PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | nr 1 (9) | 79--95
Tytuł artykułu

Wykorzystanie metod coachingowych na podstawie Ramowej Teorii Systemów w poradnictwie

Warianty tytułu
The Use of Coaching Methods on the Base of Systems Theory Framework in Career Counseling Provided by University Career Centres
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na obecnym rynku pracy wybór zawodu pozostaje kwestią otwartą przez całe życie. W związku z tym zmienia się model poradnictwa zawodowego, które wykorzystuje metody coachingowe do wsparcia klienta w realizacji różnorodnych celów zawodowych. Celem artykułu jest zaprezentowanie Ramowej Teorii Systemów - interesującego, współczesnego podejścia do wsparcia rozwoju kariery świadczonego przez akademickie biura karier. (abstrakt oryginalny)
EN
In the contemporary labour market the choice of profession remains a lifelong open issue. According to that fact, the previous model of counseling is being transformed towards career coaching and becomes focused on supporting the client in pursuing diverse career goals. The purpose of this paper is to present the System Theory Framework - an interesting, contemporary approach to career development counseling which is provided by university career centres. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
79--95
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Alexander, G. (2006). Behavioural coaching the GROW model. W: J. Passmore (red.), Excellence in coaching. London: Association for Coaching.
  • Bajcar, B., Borkowska, A., Czerw, A., Gąsiorowska, A. i Nosal, C.S. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy.
  • Bańka, A. (2003). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań: Wydawnictwo PRINT-B.
  • Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Wydawnictwo PRINT-B.
  • Bigram (2015). Motywacje Młodych, http://motywacjemlodych.pl/raport/mm2015.pdf
  • Brammer, L.M. (1984). Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności. Warszawa: PTP.
  • Brzeziński, J. i Kowalik, S. (1991). Rozmowa psychologiczna. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa.
  • Czarkowska, L.D. i Wujec, B. (2011). Kiedy możliwa jest zmiana. Od struktury sesji do energii zmiany w coachingu. Coaching Review, 1(3): 53-74.
  • Deloitte (2015). Pierwsze kroki na rynku pracy. Liderzy przyszłości.
  • Dilts, R.(2006). Od Przewodnika do Inspiratora, czyli Coaching przez duże "C". Warszawa: Polski Instytut NLP.
  • Hermans, H.J.M. (2002), The dialogical self as a society of mind: Introduction. Theory & Psychology, 12(2): 147-160.
  • Ho-Kim, M.T. i Marti, J.F. (1999). Metoda edukacyjna, Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, 12. Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.
  • Holland, J.L. (1992), Making Vocational Choices. A Theory of Vocational Personalities and Work Environments. Odessa FI, Psychological Assessment Resources.
  • Lamb, R. (1993). Doradztwo zawodowe w zarysie. Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.
  • McIlveen, P. (2007). A test for theoretical integration Systems Theory Framework and Dialogical Self. Australian Journal of Career Development, 16(3): 31-37.
  • McMahon, M. (2002). The Systems Theory Framework of career development: History and future prospects. Australian Journal of Career Development, 11(3): 63-69.
  • McMahon, M. i Patton, W. (1995). Development of a systems theory of career development. Australian Journal of Career Development, 4: 15-20.
  • Patton, W. (1997). The need for a systems theory framework of career development. W: W. Patton i M. McMahon (red.), Career development in practice: A systems theory perspective. Sydney, Australia: New Hobsons Press.
  • Patton, W. i McMahon, M. (1999). Career development and systems theory: A new relationship. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
  • Patton, W. i McMahon, M. (2006). Career development and systems theory: Connecting theory and practice. Rotterdam: Sense Publishers.
  • Patton, W. i McMahon, M. (2006). The Systems Theory Framework of career development and counseling: connecting theory and practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28(2): 153-166.
  • Pisula, D. (2010). ABC Doradcy zawodowego. Rozmowa Doradcza. Warszawa: KOWEZiU.
  • Prochaska, O. i Norcross, J. (1994). The Future of Psychotherapy. Professional Psychology, 13.
  • Rzecznik Praw Absolwenta (2015). Działalność akademickich biur karier w roku akademickim 2014/2015, http://www.rgnisw.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2015_10/827b508444567fbd7378f65fc7d300c9. pdf
  • Rzycka, O. (2010). Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
  • Solarczyk-Ambrozik, E. (2015). Nowe trendy w teoriach rozwoju karier - implikacje dla poradnictwa kariery, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13802/3/ art02_Solarczyk-Ambrozik.pdf
  • Walczak, R. (2007). Struktura doradztwa zawodowego w Polsce i za granicą. W: E. Żerel i M. Jedynak (red.), Doradca zawodowy przez Internet. Materiały szkoleniowe studiów podyplomowych. Lublin: Wyższa Szkoła Nauk Społecznych.
  • Withmore, J. (1997). Coaching For Performance. GROWing Human potential and purpose. NB Publishing.
  • Wojtasik, B. (1997). Warsztat doradcy zawodu. Aspekty psychologiczno-pedagogiczne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171534551

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.