PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 14 Rola przedsiębiorczości w rozwoju społeczno-gospodarczym = The Role of Entrepreneurship in Socio-economic Development | 205--220
Tytuł artykułu

Usługi motoryzacyjne w perspektywie elektromobilności i Internetu rzeczy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Automotive Services in the Context of Electromobility and Internet of Things
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Konieczność dbania o naturalne środowisko i coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin powodują, że nieuniknione jest zastępowanie napędów spalinowych napędami elektrycznymi. Samochód nadal będzie stanowił główny środek zarówno transportu indywidualnego, jak i zbiorowego. Brakuje przesłanek wskazujących na to, że w najbliższej przyszłości może być wyeliminowany z użycia i zastąpiony przez inne środki, a jego eksploatacja, tak jak w wypadku każdej innej maszyny, będzie wymagała udziału zaplecza usługowego. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie na zmiany w usługach motoryzacyjnych, szczególnie w sektorze serwisowania i napraw samochodów, wynikające ze zbliżającej się elektromobilności, autonomizacji pojazdów i Internetu rzeczy. Aby zrealizować ten cel, scharakteryzowano koncepcję i założenia elektromobilności w Polsce oraz determinanty rozwoju tradycyjnych i elektrycznych pojazdów samochodowych, omówiono też zagadnienie Internetu rzeczy i autonomizacji pojazdów oraz przedstawiono przykładowe rozwiązania dla motoryzacji w przyszłości. W podsumowaniu zwrócono uwagę na czynniki stanowiące rezultat tych zmian, mające zasadniczy wpływ na sektor serwisowania, takie jak: pozyskiwanie nowej wiedzy i umiejętność korzystania z rosnącej liczby informacji, uzupełnianie i stałe aktualizowanie nowoczesnego sprzęt serwisowego, zmiany w procesach obsługi i naprawy pojazdów, diagnozowanie samochodów i aktualizowanie ich oprogramowania na odległość. (abstrakt oryginalny)
EN
The necessity of caring for the natural environment and the increasingly restrictive emission standards cause that substitution of combustion drives with electric drives is inevitable. The car will continue to be the main means of both individual and collective transport. There are no indications that in the near future it may be eliminated from use and replaced by other means and its operation will still require the participation of service facilities just like any other machine. The aim of the article is to point to changes in automotive services, especially in the car service and repair sector, resulting from the approaching electromobility, autonomy of vehicles and the Internet of Things. Implementing the goal of the study, the concept and assumptions of electromobility in Poland, the determinants of the development of traditional and electric vehicles were characterised, the issue of the Internet of Things and the autonomy of vehicles was discussed, and examples of automotive solutions for the future were presented. The summary draws attention to the factors resulting from these changes and those that have a major impact on the services sector, such as: acquiring new knowledge and the ability to use the growing number of information, supplementing and constantly updating modern service equipment, changes in the processes of servicing and repairing vehicles, diagnosing cars and remotely updating their software. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Polska
Bibliografia
  • Audi systematycznie rozbudowuje swoją strategię e-paliw. (2017, 12 sierpnia). Pozyskano z: http://pim.pl/audi-systematycznie-rozbudowuje-swoja-strategie-e-paliw/
  • Baterie gra fenowe. (2016; 10 lipca 2017). Pozyskano z: http://www.bateriegrafenowe.pl/
  • Benysek, G. (2017). Bezemisyjny transport publiczny - założenia merytoryczne. W: A. Nawrat, Nowe podejście NCBR do finansowania programów badawczych. Pozyskano z: http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2017_01/74e74a90d4088713fbd19b56b962ffaa.pdf
  • Branża motoryzacyjna Raport 2015. (2018, 14 września). Pozyskano z: http://www.pzpm.org.pl/Rynek-motoryzacyjny/Roczniki-i-raporty/Raport-branzy-motoryzacyjnej-2015.
  • Brzeziński, K. (2017, 10 września). Idzie rewolucja! Silniki benzynowe przestaną emitować CO2!. Pozyskano z: https://www.autofakty.pl/aktualnosci/paliwo-syntetyczne-bosch/
  • Co dwa lata ilość danych na świecie wzrasta przeszło dwukrotnie - nowe zadania i możliwości informatyki związane ze zjawiskiem Big Data. (2011; 10 września 2017). Pozyskano z: https://poland.emc.com/about/news/press/2011/20110628-01.htm
  • Connected Car Effect 2025. (2017, 15 lipca). Pozyskano z: http://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/bosch-study-shows-more-safety-more-efficiency-more-free-time-with-connected-mobility-82818.html
  • Dach solarny i Powerwall 2 Tesli. (2016; 10 września 2017). Pozyskano z: http://www.green-projects.pl/2016/11/dach-solarny-powerwall-2-tesla/
  • Emilewicz, J. (2017). Szansa na rozwój. Fleet - Napędy Alternatywne. Wydanie specjalne. Warszawa: PZPM.
  • Główny Urząd Statystyczny. (2017). Transport - wyniki działalności w 2016 roku. Warszawa.
  • Greenough, J. (2015; 2017, 12 października). This is how big connected cars will be in regions around the world. Pozyskano z: http://www.businessinsider.com/how-big-connected-cars-will-be-in-regionsaround-the-world-2015-3?IR=T:
  • Hrymniak, W. (2017). Elektromobilność. Program flagowy E-bus. Polski Fundusz Rozwoju SA. Pozyskano z: https://www.mr.gov.pl/media/35679/2Ebus.pdf
  • Hutyra, M. (2017). Nie taki diabeł straszny. Fleet - Napędy Alternatywne. Wydanie specjalne. Warszawa: PZPM, 34-35.
  • Janczewski, J. (2012). Wybrane problemy logistyki zwrotnej w branży usług motoryzacyjnych. ZIwGiB 1(14), AHE w Łodzi, 131-142.
  • Januszkiewicz, A. (2017a, 30 września). Bosch: aktualizacja oprogramowania auta dzięki chmurze. Pozyskano z: http://motofaktor.pl/m/50,2/AKTUALNOSCI/Bosch-aktualizacja-oprogramowania-auta-dzieki-chmurze,7592.html
  • Januszkiewicz, A. (2017b; 30 września). Bosch: Internet rzeczy w motoryzacji na Mobile World Congress 2017. Pozyskano z: http://motofaktor.pl/m/50,2/AKTUALNOSCI/Bosch-Internet-rzeczy-w-motoryzacji-na-Mobile-World-Congress-2017,6608.html
  • Kościelniak, P. (2011; 2017, 29 września). Naukowcy próbują produkować tanie sztuczne paliwo. Pozyskano z: http://www.rp.pl/artykul/637505-Nukowcy-probuja-produkowac-tanie-sztuczne-paliwo.html
  • Kulik, W. (2015; 2017, 30 sierpnia). Tesla: auta elektryczne z zasięgiem 1200 km w 2020 roku. Pozyskano z: http://www.benchmark.pl/aktualnosci/tesla-auta-elektryczne-z-zasiegiem-1200-km-w-2020-roku.html
  • Łukaszewicz, P., Giecewicz, M. (2017). Bezpieczny transport - wizja motoryzacji wg Boscha na targach IAA. Nowoczesny warsztat, 10(217), 5.
  • Maj, M. (2013; 2017, 18 lipca). Samochód z wypożyczaną baterią i DRM - Renault sprzedaje coś takiego. Pozyskano z: http://di.com.pl/samochod-z-wypozyczana-bateria-i-drm-renault-sprzedaje-cos-takiego-49104
  • Ministerstwo Energii. (2017). Plan rozwoju elektromobilności w Polsce. Energia dla przyszłości. Warszawa.
  • Mirai. Nowa era w motoryzacji (2016; 2017, 30 września). Pozyskano z: https://www.toyota.pl/new-cars/mirai/index.json
  • Mroczkowski, J. (2014; 2017, 10 maja). Jak w przyszłości będzie wyglądał serwis samochodowy?. Newseria. Pozyskano z: http://www.biznes.newseria.pl/komunikaty/motoryzacja/jak_w_przyszlosci,b352126076)
  • Nawrat, A. (2017). Nowe podejście NCBR do finansowania programów badawczych - założenia do programu na rzecz bezemisyjnego transportu publicznego. Pozyskano z: http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2017_01/74e74a90d4088713fbd19b56b962ffaa.pdf
  • Owczarzak, W. (2015). Pojazdy autonomiczne na przykładzie samojeżdżącego samochodu Google`a. Logistyka, 3, 3680-3684. Pozyskano z: http://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/333-artykuly-na-plycie-cd-1/7946-owczarzak-pojazdy-autonomiczne+
  • Piszcz, J. (2017, 15 lipca). Bosch: rozwiązania przyszłości na targach IAA. Pozyskano z: http://motofaktor.pl/m/50,2/AKTUALNOSCI/Bosch-rozwiazania-przyszlosci-na-targach-IAA,7640.html
  • POWERFUL Report Summary. (2015; 2017, 29 września). Pozyskano z: http://cordis.europa.eu/result/rcn/163424_en.html
  • Program priorytetowy System zielonych inwestycji - GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny. (2017, 29 września). Pozyskano z file:///C:/Users/Jerzy/Downloads/program_gepard_bezemisyjny_transport_publiczny.pdf
  • Raport: Rewolucja na drogach, czyli elektromobilność i carsharing. (2017, 15 sierpnia). BiznesAlert. http://biznesalert.pl/raport-rewolucja-drogach-czyli-elektromobilnosc-carsharing/
  • Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju z akceptacją rządu. (2017, 27 września). https://www. mr.gov.pl/strony/aktualnosci/strategia-na-rzecz-odpowiedzialnego-rozwoju-z-akceptacja-rzadu/
  • Szokujący raport. Samochody elektryczne nie są ekologiczne. (2017, 27 września). http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/producenci/news-szokujacy-raport-samochody-elektryczne-nie-sa-ekologiczne,nId,2411032
  • Sztumski, W. (2008; 2015, 10 września). Paradoksalne społeczeństwo wiedzy. Sprawy Nauki, 11-12. Pozyskano z: http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&task= view&id=895& Itemid=35
  • Śnigurski, P. (2017). Downsizing, czyli pojemne pojęcie. Fleet - Napędy Alternatywne. Wydanie specjalne, Warszawa: PZPM.
  • Ta decyzja zmieni przyszłość producentów części. (2017, 27 września). Pozyskano z: https://motofocus.pl/informacje/nowosci/56838/ta-decyzja-zmieni-przyszlosc-producentow-czesci?utm_source=newsletter48&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter&utm_content=cala-branza-razem-w-jednym-miejscu
  • Unia o inteligentnych samochodach. (2016, 2017, 2 września). https://www.l-instruktor.pl/aktualnosci/unia-o-inteligentnych-samochodach.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171537119

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.