the OECD: 1977-2007 (April 4, 2011). WZB Discussion Paper No. SP III 2009-301, https://ssrn.com/abstract=1802467, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1802467.
  • 12. Kitzmueller M., Shimshack J.: Economic Perspectives on Corporate Social Responsibility. "Journal of Economic Literature", Vol. 50, No. 1, 2012.
  • 13. Krukowska M.: CSR obowiązkowy (tylko) w raportach. Forbes Poland, 2014, April 28, http://csr.forbes.pl/czy-firmy-rzeczywiscie-beda-rozliczane-za-csr-,artykuly,174996,1,1. html, 30.08.2015.
  • 14. Polski Komitet Normalizacyjny, ISO 26000, 2015, http://www.pkn.pl/iso-26000, 19.09.2015.
  • 15. Popowska M.: CSR in Polish SMEs - from perception to infatuation. Examples of socially engaged firms from the Pomeranian Region. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, s. Organizacja i Zarządzanie, nr 68, 2016.
  • 16. Report "Responsible Business in Poland 2015. Good Practices", Forum Odpowiedzialnego Biznesu, http://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/report-responsible-business-in-poland-2015-english-summary/, 24.11.2015.
  • 17. Responsible Business Forum, Regulamin przyznawania Narody "Ludzie, którzy zmieniają biznes", 16.09.2015.
  • 18. Rok B.: Odpowiedzialny Biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
  • 19. Tench R., Sun W., Brian J.: Corporate Social Irresponsibility: A Challenging Concept. Emerald Group Publishing Limited, 2012.
  • 20. Visser W.: CSR 2.0: Transforming Corporate Sustainability and Responsibility. Springer Science & Business Media, 2013.
  • 21. Warsaw Stock Exchange (2015), Company Evaluation Criteria, http://www.odpowie dzialni.gpw.pl/company_evaluation_criteria, 05.09.2016.
  • 22. Martis Consulting and GPW (2014), Raport: CSR ważny dla spółek, http://www.proto.pl/ aktualnosci/raport-gpw-i-martis-consulting-csr-wazny-dla-spolek, 22.10.2016.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171534299

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.