PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | z. 113 | 11--21
Tytuł artykułu

Kształtowanie przestrzeni organizacyjnej w strategii horyzontalnej koopetycji

Autorzy
Warianty tytułu
Creating Organizational Space in the Strategy of Horizontal Coopetition
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koopetycja, a więc jednoczesna kooperacja i konkurencja, ma przynieść przewagę dzięki wzrostowi efektywności. Osiągnięcie korzyści przez wdrożenie strategii koopetycji wymaga kształtowania przestrzeni organizacyjnej. Istotne jest zatem ustalenie powiązań, relacji i zachodzących interakcji, wiązane z zagadnieniem współpracy. Stąd wskazano na użyteczność zarządzania indykatywno-degresywnego w kontekście procesu tworzenia i zawłaszczania wartości, jako mechanizmu konfliktogennego, a niezbędnego dla uzyskania przewagi.(abstrakt oryginalny)
EN
Coopetition, being equally cooperation and competition, is to edge due to increased effectiveness. To benefit from implementing the strategy coopetition requires creating an organizational space. It is crucial then to determine connections, relationships and interactions taking place, related to the issue of cooperation. Therefore the applicability of indicative-degressive management has been pointed in the context of generation and taking over value, as a conflict-prone mechanism, being indispensable to ensure advantage.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
11--21
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nysie
Bibliografia
  • 1. Adamik A., Konkurencyjność jako metafora gry - próba uproszczonego spojrzenia na proces kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstw, Studia i prace kolegium zarządzania i finansów, Zeszyty Naukowe SGH w Warszawie, nr 116, 2012, str. 7-17.
  • 2. Banaszyk P., Podstawowe dylematy strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Zeszyty Naukowe SGH w Warszawie, nr 116, 2012, str. 18-24.
  • 3. Bernat P., Strategia współpracy gmin w formie partnerstwa umożliwiającego rozwój, Finanse Komunalne nr 9, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2016, str.12-23.
  • 4. Bernat P., Tendencje i kierunki zarządzania gminą w świetle aktualnych wyzwań rozwojowych na podstawie analizy stanu samorządów, [w:] Woźniak R., Zaborowski T. (red.): Społeczne Bezpieczeństwo, Poznań, 2016, str. 184-195.
  • 5. Bernat P., Kulas Z.: Model współpracy jednostek samorządu terytorialnego w formie partnerstwa na bazie strategii umożliwiającej rozwój w ujęciu indykatywnodegresywnym, [w:] Trzcieliński S., Zaborowski T. (red.):, Licentia poetica zarządzania, Komisja Nauk Organizacji i Zarządzania PAN Poznań, Gorzów Wlkp., 2014, str. 16-32.
  • 6. Boćko B., Przegląd definicji i analiza krytyczna pojęć: koopetycja oraz kooperencja, Naukowy Portal Internetowy - www.zarzadzanie.net.pl], str. 1-7.
  • 7. Boulton J., Allen P., Complexity Perspective, [in:] Jenkins M., Abrosini V., Collier N., (eds.): Advanced strategic management. A multi-perspective approach, PalgraveMacmillan, New York 2007, p. 215-216.
  • 8. Castaldo S., Trust in market relationships, Edward Elgar, Cheltenham, Northampton 2007
  • 9. Czakon W. Koopetycja - splot tworzenia i zawłaszczania wartości, http://www.wojciechczakon.com/pub/koopetycja-splot-tworzenia-i-zawlaszczaniawartosci.pdf, str.1-9.
  • 10. Czakon, W. Power Asymmetries, Flexibility and the Propensity to Coopete: an Empirical Investigation of SMEs' Relationships with Franchisors. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 8 (1) 2009, p. 44-60.
  • 11. Czernek K., Czakon W., Trust-building processes in tourist coopetition: The case of a Polish region. Tourism Management, 52 (1), 2016, p. 380-394 https://www.researchgate.net/publication/303408804_The_role_of_trustbuilding_mechanisms_in_entering_into_network_coopetition_The_case_of_tourism_netw orks_in_Poland
  • 12. Dagnino G.B., Le Roy F., Yami S., Czakon W., Strategie koopetycji - nowa forma dynamiki międzyorganizacyjnej?, "Przegląd Organizacji", nr 6, 2008, str. 3-7.
  • 13. Jabłonowska L., Style komunikacyjne w budowaniu zaufania w organizacji, Zeszyty Naukowe SGH w Warszawie, nr 116, 2012, s. 70-80.
  • 14. Konieczna I., Rozwój koncepcji biznesowych, Studia i prace kolegium zarządzania i finansów, Zeszyty Naukowe SGH w Warszawie, nr 116, 2012, s. 105-117.
  • 15. Mariani M.M., Kylänen M., The relevance of public-private partnerships in coopetition: empirical evidence from the tourism sector. International Journal of Business Environment, 6 (1), 2014 p. 106-125.
  • 16. Mitręga, M. Zdolność sieciowa jako czynnik przewagi konkurencyjnej na rynku przedsiębiorstw, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 2010 s. 237.
  • 17. Mucha-Kuś K., Sołtysik M., Koopetycja w procesie inwestycyjnym na przykładzie projektu budowy elektrowni jądrowej w Polsce, s. 483-494, http://docplayer.pl/2712500- Koopetycja-w-procesie-inwestycyjnym.html.
  • 18. Perechuda K., Sobińska M. (red.): Scenariusze, dialogi i procesy zarządzania wiedzą, Centrum Doradztwa i Informacji "Difin", Warszawa 2008, s. 36.
  • 19. Santos F.M., Eisenhardt K.M., Organizational Boundaries and Theories of Organization. "Organization Science", Vol.16, No. 5, 2005, p. 491-508.
  • 20. Stańczyk-Hugiet E., Paradygmat relacji - czy to nowa jakość w zarządzaniu?, Zeszyty Naukowe SGH w Warszawie, nr 116, 2012, s. 163-173.
  • 21. Wołczek P., Wdrażanie strategii jednym z najsłabszych ogniw zarządzania strategicznego, Zeszyty Naukowe SGH w Warszawie, nr 116, 2012 s. 205-216
  • 22. Zakrzewska-Bielawska A., Koopetycja - strategią sukcesu? Doświadczenia przedsiębiorstw high-tech, Zarządzanie i Finanse vol. 11 no. 4, 2013 s. 419-431.
  • 23. Zakrzewska-Bielawska A., Rola koopetycji w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw - benchmarki działań koopetycyjnych w praktyce firm high-tech, Prace Naukowe UE we Wrocławiu, nr 363, Wrocław 2014, s. 75-86.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171534429

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.