PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 11 (CD) | 213--222
Tytuł artykułu

Czynniki wpływające na zarządzanie społecznie odpowiedzialne w praktyce małych i średnich przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Factors Influencing Socially Responsible Management in the Practice of Small and Medium Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pomyślne wdrożenie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR) już na samym początku wymaga od organizacji oszacowania swojej własnej wartości i pozycji na rynku. Od tego zależy podejmowanie dalszych przedsięwzięć z uwzględnieniem zasad CSR. Ponadto powodzenie w realizacji koncepcji CSR w każdej organizacji zależy od wielu innych czynników. Celem artykułu jest identyfikacja i ocena czynników wpływających na zarządzanie społecznie odpowiedzialne w praktyce mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). W części pierwszej opracowania przedstawiono istotę koncepcji CSR. W drugiej części opisano znaczenie CSR w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Część trzecia przedstawia wyniki badań na temat czynników wpływających na zarządzanie społecznie odpowiedzialne w MŚP. Analizę przeprowadzono w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu oraz dane uzyskane z przeprowadzonych własnych badań empirycznych. Wyniki badań wskazują, że na zarządzanie społecznie odpowiedzialne przedsiębiorstw wpływają zarówno czynniki wewnętrzne jak i zewnętrzne, przy czym, w segmencie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, wewnętrzne oddziałują znacznie silniej. Ponadto powyższe czynniki zarządzania społecznie odpowiedzialnego nie powinny być rozpatrywane bez odniesienia się do całego systemu organizacyjnego. (abstrakt oryginalny)
EN
Successful implementation of the Corporate Social Responsibility (CSR) concept at the beginning requires the organization to estimate its own value and position on the market. This depends on undertaking further ventures taking into account the principles of CSR. In addition, the success in implementing the CSR concept in each organization depends on many different factors. The aim of the article is to identify and assess the factors affecting socially responsible management in the practice of small and medium enterprises (SME). The first part of the study presents the essence of the CSR concept. The second section describes the importance of CSR in the sector of micro, small and medium companies. The third part presents the results of research on factors affecting socially responsible management in SMEs. The analysis was based on available literature of the subject and data obtained from own empirical research. The results of the research show that both internal and external factors influence corporate social responsibility management, while in the micro, small and medium enterprise segment, internal impacts are much stronger. In addition, the above factors of socially responsible management should not be considered without referring to the entire organizational system. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
213--222
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Ankur, R., Vishal, V., Priyanka, J. (2013). SMEs Motivation: Corporate Social Responsibility, SCMS Journal of Indian Management, vol. 10 (1).
  • Cieślik, M. (2017). Społecznej odpowiedzialności biznesu można się nauczyć, http://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/files/Do_pobrania/PARP_Maciej Cieslik_1.pdf, (02.05.2018).
  • ISO 26000:2010 (2010). Guidance on Social Responsibility, International Organization for Standardization, Genewa.
  • Kiran, R., Sharma, A. (2011). Corporate Social Responsibility: A Corporate Vision. International Journal of Contemporary Business Studies. 2.
  • Kostrzewska, K. (2013). Badania CSR w branży teleinformatycznej, http://biznes.pl/badania-csr-w-branzy-teleinformatycznej/kcwkt, (02.05.2018).
  • Krukowska, M. (2014). Determinants of Corporate Social Responsibility in Japanese Companies, Management and Business Administration. Central Europe, Vol. 22, No. 4(127).
  • Luo, X., Du, S. (2015). Exploring the relationship between corporate social responsibility and firm innovation, Marketing Letters, 26, 703-714.
  • Masoud, N. (2017). How to win the battle of ideas in corporate social responsibility: the International Pyramid Model of CSR, International Journal of Corporate Social Responsibility, 2: 4, 2.
  • Medina-Muñoz, D., Medina-Muñoz, R. (2000). Small and Medium-Sized Enterprises and Sustainability, Greener Management International, Volume 2000, Number 30, Greenleaf Publishing in association with GSE Research.
  • Moura-Leite, R.C., Padgett, R.C. (2011). Historical background of corporate social responsibility, Social Responsibility Journal, Vol. 7 Issue: 4.
  • Priyanka, J., Vishal, V., Ankur, R. (2017). Exploring the mediating role of intellectual capital and competitive advantage on the relation between CSR and financial performance in SMEs, Social Responsibility Journal, Vol. 13 Issue: 1.
  • Prout, J. (2006). Corporate responsibility in the global economy: a business case, Society and Business Review, 1.
  • Rahman, S. (2011). Evaluation of Definitions: Ten Dimensions of Corporate Social Responsibility, World Review of Business Research, vol. 1, no. 1.
  • Walczak, W. (2010). Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, Internetowe czasopismo e-mentor.edu.pl, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171534643

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.