PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 529 Ekonomia | 140--149
Tytuł artykułu

Born globals - fenomen czy naturalny efekt globalizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Born Globals - a Phenomenon or Natural Effect of Globalization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Firmy born globals od 25 lat wzbudzają zainteresowanie zarówno badaczy, jak i środowisk biznesowych. Te małe firmy konkurują z największymi korporacjami, są innowacyjne, elastyczne i przede wszystkim dobrze zarządzane. Zatem czy jest to fenomen współczesnych gospodarek, czy może bardziej efekt globalizacji? Celem artykułu jest odpowiedź na to pytanie, której autor szuka na podstawie studiów literaturowych oraz przykładów z życia gospodarczego. Born globals to bez wątpienia fenomen, firmy te bowiem na globalnym rynku wyznaczają własne reguły gry, nie poddają się utartym ścieżkom, często stoją w sprzeczności do sformułowanych teorii, a mimo to podmioty takie funkcjonują i odnoszą sukcesy. Swoją ekspansywną postawę zawdzięczają głównie uwarunkowaniom tworzącym globalny rynek, takim jak dostęp do wiedzy, nowych rozwiązań technicznych, zasobów finansowych. Jednak przede wszystkim to możliwość dotarcia do rozproszonych geograficznie na całym świecie nisz rynkowych warunkuje ich internacjonalizację. Born globals, uzyskując właściwe wsparcie, mogą odgrywać istotną rolę w gospodarce światowej.(abstrakt oryginalny)
EN
Born globals have been attracting interest from researchers and business for 25 years. These small companies are innovative, flexible and well-managed so they can also compete with the largest corporations. Is this a phenomenon of modern economies, or is it more a result of globalization? The answer to this question is also the purpose of the article, which the author, on the basis of literature studies and examples from economic life, seeks answers to. Born global is undoubtedly a phenomenon that in the global market sets its own rules of the game, does not give way to common paths, often denies the formulated theories, and yet such companies function and succeed. They owe their expansive attitude mainly to the determinants of the global market. Access to knowledge, new technical solutions, financial resources and, above all, geographically dispersed market niches determines their internationalization, and with support they can play an important role in the global economy.(original abstract)
Rocznik
Strony
140--149
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Chetty S., Campbell-Hunt C., 2004, A strategic approach to internationalization: A traditional versus a "born-global" approach, Journal of International Marketing, vol. 12, no. 1, s. 57-81.
  • Eurostat, 2015, Statistics on small and medium-sized enterprises, http://ec.europa.eu/eurostat (12.05.2018).
  • GUS, 2018, Miesięczna informacja o podmiotach gospodarki narodowej w rejestrze REGON kwiecień 2018, https://stat.gov.pl (17.05.2018).
  • Johanson J., Vahlne J.-E., 1977, The internationalization process of the firm - A model of knowledge development and increasing foreign market commitments, Journal of International Business Studies, vol. 8, no. 1, s. 23-32.
  • Kaur S., Sandhub M.S., 2013, Internationalisation of born global firms: Evidence from Malaysia, Journal of the Asia Pacific Economy, vol. 19, no. 1, s. 101-136.
  • Luostarinen R., Gabrielsson M., 2006, Globalization and marketing strategies of Born Globals in SMOPECs, Thunderbird International Business Review, vol. 48, no. 6, s. 773-801.
  • Mazur R., Kruk M., 2013, Firmy born globals jako podmioty konkurencyjności międzynarodowej, [w:] Wpływ globalizacji i integracji ma konkurencyjność nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej, red. A. Grynia, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny w Wilnie, Uniwersytet w Białymstoku, Wilno, s. 342-351.
  • Moen O., Servais P., 2002. Born global or gradual global? Examining the export behavior of small and medium sized enterprises, Journal of International Marketing , vol. 10, no. 3, s. 49-72.
  • Mundim A.P.F., Rossi A., Stocchetti A., 2000, SMEs in global market: challenges, opportunities and threats, Brazilian Electronic Journal of Economics, vol. 3, no. 1, https://econpapers.repec.org/article/ bejissued/ (12.05.2018).
  • Oviatt B.M., McDougall P.P., 1994, Toward a theory of international new ventures, Journal of International Business Studies, vol. 25 no. 1, s. 45-64.
  • Pietilä K.-M., 2007, Internationalization of SMEs. Case Kymen Yrittäjät ry, https://www.theseus.fi/ bitstream/handle/10024/17565/jamk_1197274686_4.pdf?sequence=2 (27.04.2018).
  • Pietrasieński P., Ślusarczyk B., 2015, Internationalization of small and medium enterprises - empirical research review on barriers to entry into foreign markets, Polish Journal of Management Studies, vol. 11, no. 1, s. 113-123.
  • Rennie M.W., 1993, Global competitiveness: born global, McKinsey Quarterly, no. 4, s. 45-52.
  • Starczewska-Krzysztoszek M., 2011, Advantages and Disadvantages of Micro, Small and Medium Companies, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych LEWIATAN.
  • Vissak T., Zhang X., 2016, A born global's radical, gradual and nonlinear internationalization: A case from Belarus, Journal for East European Management Studies, vol. 21, no. 2, s. 209-230.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171536823

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.