PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 1117 Dydaktyka matematyki | 58--68
Tytuł artykułu

Sprawdziany testowe z matematyki - sposób na głębsze zrozumienie i utrwalenie wykładanego materiału

Warianty tytułu
Mathematical Test Exercises - a Method to Understand Deeper and Consolidate Knowledge
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem każdego procesu poznawczego jest stosowanie zdobytej wiedzy w różnych sytuacjach oraz w dowolnym momencie procesu poznawczego. Nie jest możliwa nauka matematyki bez rozwiązywania zadań, natomiast ten, kto umie rozwiązywać tylko typowe zadania, nie umie matematyki. Stosowana obecnie metoda "atomizacji" zadania, czyli dzielenia jego rozwiązania na możliwie najmniejsze "cząstki", za które uzyskuje się odpowiednią liczbę punktów, pozwala w pewnych przypadkach otrzymać zaliczenie bez uzyskania odpowiednich umiejętności. Podobnie jest na egzaminie, gdyż duża liczba studentów przypadająca do przeegzaminowania na jednego nauczyciela wymusza przeprowadzenie egzaminu w formie pisemnej. Należy więc poszukiwać sposobów, by egzamin nie był kolejnym kolokwium, ale faktycznym sprawdzianem znajomości słów i idiomów "słownika matematycznego", rozumienia definicji i twierdzeń, wzajemnych relacji między nimi oraz umiejętności zastosowania ich w konkretnej sytuacji. Umiejętności uzyskane w ten sposób są niezwykle ważne w nauczaniu każdego przedmiotu. W tej sytuacji zdecydowałyśmy się na przeprowadzenie egzaminu w formie testowej. W tym artykule opisujemy, w jaki sposób próbowałyśmy zmierzyć się z tym zagadnieniem. (fragment tekstu)
EN
Mathematics in economics studies is not a principle subject, however it is the basis of many occupational subjects. In teaching mathematics the major attention is put on the understanding of the definitions and theorems and the ability of their practical use. As a result of the small amount of time provided for mathematical subjects, the main accent is put on practical aspects, not on theory. This often results in partial understanding of presented material, especially because students usually learn only these facts that were discussed in exercise. What is more, due to their high school experience, they are accustomed to assimilate computing schemas, without understanding the essence of the matter. To change this, and to force students to have a wider look at the subject, we introduced, apart form solving ordinary problems, tests in our classes. While preparing test exercises, we concentrated on three main purposes. Our intention was to check:
1) the understanding of the definitions,
2) the familiarity with main theorems and relations between discussed conceptions,
3) the ability of combing facts and proper concluding.
In the article some examples of the tests solved by first year students of Agricultural University are presented. They concern linear algebra and differential and integral calculus of one and many variables. By comparing the results of tests and computational problems we made an effort to draw conclusions how to teach more effectively. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
58--68
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Dubnicki W., Kłopotowski J., Szapiro T. (1996). Analiza matematyczna, podręcznik dla ekonomistów. Wydawnictwo PWN. Warszawa.
  • Konior J. (1995). Badanie nad tekstem matematycznym i jego lekturą - stan obecny i perspektywy. Dydaktyka Matematyki 17. Kraków. Str. 109-133.
  • Pawlak R.J. (2004). Dojrzałość matematyczna. Trudności i przeszkody w posługiwaniu się matematyką. Dydaktyka Matematyki 26. Kraków. Str. 289-311.
  • Piszczała J. (2000). Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Poznań.
  • Turnau S. (1990). Wykłady o nauczaniu matematyki. Wydawnictwo PWN. Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171536697

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.