PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 9, cz. 3 Współczesny marketing i zarządzanie - problemy, wyzwania, szanse i perspektywy | 259--273
Tytuł artykułu

Współpraca pomiędzy uczelniami jako element rozwoju potencjału konkurencyjnego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Cooperation between Universities as an Element of Development of Competitive Potential
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Poczynając od 1989 r., w Polsce doszło do szeregu transformacji ustrojowych, których rezultatem były duże zmiany w wielu sferach społeczno-gospodarczych, także w szkolnictwie wyższym. Zmiany przepisów prawa oraz znaczący wzrost wielkości popytu ze strony konsumentów poskutkowały powstaniem wielu uczelni niepublicznych, których liczba przekroczyła 350, dając w sumie liczbę 460 uczelni działających w Polsce. Na rynku tym cały czas dochodzi do dynamicznych zmian, związanych m.in. z takimi kwestiami, jak: niż demograficzny obniżenie popytu na usługi edukacyjne szkół wyższych, polaryzacja i zróżnicowanie uczelni, umiędzynarodowienie uczelni, bankructwa i upadek wielu, zwłaszcza małych jednostek, konieczność dostosowań do systemu i rozwiązań funkcjonujących w Unii Europejskiej, tworzenie społeczeństwa wiedzy w Polsce oraz nowe rozwiązania prawne, w tym przede wszystkim uchwalenie tzw. Ustawy 2.0, wprowadzającej szereg zmian w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce. (fragment tekstu)
EN
The purpose of this article was to analyze the benefits, barriers and perspectives for the development of inter-school cooperation in Poland. A review of the literature on various forms of cooperation, competition and coopetition in the environment of higher education institutions as well as challenges connected with them were presented. Subsequently, pilot in-depth interviews with decision-makers from universities educating in social sciences were conducted and analyzed. The main conclusion is that cooperation between universities, in particular cooperation with a stronger partner, is considered to be beneficial. In practice, however, there are numerous barriers that make this cooperation very limited, mainly due to operating in conditions of competition for students and funds for scientific and research activities. Therefore, cooperation with a reputable foreign partner seems to be nowadays the most desirable form of cooperation. (original abstract)
Twórcy
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych
  • Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
  • Ainscow M., Muijs D., West M. (2006), Collaboration as a strategy for improving schools in challenging circumstances, "Improving Schools", 9(3), ss. 1-11.
  • Bennett R., Kottasz R. (2011), Strategic, competitive and co-operative approaches to internationalisation in European business schools, "Journal of Marketing Management", 27(11-12), ss. 1087-1116.
  • Balicka A. (2013), Koopetycja uczelni publicznych, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", 289, ss. 22-33.
  • Brandenburger A.M., Nalebuff B.J. (1997), Co-opetition, Currency Doubleday.
  • Chapman C., Allen T. (2005), Partnerships for improvement: The specialist schools achievement programme, London, The Specialist School Trust.
  • Dagnino G.B., Padula P. (2002), Coopetition strategy: A new kind of interfirm dynamics for value creation, publikacja pokonferencyjna "The European Academy of Management Second Annual Conference - Innovative Research in Management", Sztokholm, 9-11 maja.
  • Damore S.J., Kapustka K.M., McDevitt P. (2011), The urban professional development schools network: Assessing the partnership's impact on initial teacher education, "The Teacher Educator", 46(3), ss. 182-207.
  • Das T.K., Teng B.S. (2000), Instabilities of strategic alliances: An internal tensions perspective, "Organization Science", 11(1), ss. 77-101.
  • Gnyawali D.R., Park B.J.R. (2011), Co-opetition between giants. Collaboration with competitors for technological innovation, "Research Policy", 40(5), ss. 650-663.
  • Ingram P., Roberts P.W. (2000), Friendships among competitors in the Sydney hotel industry, "American Journal of Sociology", 106(2), ss. 387-423.
  • Kahne J., O'Brien J., Brown A., Quinn T. (2001), Leveraging social capital and school improvement: The case of a school network and a comprehensive community initiative in Chicago, "Educational Administration Quarterly", 37(4), ss. 429-461.
  • Kang K.H., Kang J. (2010), Does partner type matter in R&D collaboration for product innovation?, "Technology Analysis & Strategic Management", 22(8), ss. 945-959.
  • Luo X., Rindfleisch A., TseD.K. (2007), Working with rivals: The impact of competitor alliances in financial performance, "Journal of Marketing Research", 44(1), ss. 73-83.
  • Mention A.-L. (2010), Co-operation and co-opetition as open innovation practices in the service sector: Which influence on innovation novelty?, "Technovation", 31(1), ss. 44-53.
  • Muijs D., Chapman C., Ainscow M., West M. (2011), Networking and collaboration in education, Dordrecht: Springer.
  • Muijs D., Rumyantseva N. (2014), Coopetition in education: Collaborating in a competitive environment, "Journal of Educational Change", 15 (1), ss. 1-18.
  • Musselin C. (2018), New forms of competition in higher education, "Socio-Economic Review", 16(3), ss. 657-683.
  • Nieto M.J., Santamaria L. (2007), The importance of diverse collaborative networks for the novelty of product innovation, "Technovation", 27(6/7), ss. 367-377.
  • Peszko K. (2017), Kooperacja uczelni wyższych sposobem budowania silnych jednostek biznesowych i naukowych, "MINIB", 23 (1), ss. 37-52.
  • Pittaway L., Robertson M., Munir K., Denyer D., Neely A. (2004), Networking and innovation: A systematic review of the evidence, "International Journal of Management Reviews", 5/6, ss. 137-168.
  • Ritala P., Hurmelinna-Laukkanen P. (2012), Incremental and radical innovation in coopetition: The role of absorptive capacity and appropriability, "Journal of Product Innovation Management", 30 (1), ss. 154-169.
  • Sułkowski Ł. (2017), Fuzje uczelni. Czy w szaleństwie jest metoda, PWN, Warszawa.
  • Wu J. (2012), Technological collaboration in product innovation: The role of market competition and sectoral technological intensity, "Research Policy", 41(2), ss. 489-496.
  • Wu J. (2014), Cooperation with competitors and product innovation: Moderating effects of technological capability and alliances with universities, "Industrial Marketing Management", 43(2), ss. 199-209.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171539695

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.