PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 1 (26) | 103--120
Tytuł artykułu

Świadoma konsumpcja i konsumpcja współpracująca w zachowaniach konsumenckich osób starszych w Polsce : wyniki badań własnych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Conscious and Collaborative Consumption in the Consumer Behaviour of Polish Seniors : Results of Author's own Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł ma charakter badawczy. Prezentowane w opracowaniu rozważania koncentrują się na zachowaniach konsumenckich osób w wieku 65+ w Polsce wpisujących się w świadomą i współpracującą konsumpcję. Głównym celem artykułu jest próba uchwycenia obu trendów konsumenckich w procesie podejmowania decyzji konsumpcyjnych przez polskich seniorów. Podstawę wnioskowania stanowią informacje pochodzące z badań bezpośrednich przeprowadzonych w formie wywiadu kwestionariuszowego na próbie 2537 osób w wieku 65+ w latach 2014-2015 w dziesięciu miastach Polski o zróżnicowanej liczbie ludności oraz wielkości. (abstrakt oryginalny)
EN
This article focuses on the consumer behaviour of people aged 65+ in Poland that may be classified as conscious and collaborative consumption. The article primarily seeks to offer some insight into both consumer trends within the consumer decision- making process among Polish seniors. The basis for the conclusions is provided by direct research conducted in the form of a questionnaire using a sample of 2537 people aged 65+ in 2014-2015 in ten Polish cities of various populations and sizes. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
103--120
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • "Polityka", (2013), Wywiad z M. Maseffoli, 10-16.04.
  • Bainbridge J. (2013), Understanding collaborative consumption, "Marketing Magazine", September 6, http://www.marketingmagazine.co.uk/article/1208887/ understanding-collaborative-consumption [dostęp: 10.11.2014].
  • Bardhi F., Eckhardt G.M. (2012), Access-Based Consumption: The Case of Car Sharing, "Journal of Consumer Research", Vol. 39, No. 4.
  • Bauwens M., Mendoza N., Iacomella F. (2012), Synthetic Overview of the Collaborative Economy, P2P Foundation, https://p2pfoundation.net/wp-content/ uploads/2018/02/Synthetic-overview-of-the-collaborative-economy.pdf [dostęp: 21.10.2014].
  • Belk R. (2010), Sharing, "Journal of Consumer Research", Vol. 36, No. 5, February.
  • Belk R. (2014), You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online, "Journal of Business Research", Vol. 67(8).
  • Bostrom M., Klintman M. (2011), Eco-standards, product labeling and green consumerism, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
  • Botsman R., Rogers R. (2010a), What's Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption, Harper Business, New York.
  • Botsman R., Rogers R. (2010b), Beyond Zipcar: Collaboration Consumption, "Harvard Business Review", Vol. 88(10), October.
  • Crane A., Matten D. (2007), Business Ethics, Oxford University Press, Oxford.
  • Doane D. (2001), Taking Flight: The Rapid Growth of Ethical Consumerism, New Economics Foundation, London.
  • Felson M., Spaeth J.L. (1978), Community Structure and Collaborative Consumption: A routine activity approach, "American Behavioral Scientist", No. 21, March-April.
  • Freestone O.M., McGoldrick P.J. (2008), Motivations of the ethical consumer, "Journal of Business Ethics", Vol. 79.
  • Gansky L. (2010), The Mesh: Why the Future of Business Is Sharing, Penguin Books, New York.
  • Goleman D. (2009), Inteligencja ekologiczna, Rebis, Poznań.
  • Hamari J., Sjöklint M., Ukkonen A. (2016), The sharing economy: why people participate in collaborative consumption, "Journal of Association for Information Science and Technology", Vol. 67(9).
  • John N.A. (2013), Sharing and Web2.0: The Emergence of a Keyword, "New Media Society", Vol. 5, No. 2.
  • Lawson S.J. (2011), Forsaking Ownership: Three Essays on Non-Ownership Consumption and Alternative Forms of Exchange. Electronic Theses, Treatises and Dissertation, Paper 3221, http://fsu.digital.flvc.org/islandora/object/ fsu%3A254154 [dostęp: 15.02.2015].
  • Makarem S.C., Jae H. (2016), Consumer Boycott Behavior: An Exploratory Analysis of Twitter Feeds, "The Journal of Consumer Affairs", Vol. 50(1).
  • Moschis G.P. (1992), Marketing to older consumers, Quorum Books, Westport-Connecticut- London.
  • Ritzer G. (2004), Magiczny świat konsumpcji, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza S.A., Warszawa.
  • Rostek A., Zalega T. (2015), Konsumpcja kolaboratywna wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów (część 1), "Marketing i Rynek", nr 5.
  • Schor J.B., Fitzmaurice C.J. (2015), Collaborating and connecting: the emergence of the sharing economy, [w:] L.A. Reisch, J. Thøgersen (red.), Handbook of Research on Sustainable Consumption, Edward Eldgar Publishing Inc., Cheltenham-Northampton.
  • Shaw D., Newholm T. (2002), Voluntary simplicity and the ethics of consumption, "Psychology & Marketing", Vol. 19(2).
  • Singer P., Mason J. (2006), The Ethics of What We Eat, Publishing Company, Melbourne.
  • Szubrycht J. (2012), Bogacenie się przez dzielenie, "Polityka", nr 26.
  • Unece Strategy for Education for Sustainable Development (2014), http://www.unece. org/env/esd.html [dostęp: 16.10.2018].
  • Walsh B. (2011), Today's Smart Choice: Don't Own. Share, "Time Magazine", content. time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2059521_2059717 _2059710,00.html [dostęp: 21.10.2014].
  • Wardak P., Zalega T. (2013), Konsumpcja kolaboratywna jako nowy trend konsumencki, "Studia i Materiały", nr 1.
  • Wheale P., Hinton D. (2007), Ethical Consumers in Search of Markets, "Business Strategy and the Environment", Vol. 16.
  • Wildowicz-Gigiel A. (2009), Etyczny wymiar konsumpcji w świetle wyzwań XXI wieku, "Optimum. Studia Ekonomiczne", nr 1(41).
  • Zabkar V., Hosta M. (2013), Willingness to act and environmentally conscious consumer behaviour: can prosocial status perceptions help overcome the gap?, "International Journal of Consumer Studies", Vol. 37, No. 3.
  • Zalega T. (2015a), Zrównoważony rozwój a zrównoważona konsumpcja - wybrane aspekty, "Konsumpcja i Rozwój", nr 4(13).
  • Zalega T. (2015b), Idea sprawiedliwego handlu (Fair Trade) - zarys problematyki, "Konsumpcja i Rozwój", nr 3(12).
  • Zalega T. (2016), Segment osób w wieku 65+ w Polsce. Jakość życia, konsumpcja, zachowania konsumenckie, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
  • Zalega T. (2017), Wybrane alternatywne trendy konsumenckie a zachowania konsumenckie osób w wieku 65+, "Konsumpcja i Rozwój", nr 1(18).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171538379

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.