PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 12 | 5--22
Tytuł artykułu

Internet Business Models in the Consumer Market - a Typological Approach

Warianty tytułu
Modele biznesu firm internetowych działających na rynku odbiorców indywidualnych - ujęcie typologiczne
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This paper presents characteristics of business models adopted by Internet companies operating in the consumer market. The typology covers online vendors, e-service providers, content providers, multi-sided platforms, and community providers. The business model types are described here, also with respect to selected economic categories. Additionally, the paper discusses the notion of business models from systemic and typological perspectives and compares this term to the notion of strategy and revenue model. (original abstract)
W artykule przedstawiono charakterystyki modeli biznesu firm internetowych działających na rynku odbiorców indywidualnych. W ramach typologii wyróżniono sprzedawców internetowych, dostawców e-usługi, dostawców treści, platformy wielostronne i animatorów społeczności. Poszczególne typy modeli biznesu zostały opisane, również w odniesieniu do wybranych kategorii ekonomicznych. W artykule omówiono również pojęcie modeli biznesu w podejściu systemowym oraz typologicznym, a także porównano ten termin z pojęciem strategii i modelu przychodów. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
5--22
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Afuah, A., Tucci, Ch. (2001). Internet Business Models and Strategies: Text and Cases. New York: McGraw-Hill.
  • Amit, R.H., Zott, C. (2010). Business Model Innovation: Creating Value in Times of Change. IESE Business School Working Paper, (WP-870).
  • Ananny, M., Bighash L. (2016). Why Drop a Paywall? Mapping Industry Accounts of Online News Decommodification. International Journal of Communication, (10), 3359-3380.
  • Baden-Fuller, Ch., Morgan, M.S. (2010). Business Models as Models. Long Range Planning, 43, 156-171.
  • Casadesus-Masanell, R., Ricart, J.E. (2011). How to Design a Winning Business Model. Harvard Business Review, 89 (1-2), 100-107.
  • Doligalski, T. (2010). Efekty sieciowe a strategie produktowe. Marketing i Rynek, (11).
  • Doligalski, T. (2014). Model biznesu z perspektywy ogólnej teorii systemów. W/In: T. Doligalski (red./ed.), Modele biznesu w Internecie. Teoria i studia przypadków polskich firm. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Doligalski, T. (2015). Internet-based Customer Value Management. Developing Customer Relationships Online. Heilderberg: Springer.
  • Doligalski, T., Zaborek, P., Sysko-Romańczuk, S. (2015). Value Proposition and Firm Performance: Segmentation of Polish Online Companies. International Journal of Business Performance Management, 16 (2/3).
  • Dyba, A. (2016). Pierwsze kroki w kampaniach programmatic z wykorzystaniem DSP. Online Marketing Magazyn, 30 (październik-listopad).
  • Gimpel, H., Rau, D., Röglinger, M. (2017). Understanding FinTech Start-ups - A Taxonomy of Consumer-Oriented Service Offerings. Electronic Markets, 28 (3), 245-264.
  • Isidore, Ch. (2017). Amazon Wants to Hire 120,000 U.S. Workers for the Holidays. Pozyskano z/ Retrieved from: http://money.cnn.com/2017/10/12/technology/amazon-holiday-help/index.html.
  • Lambert, S.C. (2015). The Importance of Classification to Business Model Research. Journal of Business Models, 3 (1), 49-61.
  • Laudon, K.C., Laudon, J.P. (2014). Management Information Systems. Managing the Digital Firm. Boston: Pearson.
  • Magretta, J. (2002). Why Business Models Matter. Harvard Business Review, 80 (5), 86-92.
  • Nojszewski, D. (2006). Przegląd modeli e-biznesowych (cz. 1). E-mentor, 5 (17), 59-62.
  • Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2013). Business Model Generation. A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. New York: Wiley & Sons.
  • Pindelski, M., Obłój T. (2016). Model statyczny i model dynamiczny strategii organizacji. W/In: J. Ostaszewski, M. Zaleska (red./ed.), W stronę teorii i praktyki zarządzania. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
  • Rowley, J. (2006). An Analysis of the e-service Literature: Towards a Research Agenda. Internet Research, 16 (3), 339-359.
  • Täuscher, K., Laudien, S.M. (2018). Understanding Platform Business Models: A Mixed Methods Study of Marketplaces. European Management Journal, 36, 319-329.
  • Timmers, P. (1998). Business Models for Electronic Markets. Electronic Markets, 8 (2), 3-8.
  • Wang, Q., Chen, Y., Xie, J. (2010). Survival in Markets with Network Effects: Product Compatibility and Order-of-Entry Effects. Journal of Marketing, 74 (4), 1-14.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171538459

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.