PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 23 | 79--90
Tytuł artykułu

Dezinternacjonalizacja w handlu detalicznym - model teoretyczny

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
De-internationalisation in retail trade - a theoretical model
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia model teoretyczny procesów dezinternacjonalizacji w handlu detalicznym. Punktem wyjścia opracowania modelu jest przegląd literatury przedmiotu dotyczącej dezinternacjonalizacji w sektorze handlu detalicznego oraz teoria legitymizacji.(abstrakt oryginalny)
EN
The article presents a theoretical model of the processes of de-internationalisation in retail trade. The starting point for the development of the model is a review of the literature on the subject of de-internationalisation processes in the retail trade sector and the theory of legitimisation.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
79--90
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski, Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu
Bibliografia
  • Alexander N., Quinn B. (2002), International retail divestment, "International Journal of Retail Distribution Management", nr 30(2), s. 112-115.
  • Alexander N., Quinn B. i Cairns P. (2005), International retail divestment activity, "International Journal of Retail Distribution Management", nr 33(1), s. 5-22.
  • Benito G.R.G. (2005), Divestment and international business strategy, "Journal of Economic Geography", nr 5(2), s. 235-251.
  • Bianchi C.C., Arnold S.J. (2004), An institutional perspective on retail internationalization success: Home Depot in Chile, "International Review of Retail, Distribution and Consumer Research", nr 14(2), s. 149-169.
  • Bianchi C.C., Ostale E. (2006), Lessons learned from unsuccessful internationalisation attempts: examples of multi-international retailers in Chile,"Journal of Business Research", nr 59(1), s. 140-147.
  • Borusiak B. (2008), Modele wzrostu przedsiębiorstw handlu detalicznego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Burt S.L., Mellahi K., Jackson T.P., Sparks L. (2002), Retail internationalisation and retail failure: issues from the case of Marks and Spencer, "International Review of Retail, Distribution Consumer Research", nr 12(2), s. 191-219.
  • Burt S.L., Dawson J., Sparks L. (2003), Failure in international retailing: Research propositions, "International Review of Retail, Distribution and Consumer Research", nr 13(4), s. 355-373.
  • Burt S.L., Dawson J., Sparks L. (2004), The international divestment activities of European grocery retailers, "European Management Journal", nr 22(5), s. 483-492.
  • Burt S.L., Dawson J., Sparks L. (2008), International retail divesment: Reviews, case studies and (e)merging agenda [w:] Swoboda B., Morschett D., Rudolph T., Schnedlitz P., Schramm-Klein H. (red.), European Retail Research, Gabler, Wiesbaden.
  • Cairns P., Doherty A.M., Alexander N., Quinn B. (2008), Understanding the International Retail Divestment Process, "Journal of Strategic Marketing",nr 16(2), s. 111-128.
  • Cairns P., Quinn B., Alexander N., Doherty A.M. (2010), The Role of Leadership in International Retail Divestment, "European Business Review",nr 22(1), s. 25-42.
  • Dacin M., Oliver C., Roy J. (2007), The legitimacy of strategic alliances: an institutional perspective, "Strategic Management Journal", nr 28(2), s. 169-189.
  • Diez-Martin F., Prado-Roman C., Blanco-Gonzales A. (2013), Beyond legitimacy: legitimacy types and organizational success, "Management Decision",nr 51(10), s. 1954-1964.
  • DiMaggio P.J., Powell W.W. (1983), The iron cage revisited - institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields, "American Sociological Review", nr 48(2), s. 147-160.
  • Duhaime I.M., Grant J.H. (1984), Factors influencing the deinvestment decision-making: evidence from a field study, "Strategic Management Journal",nr 5(4), s. 301-318.
  • El-Amir A., Burt S.L. (2008), Sainsbury's in Egypt: the strange case of Dr Jeykll and Mr Hyde?, "International Journal of Retail Distribution Management", nr 36(4), s. 300-322.
  • Forest J., Mehier C. (2001), Simon on the concept of rationality [w:] Commons J.R., Herbert A. (eds.), "Journal of Economic Issues", nr 35(3), s. 591-605.
  • Godley A., Fletcher S.R. (2001), International Retailing in Britain 1850-1993, "Service Industries Journal", nr 21(2), s. 31-46.
  • Grzesiuk A. (2006a), Międzynarodowe dywestycje w handlu detalicznym, "Marketing i Rynek", nr 1, s. 28-34.
  • Grzesiuk A. (2006b), Dywestycje w internacjonalizacji handlu, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 2, s. 54-60.
  • Grzesiuk A. (2016), Dywestycje w handle detalicznym - doświadczenia rynku polskiego [w:] Sławińska M. (red.), Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 86-96.
  • Huang Y., Sternquist B. (2007), Retailers' foreign market entry decisions: an institutional perspective, "International Business Review", nr 16(5), s. 613-629.
  • Kostova T., Zaheer S. (1999), Organizational legitimacy under conditions of complexity: the case of the multinational enterprise, "Academy of Management Review", nr 24(1), s. 64-81.
  • Meyer J.W., Rowan B. (1977), Institutionalized organizations - formal-structure as myth and ceremony, "American Journal of Sociology", nr 83(2), s. 340-363.
  • Palmer M. (2004), International retail restructuring and divestment: the experience of Tesco, "Journal of Marketing Management", nr 20(10), s. 1075-1105.
  • Palmer M. (2005), Retail multinational learning: a case study of Tesco, "International Journal of Retail and Distribution Management", nr 33(1), s. 23-48.
  • Palmer M., Quinn B. (2007), The nature of international retail divestment: insights from Ahold, "International Marketing Review", nr 24(1), s. 26-44.
  • Scott W.R. (1995), Institution and organizations, Thousand Oaks (CA), Sage.
  • Scott W.R., Christensen S. (eds.) (1995), The institutional construction of organizations, Thousand Oaks (CA), Sage.
  • Sternquist B. (1997), International expansion of US retailers, "International Journal of Retail Distribution Management", nr 25(8), s. 262-268.
  • Suchman M. (1995), Managing legitimacy: strategic and institutional approaches, "Academy of Management Review", nr 20(3), s. 571-610.
  • Trojanowski M. (2013), Postawy konsumentów wobec sprzedaży wysyłkowej w Polsce - ujęcie dynamiczne, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Tutner C. (2011), Coercive deinternationalisation and host institutional legitimacy, "European Business Review", nr 23(2), s. 190-202.
  • Westney D. (1987), Imitation and innovation: the transfer of western organizational patterns to Meiki, Cambridge (MA), Harvard University Press.
  • Wrigley N., Currah A. (2003), The 'stresses' of retail internationalisation: lessons from Royal Ahold's experience in Latin America, "International Review of Retail, Distribution Consumer Research", nr 13(3), s. 221-243.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171535879

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.