PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 4, cz. 2 Szanse i zagrożenia dla gospodarki europejskiej XXI wieku | 279--290
Tytuł artykułu

Nowe podejście do budowania wartości w biznesie

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
A New Approach to Building Value in Business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem publikacji jest zaprezentowanie różnych koncepcji budowania wartości firmy. Wskazano na nowy paradygmat zarządzania oparty na realizowaniu przez biznes celów nie tylko ekonomicznych, ale i społecznych, często we współpracy z organizacjami innych sektorów. W tym rozumieniu podstawowym celem działania przedsiębiorstwa jest wzrost wartości wspólnej służącej podstawowym interesariuszom, która w dłuższej perspektywie służy podniesieniu wartości rynkowej przedsiębiorstwa a tym samym jego właścicielom.(fragment tekstu)
EN
The process of enterprise management evolution is noticeable. It is drifting from management focused on maximizing profit towards management used to build enterprise value for its stakeholder. Along with that process the business orientation has also changed. Non-financial results of operations and above all, the development of so-called "common values" idea, has become more important. Such situation has brought new challenges for enterprises, among which is the challenge of building strong relationships with customers, employees, local communities, etc. that will benefit all of them. An organization which basic objective of the activity is to increase the common value serving the basic stakeholders in the longer term serves increasing the market value of the enterprise, and thus its owners. This means that the goal of the company's activity should be to build not only it's economic value, but also social value in the long run - this is the new management. The publication is the result of a research proceeding based on the literature of management sciences, participant observation as the vice-president of the management board of GA Puławy and interviews with managers of the Warsaw Stock Exchange companies.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Amable B. (2003), The Diversity of Modern Capitalism, Oxford University Press, Oxford.
  • Baran G. (2013), Marketing współtworzenia wartości z klientem, wydanie I, Instytut Spraw Publicznych UJ, Kraków.
  • Barton D., Wiseman M. (2015), Perspectives on the long term, "McKinsey Quaterly", no. 1, ss. 95-107.
  • Hausner J., Zmyślony M. (2015), Firma-IDEA - Nowe podejście do wartości w biznesie, Europejskie Forum Nowych Idei, Sopot, 30 września 2015.
  • Jasiecki K. (2015), Nowe oblicze polskiego kapitalizmu?, "Zoon Politykon", 6, ss. 9-41.
  • Karmańska A. (2009), Wartość ekonomiczna w systemie informacyjnym rachunkowości finansowej, Difin, Warszawa.
  • Komisja Europejska (2011), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, KOM(2011) 681, Komisja Europejska, Bruksela.
  • Marcinkowska M. (2011), Tworzenie wartości przedsiębiorstwa dla interesariuszy, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", Szczecin, nr 639, ss. 855-870.
  • Moore J.F. (1993), Predators and Prey: A New Ecology of Competition, "Harvard Business Review", 71(3), ss. 75-86.
  • Mróz B., Pokojski Z. (2009), Możliwości i bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw na Mazowszu, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 95.
  • Peck J., Theodore N. (2007), Variegated capitalism, "Progress in Human Geography", 31(6), ss. 731-772 .
  • Pokojski Z. (2017), CSR - element strategii wzrostu wartości firmy na przykładzie Grupy Azoty, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, z. 104, ss. 339-349.
  • Porter M.E., Kramer M.R. (2011), Creating shared value, "Harvard Business Review", styczeń/luty, 89(1/2), ss. 62-77.
  • Porter M. E., Kramer M. R. (2017) Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, "Harvard Business Review Polska", wydanie specjalne, Warszawa 2017, ss. 24-45.
  • Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2005), Przyszłość konkurencji. Współtworzenie wyjątkowej wartości wraz z klientami, PWE, Warszawa.
  • Roszkowska-Menkes M. (2015), Otwarte innowacje: w poszukiwaniu równowagi, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Siudak M. (2001), Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa.
  • Zadora H. (red.) (2004), Wartość w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  • https://www.blackrock.com/corporate/en-no/investor-relations/larry-fink-ceo-letter, dostęp: 2 lutego 2018.
  • http://www.businessinsider.com/hillary-clinton-quarterly-capitalism-2016, dostęp: 4 marca 2017.
  • wypowiedź prof. Hausnera w Sopocie na Europejskim Forum Nowych Idei w 2016 roku [online], http://www.polskieradio.pl., dostęp: 4 marca 2017.
  • http://www.odpowiedzialni.gpw.pl/opis_projektu, dostęp: 7 marca 2017.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171542890

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.