PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 27 | 153--163
Tytuł artykułu

Liternet i liternauci - sieć jako przestrzeń literatury

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Liternet and Liternauts - the Internet as a Space of Literature
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł niniejszy dotyczy obecności literatury w pajęczynie stron www. Autorka traktuje literaturę i poezję jako immanentną część kultury wysokiej, a Internet jako narzędzie i przestrzeń społeczną funkcjonalne wobec niej. W artykule zostaną przedstawione relacje pomiędzy szeroko rozumianą literaturą piękną i Siecią, tak jako nowym miejscem jej tworzenia i odbioru, jak i przestrzenią nowych relacji autor-czytelnik. Autorka zastanowi się nad kilkoma fenomenami dotyczącymi literatury w Sieci - blogami i portalami poświęconymi literaturze, platformami do kontaktów autor - czytelnik, dyskusjami literackimi, poezją w Sieci czy interaktywnością procesu tworzenia, widoczną choćby w istnieniu zjawiska wreaderów (writer & reader). Wydawnictwa i dystrybutorzy książek zapraszają swoich czytelników i klientów do pisania recenzji przeczytanych utworów, odżegnując się od zawodowych krytyków. Z kolei oddolna aktywność literacka i poetycka w Sieci (o grafomańskim niekiedy charakterze) stanowi fenomen, kłopotliwy dla krytyków, ale zgodny z duchem czasu i logiką Internetu WEB 2.0, gdzie kwitnie kult amatora. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to describe some forms of the presence of literature on the Internet. This phenomenon is regarded as part of high culture. The Internet is a useful tool for its promotion as well as a social space, where the culture based on words and text is constantly created. Some phenomena, such as blogs, literary websites or forums for novel lovers, exist on the Internet and have an interactive character. WEB 2.0, based on interactivity and user- generated content, creates new relations between readers and writers, publishing houses, professional and self-made critics. It is a place where, according to the ideology of WEB 2.0, we can all meet, read and write". The cult of the amateur prevails there because, having these opportunities, everyone has a chance to be a writer on the Internet. (original abstract)
Słowa kluczowe
PL
Internet   Blogi  
EN
Internet   Blogs  
Rocznik
Numer
Strony
153--163
Opis fizyczny
Twórcy
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • Aciman A., Rensin E., Twitterature. The World's Greatest books Retold Through Twitter, Penguin Books, London 2009.
  • Antonik D., Twórczość literacka w pejzażu medialnym. O społecznym życiu literatury, "Teksty Drugie" 2017, nr 1, s. 405 - 420.
  • Filiciak M. Hofmokl, J., Tarkowski A. Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści. Raport z badań, Centrum Cyfrowe, Warszawa 2012.
  • Hefner K., The Well, Carroll and Graf, New York, 2001.
  • http://www.bn.org.pl/aktualnosci/1338-czytelnictwo-polakow-2016-%E2%80%93-raportbiblioteki-narodowej.html, dostęp: 6.04.2017 r.
  • http://czytamrecenzuje.pl/478), dostęp: 3.07.2017 r.
  • http://www.empik.com/recenzja-miesiaca?utm_source=newsletter&utm_medium=recenzje.
  • http://www.englishblog.com/2009/06/twitter-literature-twitterature.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171535243

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.