Warianty tytułu
Awareness of Human Dignity in High School Graduates of Puławy (1994-2009-2016)
Języki publikacji
Abstrakty
W niniejszym artykule analizujemy godność ludzką z socjologicznego punktu widzenia. Szczególną uwagę zwrócimy na takie kwestie, jak: godność ludzka w kontekście wartości uroczystych, postawa godnościowa versus postawa pragmatyczna, poczucie godności w sytuacjach życia prywatnego i życia publicznego. Kwestie te zostaną omówione w świetle badań socjologicznych zrealizowanych w Puławach wśród maturzystów z liceów ogólnokształcących i z techników, w latach 1994-2009-2016. W całej zbiorowości maturzystów w 2016 roku 82,2% ankietowanych deklarowało swoją przynależność do katolicyzmu; 5,9% określiło siebie jako głęboko wierzących, 55,9% - jako wierzących, 16,8% - jako niezdecydowanych, ale przywiązanych do tradycji religijnych, 10,8% - jako obojętnych religijnie, 9,4% - jako niewierzących i 1,2% - to nieudzielający odpowiedzi.(abstrakt oryginalny)
The following article analyses human dignity from a sociological point of view. Particular attention will is paid to such issues as human dignity in the context of grand values, dignity stance versus pragmatic stance, sense of dignity in situations of private life and public life. These issues will be discussed in the light of sociological research carried out in Puławy in high school graduates and technical secondary schools in the years 1994-2009-2016. In the whole group of high school graduates in 2016, 82,2% of the respondents declared their affiliation to Catholicism; 5,9% described themselves as deeply believers, 55,9% - as believers, 16,8% - as undecided, but attached to religious traditions, 10,8% - as religiously neutral, 9,4% - as non-believers and 1,2% - provided no answer.(original abstract)
Twórcy
autor
- Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie
Bibliografia
- Chlewiński, Z., Zaleski, Z. (1989). Godność. W: L. Bieńkowski i in. (red.), Encyklopedia katolicka, t. V (kol. 1231-1232). Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
- Grzegorczyk, A. (1982). Wszyscy chcemy być ważni i niezależni. Polityka, 23, 1, 5-9.
- Kiciński, K. (2002). Orientacje moralne społeczeństwa polskiego. W: J. Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego (s. 369-403). Kraków: Wydawnictwo WAM.
- Kojder, A. (2014). Autorytet i zaufanie. W: A. Kojder, Z. Cywiński (red.). Socjologia prawa. Główne problemy i postacie (s. 40-44). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Kozielecki, J. (1988). O człowieku wielowymiarowym. Eseje psychologiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Nowak, M. (2017). Godność osoby ludzkiej i jej implikacje pedagogiczne. W: N. Rykowska, T.L. Kuniszewska, R. Stopikowski (red.). Wśród swoich. Ksiądz Profesor Edward Walewander (s. 299-308). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
- Ossowska, M. (1983). O człowieku, moralności i nauce. Miscellanea. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Ossowski, S. (1962). O osobliwościach nauk społecznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Ossowski, S. (1967). Dzieła, t. 3 (Z zagadnień psychologii społecznej). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Pytko, M. (2011). Elementy tożsamościowe mediów katolickich w nauczaniu Jana Pawła II. W: J. Szulich-Kałuża, L. Dyczewski, R. Szwed (red.), Tożsamość i komunikacja (s. 233-244). Lublin: Wydawnictwo KUL.
- Szymczyk, J. (2004). Odkrywanie wartości. Z problematyki socjologiczno-aksjologicznej. Lublin: Wydawnictwo POLIHYMNIA.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171538349