PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 11 (CD) | 155--169
Tytuł artykułu

Partnerstwo prywatno-społeczne na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego z perspektywy przedsiębiorstw sektora TSL

Warianty tytułu
Private-social Partnership for Road Safety from the Perspective of Enterprises from the TSL Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Każdego roku w wypadkach drogowych ginie 1,3 mln ludzi, a 50 mln zostaje poważnie rannych (OECD, 2017, s. 9). Potrzebne są zatem przedsięwzięcia, które wpłynęłyby na zmianę tej sytuacji. Wśród wielu inicjatyw wskazywanych jako mogące przynieść najlepsze efekty znajdują się działania podejmowane w ramach partnerstwa pomiędzy sektorem prywatnym, sektorem publicznym i organizacjami pozarządowymi. Partnerstwo takie jest możliwe, a liczne jego przykłady oraz efekty można obserwować w wielu krajach. Jednak do podjęcia współpracy konieczne jest, aby zainteresowane strony miały ten sam cel oraz znały wzajemne oczekiwania. Opierając się na wynikach badań sondażowych, w artykule dokonano analizy podejmowanych przez przedsiębiorstwa sektora TSL inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) oraz podjęto próbę określenia zasad współpracy organizacji pozarządowych z firmami. Ponadto wskazano przesłanki wpływające na niechęć przedsiębiorstw sektora TSL do podejmowania działań razem z organizacjami pozarządowymi. (abstrakt oryginalny)
EN
Each year, 1.3 million people die in road accidents, and another 50 million are left heavily injured. This situation requires that solid action is needed to change its state. Among many initiatives pointed out as being the most effective, the partnership between the private sector, the public sector and non-government organizations is believed to be the best. Such partnership is indeed possible, and many examples can be seen in various countries. However, to make this cooperation possible, it is necessary that all parties involved have the same goal, as well as know mutual expectations. In this article, an analysis of different initiatives made by TSL companies for the betterment of road safety has been done based on a survey results, and an attempt to lay down the rules of cooperation between non-government organizations and companies operating in the third sector, as well as those willing to participate in such a cooperation has been made. What is more, circumstances influencing the dislike of TSL companies to act together with non-government organizations have been pointed out. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
155--169
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Arya, B., Salk, J.E. (2006). Cross-c sector learning and effectiveness of voluntary codes corporate social responsibility. Business Ethics Quartelly, 16, 211-234.
  • Bendell, J. (2000). Civil regulation: A new form of democratic governance for the global economy. W: J. Bendell (red.), Terms of endearment: Business, NGOs and sustainable development (239-254). Sheffield: Greenleaf.
  • Elkington, J. (1998). Cannibals with forks: The triple bottom line of 21st century business. Stony Creek, CT: New Society.
  • EMCDDA (2012). Driving Under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines in Europe - findings from the DRUID project. European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction: Luksemburg, za: http://www.emcdda.europa.eu/publications/thematic-papers/druid_en (10.05.2018).
  • Esty, D.C., Winston, A.S. (2006). Green to gold: How smart companies use environmental strategy to innovate, create values and build competitive advantage. New Haven, CT: Yale University Press.
  • European Commission (2016). Road safety in the European Union. Brussels: European Commission.
  • King, A. (2007). Cooperation between corporations and environmental groups: A transaction cost perspective. Academy of Management Review, 32.
  • Komenda Główna Policji (2014). Wypadki drogowe w Polsce w 2013 roku. Warszawa: Komenda Główna Policji.
  • Komenda Główna Policji (2015). Wypadki drogowe w Polsce w 2014 roku. Warszawa: Komenda Główna Policji.
  • Komenda Główna Policji (2016). Wypadki drogowe w Polsce w 2016 roku. Warszawa: Komenda Główna Policji.
  • KRBRD (2013). Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020, Dokument przyjęty przez KRBRD w dniu 20.06.2013. Warszawa: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
  • O'Connor, M., Shumate, M. (2014). Differences Among NGOs in the Business - NGO Cooperative Network, Business & Society, 53 (1).
  • OECD (2017). Road Safety Annual Raport 2017. Paris: OECD.
  • Pererberg, P. (2006). The influence of global business regulations: beyond good corporate conduct. Business and Society Review, 111.
  • Skoczyński, P. (2017). Wypadki pojedyncze, Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego 3.
  • Steets, J. (2010). Accountability in Public Policy Partnerships, New York, za: www.oapen.org/download?type=document&docid=392745 (dostęp 12.02.2018).
  • Taylor, J.G., Scharlin, P.J. (2004). Smart alliance: How a global corporation and environmental activists transformed a tarnished brand. New Haven, CT: Yale University Press.
  • Teneda-Skwiecz, D. (2016). Współpraca międzysektorowa jako narzędzie realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Społeczne Gospodarowanie, nr 455, Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
  • Westley, F., Vredenburg, H. (1997). Interorganizational collaboration and the preservation of global biodiversity. Organization Science, 8.
  • WHO (2018). Projections of mortality and causes of death, 2015 and 2030, za: http://www.who.int/healthinfo/global_burden_disease/projections/en/ (10.06.2018).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171534421

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.