PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 11, cz. 3 Logistyka w naukach o zarządzaniu. Część I | 375--386
Tytuł artykułu

Społeczno-przestrzenne funkcje gastronomii w przestrzeniach miejskich

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Socio-Spatial Functions of Gastronomy in Urban Spaces
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autorka chce określić miejsce jakie zajmuje gastronomia w przestrzeni współczesnych miast analizując proces przekształcania przestrzeni miejskiej od street food po najbardziej rozwiniętą formę usług gastronomicznych w miastach, czyli food district. Opierając się na dokonanym tematycznym przeglądzie literatury krajowej i zagranicznej oraz obserwacji bezpośredniej możliwe było uzyskanie wyczerpujących danych badawczych. Podejście mnogie jednorodne pozwoliło na dokonanie jak najbardziej rzetelnej i dokładnej analizy tematu. Analizując tę problematykę autorka sformułowała pytania o to: 1) jaką rolę i znaczenie ma gastronomia w kreowaniu atrakcyjności przestrzeni miejskiej, 2) w jaki sposób usługi i produkty gastronomiczne przystosowuje się do funkcjonowania w przestrzeni miasta, 3) jakie różnice występują pomiędzy street food a food districts.(fragment tekstu)
EN
Gastronomy and the city are two inseparably connected concepts. Interestingly, despite the fact that the development of both these fields was still functioning side by side, it is only recently that attention is paid to the role that gastronomy plays in urban spaces. The problem raised in this article is the issue of the role of catering services in cities, with particular emphasis on their importance in the context of urban logistics. The aim of the article is to show the importance of gastronomy in the city space based on the analysis of the centurieslong process of transforming urban space from offering food on the street (gastronomic production) to the most-developed form of catering services in cities - culinary districts.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Arreola D.D. (1983), Mexican restaurants in Tucson, "Journal of Cultural Geography", 3(2), wiosna/ lato, ss. 108-114.
  • Au N., Law R. (2002), Caterogical classification of tourism dining, "Annals of Tourism Research", 29(3), ss. 819-833.
  • Cox J.A. (1993), Eating the other: ethnicity and the market for authentic Mexican food in Tucson, Arizona (maszynopis pracy doktorskiej), Committee on Comparative Cultural and Literary Studies, The University of Arizona, Phoenix [online], http://arizona.openrepository.com/arizona/bitstream/ 10150/186179/1/azu_td_9322681_sip1_m.pdf, dostęp: 2.07.2014.
  • Czarnecka-Skubina E. (2008), Obsługa konsumenta w gastronomii i cateringu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Dillon J.S., Burger P.R., Shortridge B.G. (2006), The growth of Mexican restaurants in Omaha, Nebraska, "Journal of Cultural Geography", 24(1), jesień/zima, ss. 37-64.
  • Dökmeci V., Beygo C., Cakir F. (1997), Spatial analysis of restaurants in Istanbul, European Regional Science Association Meeting, 37th European Congress, Rzym, 26-29 sierpień 1997, Rzym [online], http://www-sre.wu.ac.at/ersa/ersaconfs/ersa97/sessions/paper-e/e11.htm, dostęp: 2.07.2014.
  • Gazillo S. (1981), The evolution of restaurants and bars in Vieux-Québec since 1900, "Cahiers de Géographie du Québec", 25(64), ss. 101-118.
  • Getz D., Frisby W. (1988), Evaluating management effectiveness in community-run festivals, "Journal of Travel Research", 27(1), ss. 22-27.
  • Hall C.M., Sharples L., Smith A. (2003), The experience of consumption or the consumption of experiences? Challenges and issues in food tourism [w:] C.M. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis, B. Cambourne (red.), Food tourism around the world. Development, management and markets, Butterworth-Heinemann, Oxford-Burlington, ss. 314-335.
  • Ishizaki K. (1995), Spatial competition and marketing strategy of fast food chains in Tokyo, "Geographical Review of Japan", vol. 68 (Ser. B), iss. 1, ss. 86-93.
  • Kosicka-Gębska M., Tul-Krzyszczuk A., Gębski J. (2011), Handel detaliczny żywnością w Polsce, wyd. 2, Wyd. SGGW, Warszawa.
  • Kowalczyk A. (2005), Turystyka kulinarna - ujęcie geograficzne, "Turyzm", 15(1/2), ss. 163-186.
  • Kowalczyk A. (2011), Turystyka kulinarna jako potencjalny czynnik rozwoju lokalnego i regionalnego, "Turystyka i Rekreacja", 7, ss. 13-26.
  • Kowalczyk A. (2014), Od street food do food districts - usługi gastronomiczne i turystyka kulinarna w przestrzeni miasta, "Turystyka kulturowa", 8, ss. 6-31.
  • Pyo S., Uysal M., McLellan R. (1991), A linear expenditure model for tourism demand, "Annals of Tourism Research", 18, 3, s. 443-454
  • Sala J. (1992), Gastronomia w aglomeracjach miejskich: determinanty i kierunki rozwoju, Zeszyty Naukowe, Seria Specjalna, Monografie nr 110, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
  • Sala J. (2004), Marketing w gastronomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,Warszawa.
  • Smith S.L.J. (1983), Restaurants and dining out: geography of a tourism business, "Annals of Tourism Research", 10(4), ss. 515-549.
  • Smith S.L.J. (1985), Location patterns of urban restaurants, "Annals of Tourism Research", 12(4), ss. 581-602.
  • Szołtysek J., Brdulak H., Kauf S. (2016), Miasta dla pieszych. Idea czy rzeczywistość, TEXTER Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Zelinsky W. (1985), The roving palate: North America's ethnic restaurant cuisines, "Geoforum", 16(1), ss. 51-72.
  • Program telewizyjny "Miłość, pożądanie i ...: Uliczne jedzenie", USA 2011, dostęp: 22.04.2018.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171540233

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.