PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | 16 | nr 3 | 27--34
Tytuł artykułu

Conceptual Model of a Tourism Cluster in Armenia

Warianty tytułu
Konceptualny model klastra turystycznego w Armenii
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Nowadays, the cluster approach is also applicable in the sphere of services, especially in tourism. Clustering allows the increase of competitiveness of a national or regional tourism product, productivity and profitability of the industry. In addition, clusters stimulate innovativeness and cooperation between the main stakeholders of the industry. The article analyzes the theoretical basis and practical approaches in this area. Additionally, it describes different models of clustering in tourism and tries to propose a conceptual model for clustering in tourism in Armenia taking into account its peculiarities. (original abstract)
W dzisiejszych czasach podejście klastrowe ma również zastosowanie w sferze usług, zwłaszcza w dziedzinie turystyki. Klasteryzacja umożliwia zwiększenie konkurencyjności krajowych lub oraz regionalnych produktów turystycznych i produktywności oraz rentowności przemysłu turystycznego. Ponadto klastry stymulują innowacyjność i współpracę między głównymi zainteresowanymi stronami przemysłu. Artykuł analizuje podstawy teoretyczne i praktyczne podejście w tej dziedzinie. Ponadto w artykule opisano różne modele klasteryzacji w turystyce i zaproponowano model konceptualny klastra turystycznego w Armenii uwzględniający specyfikę tego państwa. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Tom
16
Numer
Strony
27--34
Opis fizyczny
Twórcy
  • Russian-Armenian University, Armenia
  • Armenian State University of Economics, Armenia
Bibliografia
  • Allahar, H. 2015. "The Identification and Mapping of Tourism Clusters: an Economic Development Strategy for Small Countries." International Journal of Economics, Commerce and Management 3 (11): 318-335.
  • Boja, C. 2011. "Clusters Models, Factors and Characteristics." International Journal of Economic Practices and Theories 1 (1): 34-43.
  • Capone, F. ed. 2016. Tourist Clusters, Destinations and Competitiveness. Theoretical Issues and Empirical Evidences. Routledge Advances in Regional Economics, Science and Policy. Milton, UK - New York, NY: Routledge.
  • da Cunha, S.K., and J.C. da Cunha. 2005. "Tourism Cluster Competitiveness and Sustainability: Proposal for a Systemic Model to Measure the Impact of Tourism on Local Development." BAR - Brazilian Administration Review 2 (2): 47-62. doi: 10.1590/S1807-76922005000200005.
  • Enright, M.J. 1992. "Why Clusters Are the Way to Win the Game?" World Link (5): 24-25.
  • Enright, M.J. 2001. Regional Clusters: What We Know and What Should We Know. Paper read at Kiel Institute International Workshop on Innovation Clusters and Interregional Competition, 2001.11.12-13, at Kiel.
  • Ferreira, J., and C. Estevão. 2009. "Regional Competitiveness of Tourism Cluster: a Conceptual Model Proposal." MPRA Paper (14853): 1-20.
  • Fundeanu, D.D. 2015. "Innovative Regional Cluster, Model of Tourism Development." 2nd Global Conference on Business, Economics, Management and Tourism 23: 744-749. doi: 10.1016/S2212-5671(15)00501-8.
  • Garcia-Villaverde, P.M., D. Elche, A. Martinez-Perez, and M.J. Ruiz-Ortega. 2017. "Determinants of Radical Innovation in Clustered Firms of the Hospitality and Tourism Industry." International Journal of Hospitality Management 61: 45-58. doi: 10.1016/j.ijhm.2016.11.002.
  • Gardiner, S., and N. Scott. 2014. "Successful Tourism Clusters: Passion in Paradise." Annals of Tourism Research 46: 171-173. doi: 10.1016/j.annals.2014.01.004.
  • Kim, N., and B.E. Wicks. 2010. Rethinking Tourism Cluster Development Models for Global Competitiveness. Paper read at 2010 ICHRIE Conference, 2010.07.28-31, at San Juan, Puerto Rico, USA.
  • Lagos, D., and P.G. Courtis. 2008. "Business Clusters Formation as a Means of Improving Competitiveness in the Tourism Sector." European Research Studies Journal 11 (1/2): 111-121.
  • Lindqvist, G., C.H.M. Ketels, and O.r. Sölvell. 2013. The Cluster Initiative Greenbook 2.0. Stockholm: Ivory Tower Publishers.
  • Maguire, K., and A. Davies. 2007. Competitive Regional Clusters. National Policy Approaches. OECD Reviews of Regional Innovation. Paris: OECD.
  • Marshall, A., and C.W. Guillebaud. 1961. Principles of Economics. 9th (variorum) ed., 2 vols. London - New York: Macmillan for the Royal Economic Society.
  • Nordin, S. 2003. "Tourism Clustering and Innovation - Paths to Economic Growth and Development." Analysis and Statistics Report / European Tourism Research Institute, Mid-Sweden University (14).
  • Porter, M.E. 1990. The Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press.
  • Porter, M.E. 1998a. "Clusters and the New Economics of Competition." Harvard Business Review 76 (6): 77-90.
  • Porter, M.E. 1998b. On Competition. The Harvard Business Review Book Series. Boston, MA: Harvard Businesss School Publishing.
  • Stettler, J., M. Zemp, and A. Steffen. 2016. Smart Marketing of an Alpine Destination - a Conceptual Framework. Paper read at 2016 ttra International Conference, 2016.06.14-16, at Vail, Colorado, USA.
  • Székely, V. 2010. "Tourism Clusters as a Tool for the Improvement of Rural Competitiveness: First Experience from Slovakia." In Linking Competitiveness with Equity and Sustainability. New Ideas for the Socio-Economic Development of Rural Areas, edited by A. Fieldsend, 109-120. Warsaw-Debrecen: Institute of Agricultural Economics and Food Economics - National Research Institute; University of Debrecen. Centre of Agricultural Sciences and Engineering.
  • Székely, V. 2013. "Tourism Cluster and Tourism Destination. Liptov Region, Slovakia." In Wybrane problemy rozwoju usług turystycznych, edited by Z. Zioło and T. Rachwał, 25-37. Warszawa-Kraków: Komisja Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego i Instytut Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171535975

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.