PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 4 | 19--25
Tytuł artykułu

Challenges for socialization in contemporary Poland. The role of children's universities

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
For recent 30 years, all institutions in Poland, as well as the Polish society, have to deal with the changes in almost every area of life - from the economy, political system, legal solutions, social life organization to the culture. Challenges such as the market economy, increasing consumers' expectations and needs, expanding areas of inequity, a spread of the democratic procedures and growing multiculturalism require looking for new solutions, as well as new ways to introduce them. Therefore, it becomes crucial to adjust the processes of upbringing and education in such a way that they respond to the needs generated by the changes in all areas mentioned above. Establishing and supporting an educational initiative could be part of those processes. Education and upbringing of young children are issues of particular importance with regard to the success of modernization processes. In many countries besides the formal education system, various types of non-formal education aimed at applying the most effective ways of transferring knowledge and skills as well as shaping key competences exist. The children's universities are an example of such institutions. Although, it is only a decade when the first children university appeared, they play a very important educational and social role. A year 2007 is the beginning of children's universities presence in Poland (this is the date of establishing the Children's University Foundation2, which was the first institution of that type in Poland). Most often, they are created at and by the universities. In this paper we will try to answer the following questions: Could they play an important role responding to the challenges of modern socialization in Poland? What are their advantages? (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
19--25
Opis fizyczny
Twórcy
  • Cracow University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Allan K., Forrester Ch., Patel L. (2008). Toward Meaningful Civic Engagement: A Case Study of Civil Society Participation in Legislative Reform. "Social Work/Maatskaplike Werk", 44(4), 403-413. doi: 10.15270/44-4-232
  • Gorard, S., Siddiqui, N., See, B.H., Smith, E., White, P. (2017). Children's University. Evaluation Report and Executive Summary. Durham: Education Endowment Foundation, Durham University. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED581159.pdf
  • Diagnoza wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce. (2014). Warszawa: Konsorcjum Pracowni Badań i Innowacji Społecznych 'Stocznia' i Grupy IQS dla Departamentu Edukacji i Wydawnictw NBP.
  • Edukacja obywatelska w Europie. (2012). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
  • Firmhofer, R. (2012). W szkole i poza szkołą. Potrzeba międzysektorowego partnerstwa na rzecz rozwoju edukacji In P. Zbieranek (Ed.), Jaka przyszłość polskiej edukacji? Wolność i Solidarność, 49. Gdańsk: Instytut Badań Nad Gospodarką Rynkową.
  • Heckman, J.J. (2011). The Economics of Inequality. The Value of Early Childhood Education. American Educator, Spring, 31-47. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ920516.pdf
  • Kapitał społeczny i zaufanie w polskim biznesie 2015 - skrót raportu. (2015). Warszawa: Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej, Program Rzetelna Firma.
  • Kerr D., Sturman L., Schulz W., Burge B. (2010). ICCS 2009 European Report. Civic knowledge, attitudes, and engagement among lower-secondary students in 24 European countries. Amsterdam: IEA. Retrieved from https://iccs.iea.nl/resources/publications/single-publication/news/iccs-2009-european-report-civic-knowledge-attitudes-and-engagement-among-lower-secondary-students.html
  • Kołodziej, S. (2014). Edukacja ekonomiczna dzieci i młodzieży w Polsce. "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", 167, 87-105.
  • Kołodziejczyk, W., Polak, M. (2011). Jak będzie zmieniać się edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia. Warszawa: Instytut Obywatelski.
  • Korolczuk, E. (2017). Społeczeństwo obywatelskie w Polsce - kryzys czy nowe otwarcie? Warszawa: Instytut Studiów Zaawansowanych. Retrieved from http://krytykapolityczna.pl/file/sites/4/2017/10/El%C5%BCbieta-Korolczuk-Upolitycznienie-spo%C5%82ecze%C5%84stwa-obywatelskiego-w-Polsce.pdf
  • Krossa, A.S. (2009). Conceptualizing European Society on Non-Normative Grounds: Logics of Sociation, Glocalization and Conflict. European Journal of Social Theory, 12(2), 249-264. doi:10.1177/1368431009103711
  • Mariański, J. (2014). Wartości prospołeczne w świadomości Polaków. "Górnośląskie Studia Socjologiczne", Seria Nowa 5, 99-118.
  • Markiewicz, H., Romanowski, A. (1990). Skrzydlate słowa, Warszawa: PIW.
  • Nowak, S. (1979). System wartości społeczeństwa polskiego." Studia Socjologiczne", 4, 155- 173.
  • Młodzi Polacy nie mają podstawowej wiedzy z ekonomii. (2012). Badania PZU i Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Retrieved from https://www.forbes.pl/kariera/mlodzi-polacy-nie-maja-podstawowej-wiedzy-z-ekonomii/pb1s2sr
  • Postawy Polaków wobec finansów. (2017). Badanie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy i Fundacji Think!. Retrieved from http://www.citibank.pl/poland/kronenberg/polish/files/postawy_polakow_wobec_finansow_-_raport_fundacji_kronenberga_fundacji_think.pdf
  • Portret finansowy Polaka. (2016). Warszawa: Partnerstwo na Rzecz Edukacji Finansowej (PREF). Retrieved from http://mfc.org.pl/wp-content/uploads/2016/09/PREF_Portret-Finansowy-Polaka.pdf
  • Sasinowski, H. (2012). Społeczeństwo obywatelskie i jego rola w budowie demokracji. Economy and Management, 1, 30-47. Retrieved from http://jem.pb.edu.pl/data/magazine/article/133/en/1.3_sasinowski.pdf
  • Stan wiedzy i świadomości ekonomicznej Polaków. (2015). Warszawa: Konsorcjum Pracownia Badań i Innowacji Społecznych 'Stocznia' i Grupa IQS dla Departamentu Edukacji i Wydawnictw NBP.
  • Szafraniec, K. (2012). Dojrzewający obywatele dojrzewającej demokracji. O stylu politycznej obecności młodych. Warszawa: Instytut Obywatelski.
  • Szara, K. (2015). Uwarunkowania rozwoju w świetle koncepcji '3T'. "Optimum. Studia Ekonomiczne", 1(73), 178-187.
  • Sztompka, P. (2017). Wartości - warunek dobrobytu i rozwoju społeczeństwa In B. Biga, H. Izdebski, J. Hausner, M. Kudłacz, K. Obłój, W. Paprocki, M. Zmyślony (Eds.), Open Eyes Book 2 (pp. 9-22). Kraków: Fundacja GAP.
  • Taylor, Ch. (1996). Polityka liberalna a sfera publiczna. In K. Michalski (Ed.). Społeczeństwo liberalne. Rozmowy w Castel Gandolfo. Kraków: Znak.
  • Wiłkomirska, A. (2011). Wiedza obywatelska młodzieży w Polsce i na świecie - komunikat z badań międzynarodowych. "Forum Oświatowe", 1(44), 59-69.
  • Wochowska, M. (2014). Edukacja jako inwestycja, czyli priorytety polityki edukacyjnej Unii Europejskiej. In W. Welskop (Ed.). Przyszłość edukacji - edukacja przyszłości. Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu.
  • Zbieranek, P. (2011). Sektor edukacji pozaszkolnej w Polsce - próba opisu. In P. Zbieranek (Ed.). Jak wykorzystać potencjał edukacji pozaszkolnej w Polsce?. Seria: Wolność i Solidarność, 36. Gdańsk: Instytut Badań Nad Gospodarką Rynkową.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171542590

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.