PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 1 (47) | 43--57
Tytuł artykułu

Przywództwo w organizacjach wiedzochłonnych

Warianty tytułu
Leadership in Knowledge-Intensive Organizations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie założeń różnych teorii przywództwa oraz charakterystyka kompetencji przywódczych w kontekście organizacji wiedzochłonnych (knowledge-intensive organisations, KIOs). Punkt wyjścia prowadzonych rozważań stanowiły studia krajowej i zagranicznej literatury, ukazujące ewolucję teorii przywództwa w podziale na teorie tradycyjne i współczesne oraz wskazujące na specyfikę organizacji wiedzochłonnych. Przeprowadzone analizy wykazały, że przywództwo w organizacjach wiedzochłonnych różni się od przywództwa w organizacjach tradycyjnych. Egzemplifikację prowadzonych rozważań stanowił polski oddział międzynarodowego koncernu. Wyniki zrealizowanych w nim badań jakościowych wykazały, że w tego rodzaju organizacjach przywództwo zawiera przede wszystkim elementy charakterystyczne dla przywództwa transformacyjnego, strategicznego i autentycznego.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to present assumptions of different leadership theories and competences of leaders in a knowledge intensive context. The study of domestic and foreign publications was the starting point which enabled the author to illustrate the evolution of leadership theories by dividing these theories into traditional and modern ones, and to describe the nature of knowledge-intensive organizations. The analyses confirmed that leadership in knowledge-intensive organizations differs from leadership in traditional organizations. A Polish subsidiary of an international company served as an exemplification of the main considerations of the article. The empirical evidence of qualitative research confirmed that in knowledge-intensive organizations leadership consists in elements characteristic for transformational, strategic and authentic leadership.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
43--57
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Alvesson, M. (2004). Knowledge Work and Knowledge-Intensive Firms. Oxford: Oxford University Press.
  • Amar, A.D., Hlupic, V. (2016). Leadership for Knowledge Organizations. European Journal of Innovation Management, 19(2), 239-253.
  • Bass, B.M. (1990). Bass and Stogdill's Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. New York: Free Press.
  • Berson, J., Avolio, B.J. (2004). Transformational Leadership and the Dissemination of Organizational Goals. A Case Study of a Telecommunication Firm. Leadership Quarterly, 15, 625-646.
  • Blikle, A. (2014). Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu. Gliwice: Helion.
  • Conger, J.A., Kanungo, R.N. (1998). Charismatic Leadership in Organizations. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Fiedler, F.E. (1967). A Theory of Leadership Effectiveness. New York: McGraw-Hill.
  • Gardner, W.L., Avolio, B.J., Luthans, F., May, D.R., Walumbwa, F. (2005). Can You See the Real Me? A Self-Based Model of Authentic Leader and Follower Development. Leadership Quarterly, 16(3), 343-372.
  • Goffee, R., Jones, G. (2006). Autentyczne przywództwo. Harvard Business Review Polska, 10(44), 94-104.
  • Hair, J.F., Money, A.H., Samouel, P., Page, M. (2007). Research Methods for Business. Hoboken, NJ: John Wiley and Sons Inc.
  • Hersey, P., Blanchard, K.H. (1977). The Management of Organizational Behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Higson, P., Sturgess, A. (2014). Uncommon Leadership. London-Philadelphia-New Delhi: Kogan Page.
  • Hollander, E.P. (1995). Ethical Challenges in the Leader-Follower Relationship. Business Ethics Quarterly, 5(1), 55-65.
  • Horwitz, F.M., Heng, C.T., Quazi, H.A. (2003). Finders, Keepers? Attracting, Motivating and Retaining Knowledge Workers. Human Resource Management Journal, 13, 23-44.
  • Iszatt-White, M., Saunders, C. (2017). Leadership. Oxford: Oxford University Press.
  • Jansen, J.J.P., Bosch van den, F.A.J., Volberda, H.W., (2005). Exploratory Innovation, Exploitative Innovation, and Ambidexterity: The Impact of Environmental and Organizational Antecedents. Schmalenbach Business Review, 57(4), 351-363.
  • Jemielniak, D. (2008). Praca oparta na wiedzy. Praca w przedsiębiorstwach wiedzy na przykładzie organizacji high-tech. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Juchnowicz, M. (2017). Organizacja samoangażująca w realiach polskich. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 3(45), 11-22.
  • Kelley, R.E. (1985). The Gold Collar Worker: Harnessing the Brainpower of the New Workforce. Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Koźmiński, A.K. (2013). Ograniczone przywództwo. Studium empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
  • Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Krzyworzeka, P. (2010). Wiedzochłonne organizacje. e-mentor, 3(35). http:// www.e-mentor.edu.pl/mobi/artykul/index/numer/35/id/758 (5.11.2017).
  • Laloux, F. (2015). Pracować inaczej. Warszawa: Studio EMKA.
  • Mikuła, B. (2006). Dostosowanie systemu zarządzania zasobami ludzkimi do wymagań zarządzania wiedzą. e-mentor, 4(16). http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/ index/numer/16/id/339 (7.11.2017).
  • Newell, S., Robertson, M., Scarbrough, H., Swan, J. (2002). Managing Knowledge Work. New York: Palgrave.
  • Northouse, P. (2016). Leadership Theory and Practice. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Robbins, S.P., Judge, T.A. (2012). Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE.
  • Robertson, M., Swan, J. (2003). Control - What Control? Culture and Ambiguity within Knowledge Intensive Firm. Journal of Management Studies, 40(4), 831-858.
  • Rowe, G., Nejad, H. (2009). Strategic Leadership: Short-Term Stability and Long-Term Viability. Ivey Business Journal, 73(5), 6-11.
  • Schoemaker, P.J.H., Krupp, S., Howland, S. (2013). Strategic Leadership: The Essential Skills. Harvard Business Review, January-February, 131-134. https://harvardbusiness. org/sites/default/files/HBR_Strategic_Leadership.pdf (26.10.2017).
  • Shin, S.J., Zhou, J. (2003) Transformational Leadership, Conservation and Creativity: Evidence from Korea. Academy of Management Journal, 46(6), 703-714.
  • Stodgill, R.M. (1974). Handbook of Leadership: A Survey of the Literature. New York: Free Press.
  • Tenbrunsel, A.E., Messick, D.M. (2004). Ethical Fading: The Role of Self-Deception in Unethical Behavior. Social Justice Research, 17(2), 223-236.
  • Trevelyan, R. (2001). The Paradox of Autonomy: A Case of Academic Research Scientists. Human Relations, 54(4), 495-525.
  • Wojtczuk-Turek, A. (2016). Wspieranie produktywności pracowników wiedzy. Rola zarządzania zasobami ludzkimi i dopasowania człowiek-organizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Yukl, G. (2002). Leadership in Organizations. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Zenger, J.H., Folkman, J.R., Edinger, S.E. (2011). Making Yourself Indispensable. Harvard Business Review, 89(10), 84-92. https://www.harvardbusiness.org/sites/ default/files/Making_Yourself_Indispensable.pdf (26.10.2017).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171539255

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.