PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 4 | 22--33
Tytuł artykułu

Zarządzanie finansami przez zamożnych Polaków a procesy naśladownictwa w konsumpcji

Warianty tytułu
Financial management by affluent Poles and imitation processes in consumption
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poświęcony jest kwestii budowania zachowań wzorcotwórczych w obszarze zachowań finansowych Polaków. W różnorodnych analizach zachowań finansowych Polaków bardzo często podkreśla się, że w naszym społeczeństwie brakuje wypracowanych modeli zachowań finansowych, które propagowałyby większą skłonność do oszczędzania i budowania swojego kapitału. Jako punkt wyjścia do prowadzenia analiz przyjęto model naśladownictwa społecznego, który zaproponował J.S. Duesenberry, oraz jego późniejsze modyfikacje istotne dla uwarunkowań polskich. Jako potencjalną grupę, której zachowania finansowe mogą być naśladowane przez polskich konsumentów uznano osoby z dochodem netto powyżej 7500 złotych miesięcznie. W artykule są omówione wyniki badań empirycznych, które zostały przeprowadzone wśród dorosłych Polaków w latach 2016-2017, na reprezentatywnych próbach.(abstrakt oryginalny)
EN
In this article the author focuses on the problem of construction of standardogenic behaviors in the area of financial decisions. As the starting point, the author presented the model of social imitation which has been suggested by J.S. Duesenberry. Some later modifications of this model in the Polish market were also presented. The affluent group with the net income over 7,500 zloty per month has been recognized as the potential standardogenic group for popular financial behaviors. The author presents the results of empirical research conducted on representative samples of adult Poles in 2016-2017.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
22--33
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Bearden W., Netemeyer R., Teel J. [1989], Measurement of Consumer Susceptibility to Interpersonal Influence, "Journal of Consumer Research", Vol. 15.
  • Bombol M. (red.) [2012], Badania polskiej klasy wyższej. Problemy. Diagnozy. Dylematy, SHG, Warszawa.
  • Bourguinon F. [2017], World changes in inequality: an overview of facts, causes, consequences and policies, BIS Working Papers, no 654, August.
  • Burgiel A. [2005], Znaczenie naśladownictwa i wpływów społecznych w zachowaniach konsumentów, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  • Duesenberry J.S. [1952], Income, saving and the theory of consumer behavior, Cambridge, Mass., Harvard University Press.
  • Engelberg L. [2007], Money obsession, social adjustment and economic risk perception, "The Journal of Socio Economics", Vol. 36.
  • Furnham A. [1996], Attitudinal correlates and demographic predictors of monetary beliefs and behaviours, "Journal of Organizational Behavior", Vol. 17.
  • Hayhoe C.R, Leach L., Turner P.R. [1999], Discriminating the number of credit cards held by college students using credit and money attitudes, "Journal of Economic Psychology", Vol. 20.
  • Kieżel E. [2003], Zachowanie konsumentów - determinanty, racjonalność, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  • KPMG [2017], Rynek dóbr luksusowych w Polce. Edycja 2017, KPMG, Warszawa.
  • Maison D. [2013], Polak w świecie finansów, O psychologicznych uwarunkowaniach zachowań ekonomicznych Polaków, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Merton R. [1957], Social theory and social structure, New York, The Free Press.
  • NBP [2017], Zasobność gospodarstw domowych w Polsce. Raport z badania 2016 r., NBP, Warszawa.
  • Newcomb Th., Turner R., Converse Ph. [1965], Psychologia społeczna, Warszawa, PWN.
  • Shafer A.B. [2000], Mediation of the Big Five's effect on career decision making by the life task dimensions and on the money attitudes by materialism, "Personality and Individual Differences", Vol. 28.
  • Szlendak T., Pietrowicz K. (red.) [2007], Rozkoszna zaraza. O rządach mody w kulturze konsumpcji, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
  • Wyrwicka W. [2001], Naśladownictwo w zachowaniu się ludzi i zwierząt, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171542662

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.