PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 53 T. 1. Gospodarka regionalna i międzynarodowa | 123--135
Tytuł artykułu

Handel wewnątrzregionalny produktami kultury i przemysłów kreatywnych wybranych ugrupowań integracyjnych

Autorzy
Warianty tytułu
Intra-Regional Trade in Cultural and Creative Goods in Selected Regional Groupings
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest określenie tendencji rozwoju handlu wewnątrzregionalnego w obrotach produktami kultury i przemysłów kreatywnych (CCI) wybranych ugrupowań integracyjnych. Do oceny zmian w handlu wewnątrzregionalnym produktami CCI wykorzystano udziały handlu wewnątrzregionalnego w obrotach oraz wskaźniki intensywności handlu wewnątrzregionalnego. Z przeprowadzonych badań wynika, że w okresie 2005-2015 w trzech z czterech analizowanych stowarzyszeń (UE, NAFTA i ASEAN) handel dobrami CCI ukierunkowany był na członków ugrupowania, natomiast w jednym z nich (MERCOSUR) - na zewnątrz. Udział handlu wewnątrzregionalnego w handlu produktami CCI w badanych ugrupowaniach kształtował się trwale na niższym poziomie niż w ich obrotach ogółem. UE-25, MERCOSUR I NAFTA wykazywały także niższą intensywność obrotów wewnętrznych dobrami CCI niż obrotów towarowych ogółem, natomiast w ASEAN w niektórych latach badanego okresu intensywność handlu wewnątrzregionalnego produktami CCI przewyższała intensywności handlu wewnętrznego ogółem. Za jedną z przyczyn mniejszej roli handlu wewnętrznego w wymianie produktów CCI niż w wymianie całkowitej można uznać niższy poziom liberalizacji obrotów dobrami CCI niż towarami ogółem, wynikający ze specyfiki polityki handlowej w sferze wymiany produktami CCI. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the article is to identify trends in the development of intra-regional trade in trade in cultural and creative industries (CCI) of selected integration groups. The following indicators were used to assess changes in intra-regional trade in CCI goods: intraregional trade shares and intra-regional trade intensity index. The research shows that in the period 2005-2015 in three of the four analyzed groups (EU, NAFTA and ASEAN), the CCI goods trade was targeted at members of the group, while in one of them (MERCOSUR) - outside the grouping. The share of intra-regional trade in CCI trade in the analyzed groups was permanently lower than in their total trade. EU-25, MERCOSUR and NAFTA showed a lower intensity of internal trade in CCI goods than in trade in all products, while in ASEAN in some years the intensity of intra-regional trade in CCI goods was higher than the intensity of total internal trade. One of the reasons for the smaller role of internal trade in the CCI exchange than in the total exchange can be considered lower level of liberalization of trade in CCI goods than total goods, which results from the specificity of trade policy in trade with CCI products. (original abstract)
Rocznik
Strony
123--135
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński, doktorantka
Bibliografia
  • ASEAN (2011). Declaration on ASEAN Unity in Cultural Diversity: Towards Strengthening ASEAN Community. Bali.
  • Bartsch, M. (2014). The Return of the Cultural Exception and its Impact on International Agreements. Global Media Journal, 4 (1) Pobrane z: http://globalmediajournal.de/2014/06/21/the-return-of-the-cultural-exception-and-its-impact-on-international-agreements/ (10.05.2018).
  • Cheong, D. (2010). Methods for Ex Ante Economic Evaluation of Free Trade Agreements. Working Paper Series on Regional Economic Integration, 52.
  • Formentini, S., Iapadre, L. (2007). Cultural Diversity and Regional Trade Agreements: The Case of Audiovisual Services (UNU-CRIS Working Papers). Bruges: UNU Insitute on Comparative Regional Integration Studies.
  • Galperin, H. (1999). Cultural Industries in the Age of Free-Trade Agreements. Canadian Journal of Communication, 24 (1). Pobrane z: https://cjc-online.ca/index.php/journal/article/view/1082/988 (5.05.2018).
  • Gomez, R., Munoz Larroa, A. (2014). Cultural Industries and Policy In Mexico and Canada After 20 Years of NAFTA. Norte America, 2, 173-204.
  • Kasprzak, R. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce. Uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Kamon Consulting.
  • UNCTAD (2018). Creative Economy Database.
  • UNESCO (2017). Culture in Treaties and Agreements. Paris.
  • Unia Europejska (2018). Polityka audiowizualna i media. Pobrane z: https://europa.eu/european-union/topics/audiovisual-media_pl (8.05.2018).
  • Urząd Publikacji Unii Europejskiej (b.d.). Wyjątek kulturalny. EuroVoc Multilingual Thesaurus of the European Union. Pobrane z: http://eurovoc.europa.eu/6558 (8.05.2018).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171537697

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.