PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 4, cz. 1 Szanse i zagrożenia dla gospodarki europejskiej XXI wieku. Cz. 1 | 203--213
Tytuł artykułu

Polskie przedsiębiorstwa w międzynarodowej przestrzeni gospodarczej: ku dużym międzynarodowym podmiotom

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Polish Enterprises in International Economic Sphere: towards Big International Entities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
Strong contemporary economy is based on big, innovative international enterprises. Also Polish economy needs such organizations. Attaining international position is not an easy task. It requires time, stubbornness and proper resources. In the situation of Polish firms useful may turn out the experiences of foreign enterprises and the results of research activities concentrated on the internationalization of economies. The paper presents certain theoretical proposition, worked out abroad, which, at least to some extent, may be applied by managers of Polish enterprises who won't be more active on international markets. The paper is of theoretical character, making use of secondary sources of information, which include the findings of research initiatives conducted by foreign researchers supplemented with statistical data.(original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Koszalińska, Wydział Nauk Ekonomicznych
Bibliografia
  • Bałtowski M., Minda S. (2005), Sektor nowych prywatnych przedsiębiorstw w gospodarce polskiej - jego geneza i struktura, "Annały UMCS", vol. 39, nr 4.
  • Bartlett C.A., Ghoshal S. (1989), Managing across Borders: The Transnational Solution, Harvard Business School Press, Boston.
  • Bennett R. (1995), International Marketing: Strategy, Planning, Market Entry and Implementation, Kogan Page, London.
  • Bogdanienko J., Haffer M., Popławski W. (2004), Innowacyjność przedsiębiorstw, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Duliniec E. (2004), Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa.
  • Dunning J.H. (1981), International Production and the Multinational Enterprise, Allen and Unwin, London.
  • Gadiesh O., Vestring T. (2008), The Consequences of China's Rising Global Heavyweights, "MIT Sloan Management Review", vol. 39, no. 3 [online], https://sloanreview.mit.edu/article/theconsequences-of-china-riosing-global-heavyweights, dostęp: 25.03.2018.
  • Ghemawat P., Hout T. (2008), Tomorrow's Global Giants? Not the Usual Suspects, "Harvard Business Review", vol. 86, no. 10 [online], https://hbr.org/2008/11/tomorrow-global-giants-not-theusual-suspects, dostęp: 30.03.2018.
  • Informacja o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Stan na 31 grudnia 2016 r. Druk sejmowy nr 1598 (2017), Ministerstwo Rozwoju, Sejm Rzeczpospolitej Polskiej [online], www.8/nsf/druk.xsp?nr=1589, dostęp: 30.03.2018.
  • Karpiński A., Paradysz S., Soroka P. i in. (2013), Jak powstawały i jak upadały zakłady przemysłowe w Polsce, Muza, Warszawa.
  • Kopaliński Wł. (1968), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa.
  • Porter M.E. (1990), The Competitive Advantage of Nations, "Harvard Business Review", vol. 68, no. 2.^6 Rimbert P. (2018), Święte Cesarstwo Rzymskie Gospodarki Niemieckiej, "Le Monde Diplomatique. Edycja polska", nr 2 (144).
  • Rugman A.M. (1981), Inside the Multinationals: The Economics of Internal Markets, Columbia University Press, New York.
  • Sikora M. (2013), Koncesjonowany kapitalizm: Służba Bezpieczeństwa MSW a spółki polonijne w PRL (1976-1989), "Dzieje Najnowsze", R. 45, nr 3.
  • Tsai H., Eisingerich A.A. (2010), Internationalization Strategies of Emerging Markets Firms, "California Management Review", vol. 53, issue 1.
  • Verbeke A. (2015), International Business Strategy, Cambridge University Press, Cambridge
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171539961

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.