PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 3(57) | 14--24
Tytuł artykułu

"Uwaga" jako element kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Attention as an Element of Intellectual Capital of an Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pojęcie gospodarki uwagi (attention economy) odnosi się do zarządzania informacją w takim sensie, że traktuje zasoby uwagi (w ujęciu poznawczym) jako rzadki zasób i wykorzystuje teorie i koncepcje ekonomiczne w celu rozwiązywania różnych problemów z zakresu zarządzania informacją. Uwaga jest definiowana jako umysłowe zaangażowanie odnoszące się do obiektu informacyjnego. Obiekty takie pojawiają się w zakresie naszej percepcji, zwracamy na nie uwagę i decydujemy, czy mamy na ich podstawie podejmować działanie. W tym opracowaniu uwaga jest traktowana jako autonomiczny komponent kapitału relacyjnego, który z kolei jest elementem kapitału intelektualnego organizacji. W artykule opisano implikacje wynikające z przyjęcia takiego założenia dla teorii kapitału intelektualnego i zarządzania organizacjami. (abstrakt oryginalny)
EN
Attention economy relates to the information management that treats human attention as a scarce resource and applies economic theories and frameworks to solve various information management problems. Attention is defined as a mental engagement on a particular item of information. Items come into our awareness, we attend to a particular item, and then we decide whether to act. In this article, attention is described as an autonomous component of relationship capital which is a part of intellectual capital. The theoretical and managerial implications for exposing attention as an element of IC are described. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
14--24
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • A Guide For Intellectual Capital Statements - A Key to Knowledge Management , (2000), Danish Agency for Trade and Industry, Ministry of Trade and Industry, Copenhagen.
  • Davenport T.H., Beck J.C. (2001), The Attention Economy: Understanding the New Currency of Business , Harvard Business School Press, Boston.
  • Derber Ch. (2002), Zaistnieć w społeczeństwie , GWP, Gdańsk.
  • Fazlagić A. (2005), W poszukiwaniu uwagi - gospodarka "zaistnienia", "Marketing i Rynek", nr 1.
  • Fazlagić A. (2006), Zarządzanie wiedzą. Recepta na sukces w biznesie , Wydawnictwo GSHM Milenium w Gnieźnie, Gniezno.
  • Fazlagić J. (2008), Sztuka zadawania pytań - Quizzics , "CEO", nr 7-8.
  • Fazlagić J. (2013), Aktywa intelektualne niepublicznych szkół wyższych, AFiBV, Warszawa.
  • Fazlagić (2018), Kapitał intelektualny w polskich powiatach , Wydawnictwo UEP, Poznań.
  • Goldhaber M.H. (1992), Attention: The System of Post Industrialism?, "Z papers", Vol. 1, No. 2.
  • Grossman S., Stoglitz J. (1980), On the Impossibility of Informationally Efficient Markets , "American Economic Review", Vol. 70, Iss. 3.
  • Klausegger C., Sinkovics R.R., Zou H.J. (2007), Information overload: a cross-national investigation of influence factors and effects , "Marketing Intelligence & Planning", Vol. 25, Iss. 7.
  • Jensen R. (1999), The Dream Society: The Coming Shift from Information to Imagination , McGraw-Hill Education, London.
  • Kotler Ph., Carpenter G.S., Lodish L. (2009), Tajniki marketingu , K.E. Liber, Warszawa.
  • Mierzejewska B., Aluchna M., (2007), Attention economy - koncepcja zarządzania uwagą (cz. I ), "e-mentor", nr 2(19).
  • Parker Ph. (2001), Ile kosztuje informacja?, (w :) Tajniki marketingu: przewodnik po marketingu dla studentów MBA , K.E. Liber, Warszawa.
  • Sanchez M.P., Elena S. (2006), Intellectual capital in universities , "Journal of Intellectual Capital", Vol. 7, No. 4.
  • Schrage M. (2003), Perfect Information and Perverse Incentives: Costs and Consequences of Transformation and Transparency , "SSP Working Paper", May.
  • Sternberg E. (1999) , The Economy of Icons: How Business Manufactures Meaning , Praeger Publishers.
  • Schick A.G., Gordon L.A., Haka S. (1990), Information overload: a temporal approach , "Accounting, Organizations and Society", Vol. 15, No. 3.
  • Uraziński G. (2009), Władcy liczb , "Forbes", nr 6.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171538609

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.