PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | 5 | nr 1115 Zarządzanie środowiskiem - gospodarka przestrzenna - zarządzanie jakością | 282--297
Tytuł artykułu

Polityka ochrony praw konsumenta w Unii Europejskiej a wzrost jakości i konkurencyjności gospodarki

Autorzy
Warianty tytułu
The Policy of Consumer Protection Rights in the European Union Vs. an Increase of Quality and Competitiveness in Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
We współczesnej gospodarce walka toczy się o satysfakcję konsumenta. Zadowolony klient wraca do firmy, wygłasza na jej temat pochlebne opinie, dokonuje większych zakupów, przyprowadza swoich bliskich - staje się jej "ambasadorem". Aby tak się stało, muszą być honorowane jego prawa, musi być on spokojny, iż naturalne przyczyny jego słabości nie są wykorzystywane, że otrzymuje rzetelne informacje i dobry produkt.
Mimo znacznych dokonań w zakresie polityki ochrony praw konsumenta w Unii Europejskiej, istnieje jednak jeszcze wiele problemów czekających na rozwiązanie. Wciąż trwają prace na rzecz osiągnięcia wyższego poziomu bezpieczeństwa produktów i usług oraz lepszej informacji rynkowej; należy przyspieszyć procedury reagowania na potrzeby konsumentów, stale zwiększając im możliwości wyboru; lepiej chronione muszą być konkurencja i stabilne prawo; ze względu na znaczne poszerzenie Unii ważne są wysiłki skierowane na rzecz wyrównania poziomu i jakości życia. (fragment tekstu)
EN
Objective reasons weaken the position of a consumer in market economy. Such state of the matter is enhanced by marketing practices. Lack of activities towards slowing these processes down turns out to be destructive not only for a consumer, but also for the economy as a whole, which in turn is as strong as its weakest link, i.e. the consumer himself.
The European Union has been working out standards regarding consumer protection for a long time. At present the system of such direct and indirect protection is used. Much success has been accomplished, however, numerous issues are still awaiting solutions. This is true for the Strategy of Consumer Policy in the years 2002-2006, as well as outlines of new directives. Transatlantic cooperation has to be deepened and also the significance of sustainable consumption model improved. These guidelines become crucial for Poland, if we attempt at obtaining strong position in economy of the Community. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Antonides G., van Raaij W.F., Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  • European consumer guide to the single market, European Commission, Brussels-Luxembourg ECSC-EAEC 1994.
  • Gienas K., Nieuczciwe praktyki handlowe w świetle projektu dyrektywy UW. Biuletyn euro info dla małych i średnich firm, "Prawo UE" maj 2005 nr 5 (77).
  • Kufel J., Mruk H., Ochrona interesów konsumenta, "Przemysł Spożywczy" 1998 nr 5.
  • Malarski S., Instrumenty prawne marketingu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996.
  • Maszek M., Ochrona konsumenta na unijnym piedestale, "Boss - Export - Import" 1998 nr 47 (146).
  • Monti M., Polityka konkurencji w Europie a obywatel, Komisja Europejska, Biuro Oficjalnych Wspólnot Europejskich, Luksemburg 2002.
  • Polityka konsumencka we Wspólnocie Europejskiej. Opracowano w Departamencie Ochrony Konsumentów na Rynkach Zmonopolizowanych. Biuro Studiów i Analiz Kancelarii Senatu, Biuletyn Urzędu Antymonopolowego nr 1, Warszawa 1994.
  • www.federacja-konsumentow.org.pl.
  • www.skp.pl/pages/sub-pages/prawa_konsumentów.htm.
  • Zachowania konsumenckie - teoria i praktyka, red. J. Woś, AE, Poznań 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171537617

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.