PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 11, cz. 3 Logistyka w naukach o zarządzaniu. Część I | 143--152
Tytuł artykułu

Przesłanki tworzenia przewagi konkurencyjnej w oparciu o strategiczny profil logistycznych potencjałów sukcesu przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Premises of Competitive Advantage Creation Based on the Strategic Profile of the Logistics Potentials of Business Success
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest identyfikacja przesłanek tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w oparciu o tzw. strategiczny profil logistycznych potencjałów sukcesu, na który składają się: (1) zasoby logistyczne, stanowiące tzw. potencjały pierwszego rzędu, (2) zdolności logistyczne, stanowiące tzw. potencjały drugiego rzędu oraz (3) kompetencje logistyki, stanowiące tzw. potencjały trzeciego rzędu. W artykule w szczególności przedstawiono istotę oraz podstawowe wyznaczniki przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, źródła i przejawy tej przewagi oraz jej miejsce i znaczenie w zasobowym nurcie zarządzania strategicznego, a także najważniejsze przesłanki tworzenia przewagi konkurencyjnej w oparciu o logistyczne potencjały sukcesu przedsiębiorstwa.(fragment tekstu)
EN
Firms are constantly looking for ways leading to business competitive advantage creation, which is one of the most important issues within the area of strategic management. Among the factors affecting the creation of this advantage, an important place is occupied by the logistics potentials of business success, including resources, capabilities and competences related to the logistics area. The purpose of the article is to identify the premises of business competitive advantage creation, based on the so-called strategic profile of logistics potentials of success, which consists of: (1) first-order potentials, which are logistics resources, in particular the so-called key resources, constituting the basis for the development of capabilities and competences, (2) second-order potentials, which are logistics capabilities, in particular so-called key capabilities that enable the integration of various resource compositions, as well as their active and effective involvement in the achievement of business goals, (3) third-order potentials, which are logistics competences, resulting from the integration and coordination of logistics resources and capabilities.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Opolski
Bibliografia
  • Barney J.B. (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management", vol. 17, no. 1, ss. 99-120.
  • Blaik P. (2017), Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania, PWE, Warszawa.
  • Blaik P., Bruska A., Kauf S., Matwiejczuk R. (2013), Logistyka w systemie zarządzania przedsiębiorstwem. Relacje i kierunki zmian, PWE, Warszawa.
  • Cannon T. (1996), Basic Marketing. Principles and Practice, Cassell Publishers Ltd., London.
  • Ciesielski M. (red. nauk.) (2001), Logistyka w tworzeniu przewagi konkurencyjnej firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań
  • Czakon W. (2005), Ku systemowej teorii przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, "Przegląd Organizacji", nr 5, ss. 5-8.
  • Donaldson L. (2000), Organizational Structures for Competence-Based Management [w:] R. Sanchez, A. Heene (red.), Theory Development for Competence-Based Management, "Advances in Applied Business Strategy", vol. 6, part A, JAI Press Inc., Stamford, CT, ss. 31-56.
  • Foss N.J. (1996), Introduction. The Emerging Competence Perspective [w:] N.J. Foss, Ch. Knudsen (red.), Towards a Competence Theory of the Firm, Routledge, London and New York, ss. 1-12.
  • Godziszewski B. (2006), Istota zasobowego podejścia do strategii przedsiębiorstwa [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Ujęcie zasobowe, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Seria: Zarządzanie i Marketing, Wałbrzych, s. 9-23.
  • Grant R.M. (1991), The Resource-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation, "California Management Review", vol. 33, no. 3, ss. 114-135.
  • Lamarque E. (2005), Identifying Key Activities in Banking Firms: A Competence-Based Analysis [w:] R. Sanchez, A. Heene (red.), Competence Perspectives on Managing Internal Processes, "Advances in Applied Business Strategy", vol. 7, Elsevier Ltd., Oxford, ss. 29-47.
  • Matwiejczuk R. (2014), Kompetencje logistyki w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  • Matwiejczuk R. (2015), Logistyczne potencjały sukcesu w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa [w:] J. Witkowski, A. Skowrońska (red.), Strategie i logistyka w warunkach kryzysu, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 382, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, ss. 363-375.
  • Mikus B. (2003), Strategisches Logistikmanagement. Ein markt-, prozess- und ressourcenorierties Konzept, Deutscher Universitäts Verlag / GWV Fachverlage, Wiesbaden.
  • Obłój K. (2001), Logika przewagi konkurencyjnej (1), "Przegląd Organizacji", nr 9, ss. 3-6.
  • Romanowska M. (2006), Dostosowanie strategii przedsiębiorstwa do jego zasobów [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Ujęcie zasobowe, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Seria: Zarządzanie i Marketing, Wałbrzych, ss. 91-96.
  • Rybicki J., Pawłowska B. (2010), Koncepcja strategii bazowych przedsiębiorstwa w perspektywie zasobów [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Strategie organizacji, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Seria: Zarządzanie, Wałbrzych, ss. 177-194.
  • Suszyński C. (2008), Kategoria przedsiębiorstwa z perspektywy ewolucji zarządzania strategicznego [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Podstawowe problemy, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Seria: Zarządzanie, Wałbrzych, ss. 75-90.
  • Teece D. J., Pisano G., Shuen A. (2000), Dynamic Capabilities and Strategic Management [w:] G. Dosi, R.R. Nelson, S.G. Winter (red.), The Nature and Dynamics of Organizational Capabilities, Oxford University Press, New York, ss. 334-362.
  • Urbanek G. (2005), Kompetencje jako opcje strategiczne przedsiębiorstwa, "Przegląd Organizacji", nr 12, ss. 7-10.
  • Wrzosek W. (2002), Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171537859

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.